072-3300504

רסקיו ושוקלד במבחן: האם זה עובד?

למידה דרך קבע עם החבר'ה או חטיפי השוקולד בקלמר, לא מבטיחים לכם הצלחה ויכולים להיות גם סתם הרגלים רעים. בתקופת המבחנים הקרובה כדאי שתלמדו אילו מיתוסים באמת עובדים

אחינועם מזרחי | 08-07-2012 10:00:00

כל סטודנט נזרק מיידית למים עמוקים - מבחנים, עבודות ובעיקר הרבה מאוד חומר לזכור, וזאת מבלי שאף אחד יזרוק לו גלגל. בפועל, רוב הסטודנטים מתמודדים עם הקושי כשהם מיישמים שיטות למידה של החברים או המורים, אך לא מבינים את השפעתן. דוקטור רותי דקל, מהמרכז הישראלי לאסטרטגיות למידה, מפריכה מיתוסים ישנים.

קודם תלמדו איך ללמוד
קודם תלמדו איך ללמוד

שמיעת מוזיקה בזמן הלמידה מגבירה את הריכוז
"אין אמת אחת. יש סטודנטים שמוזיקה עוזרת להם ללמוד, כמו מי שיש לו הפרעת קשב ומוזיקה מביאה אותם לרמת ערות מסוימת, שמוציאה מהם את המיטב בכל הקשור ליכולות קליטה, הבנה וזיכרון.

"אבל, גם אז, חשוב לזכור שמוזיקה שטובה ללמידה היא מוזיקה קצבית – לא קלאסית אבל גם לא טראנס מצד שני. מי שמוזיקה עוזרת לו ללמוד ידע את זה".

ללמוד כמה שיותר קרוב למועד הבחינה
"לימוד נכון הוא לימוד שיטתי במנות קטנות במהלך כל השנה, כשבכל פעם מארגנים את המידע של יחידת הלימוד שסיימו ללמד בכיתה. באופן זה, בתקופת הבחינות כל מה שעלינו לעשות זה לחזור על החומר, ואז אין בעיית זמן ואין בעיית לחץ.

סטודנטים שהזיכרון שלהם הוא מאוד במיידי, כדאי שילמדו ברגע האחרון ובסמוך למבחן. לעומתם יש כאלה שצריכים שהחומר ישקע בראש ויתערבב עם כל הידע - להם כדאי לסיים ללמוד יום-יומיים לפני הבחינה, כי אז הם מגיעים חכמים יותר למבחן".

איך עובד הזיכרון שלכם?
איך עובד הזיכרון שלכם?

שוקולד תורם לשיפור התפקוד במהלך הבחינה
"הבעיה עם חטיפי השוקולד היא שהם מעלים את רמת הסוכר בדם ואת הריכוז בבת אחת, וכעבור זמן קצר מביאים לנפילה, מה שיכול לפגוע ברמת הביצועים במהלך הבחינה. לכן, ככלל לא טוב לקחת שוקולד לבחינות ארוכות.

"אם זה משהו שממש חייבים, אני ממליצה להביא כמה שוקולדים ולאכול אותם בהפרשים, כל פעם קצת. הרבה יותר נכון לאכול פחמימות מלאות לפני – כריכים, חומוס, פסטות – אלו מתפרקים בגוף לאט ושומרים על ערנות לאורך זמן".

לפעמים זה רק תירוץ
לפעמים זה רק תירוץ

הלימודים בקבוצה תורמים לידעות של כלל חבריה
"לכל אחד מאיתנו יש סגנון למידה ייחודי – כפי שיש כאלו שקולטים טוב יותר מידע חזותי או שמגיע באמצעות השמיעה, יש אנשים יותר חברותיים או ביקורתיים, שהלמידה בקבוצה היא נהדרת עבורם. ברמת העיקרון לכולנו יש את הכול, אבל תמיד משהו אחד הוא יותר דומיננטי מאחר.

"מי שאוהב לעבוד בקבוצה, מקבל את ההזדמנות להסביר לאחרים ולוודא שהבין, ותוך כדי שיחה גם לנסות לנסח את הדברים בצורה הברורה ביותר. מי שלא מוצא את עצמו מתחבר לפעולות האלו, מומלץ לו ללמוד לבד בתנאים שנוחים ומתאימים לו. טיפוסים שמיעתיים יכולים להקריא לעצמם וטיפוסים חזותיים יכולים ליצור תרשימים וסכמות".

השלם גדול מסך חלקיו?
השלם גדול מסך חלקיו?

השימוש במרקרים צבעוניים עוזר לארגן את המידע למבחן
"מרקרים טובים לטיפוסים חזותיים, אבל צריך להשתמש בהם באופן מושכל, למשל: לדעת אם להשתמש בצבע אחד או יותר, או מתי לסמן את כל השורה ומתי להעביר קו עדין מתחת. טעות נפוצה של סטודנטים היא שהם ממרקרים את כל העמוד. מירקור של כל העמוד לא יעזור, וזה מעיד על כך שלא יודעים להבחין בין עיקר וטפל.

"ההחלטה אם למרקר באותו צבע או בצבעים שונים תלויה בתכנים. הכי כדאי למרקר לפני תחומים: סיבות בצבע אחד ותוצאות בצבע שני, או, מירקור כל אירוע בצבע אחר. חשוב למרקר עם היגיון ולא סתם כדי להשתמש בצבע. חשוב גם שהבחירה למרקר תגיע מהתלמיד, ולא בגלל משהו שאמר המורה או החבר".

הדרך הטובה ביותר לזכור חומר היא לשנן אותו
"לכל נושא יש את הבסיס העובדתי אותו יש לשנן. את כל היתר לא צריך לשנן. במקום לשנן, חשוב להבין מה היא נקודת ההתחלה ומה קורה בהמשך. אני ממליצה לעבוד עם כל מיני מיפויים, כי זה מארגן את המידע באמצעות קשרים לוגיים ועוזר להבין מי נגד מי.

"ברגע שמבינים, צריך לשנן הרבה פחות. שינון יכול להביא למצב של חוסר ידיעה למרות שלמידה הממושכת ולגרור תסכול. הלמידה זה תהליך אקטיבי של התלמיד – עיבוד מידע וחשיבה".

רסקיו עוזר בהפחתת הלחץ לקראת הבחינה
"אני בדעה שלא מחליפים סוסים מנצחים – אם יש משהו שאני יודע שעוזר לי אז אשתמש בו. הרבה סטודנטים לוקחים רסקיו כי הם מתוחים לקראת הבחינה. למתח הזה יכולים להיות כמה הסברים, כשהפתרון לכל אחד הוא אחר: אולי זה רף הציפיות הגבוה, אולי ההורים שלא נעים לי לאכזב וכדומה.

"בהרבה מהמקרים, ניתן לשחרר את המתח באמצעות מציאת המקור לבעיה ובהתאם, את הפתרון הקונקרטי לה, וזה עדיף על שימוש ברסקיו".

למתח סיבות שונות
למתח סיבות שונות
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד