072-3300504

רפורמה חדשה: קל יותר להתקבל לאוניברסיטה

רפורמה חדשה של המל''ג עתידה להקל הכניסה לאוניברסיטאות ולצמצם פערים חברתיים, אך במקביל עלולה להוריד את רמת התלמידים בבתי הספר ובאקדמיה. האוניברסיטאות: לא נוריד הרמה

אחינועם מזרחי | 25-06-2012 12:13:00

כבר לא צריך להוציא תעודת בגרות מלאה או לסיים 12 שנות לימוד. רפורמה חדשה שהוכרזה לאחרונה על ידי המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), תאפשר לצעירים עם בגרות חלקית להיכנס כסטודנטים מן המניין למוסדות להשכלה גבוהה, בהן גם אוניברסיטאות.

בעלי תעודת בגרות חלקית יוכלו ללמוד במסגרת מכינות ייעודיות (קדם-אקדמיות), שיופעלו מעתה והלאה באחריות מוסדות אקדמיים בלבד ויערכו רק בקמפוסים של האוניברסיטאות (מכונים פרטיים יצטרכו לחבור לאוניברסיטה או למכללה). מי שלא סיימו 12 שנות לימוד יקדימו לקחת חלק במסלול קדם-ייעודי, שאורכו שלושה חודשים, בסופו יכנסו למסלול המכינה הייעודית.

"תעודה המעידה על סיום המכינה בהצלחה, בצירוף הציונים שישיג הסטודנט בבחינות הארציות בסיומה, הם אסמכתא שוות ערך לתעודת הבגרות הנדרשת לצורך קבלה ללימודים אקדמיים בכל המוסדות להשכלה גבוהה בישראל", אומר חבר המל"ג, מי שעמד בראש הוועדה שניסחה את הרפורמה, פרופסור משה מאור.

"ההנחה שעמדה לנגד עיננו הייתה היעד שהציב שר החינוך, גדעון סער, אותו הוא מכנה 'הנגשת ההשכלה הגבוהה'", מוסיף מאור. לדבריו, הוועדה דנה בשאלה "האם לא ראוי לתת לתלמידי תיכון, בעלי בעיות משפחתיות ולימודיות אחרות, הזדמנות שנייה? והאם לא ראוי לאפשר להם עתיד?".

תעדות הבגרות בסימן שאלה.
תעדות הבגרות בסימן שאלה.

משווים את הרמה
מאור מסביר בנוסף, כי הבחינות הארציות יהוו כלי אחיד למדידת רמת התלמידים (בדומה למבחן הפיסכומטרי), וכניסת תלמיד לאוניברסיטה מסוימת לא תושפע מהמוסד הלימודי בו עשה את המכינה. "כיום, אדם שעשה מכינה במכללת ספיר, לא יכול להתקבל לטכניון או לעברית. בעקבות הרפורמה, מי שלמד בספיר יכול להתקבל למקומות הטובים ביותר בארץ".

החשש מפני ירידה במספר הזכאים לתעודת בגרות היא ברורה, אך בנוסף, יש לקחת בחשבון את ההשפעה שתהיה לשיטה החדשה על הרמה האקדמית. בהקשר הזה מחדד מאור ומציין, כי מבחן הפסיכומטרי ימשיך להיות תנאי ללמידת מקצועות מסוימים באוניברסיטאות.

נשיא אוניברסיטת בר-אילן, פרופסור משה קווה, מתעקש על כך שהאוניברסיטאות לא יתפשרו על תלמידים ברמה נמוכה: "כל רפורמה שבאה לקדם את ההשכלה הגבוהה היא מבורכת, אם נעשית בזהירות", הוא מסביר. "בשום אופן האוניברסיטה לא תוריד את הרמה. הרעיון הוא לייצר שוויון הזדמנויות, אבל לא על חשבון תלמידים שהשקיעו מאמצים במהלך התיכון על מנת להתקבל ללימודים גבוהים".

תחת תקציב רציני ומתן תמריצים כספיים למוסדות האקדמיים, מתחילה המועצה להשכלה גבוהה בימים אלו לפעול למען הרצת הרפורמה החדשה. המימון מגיע מאת הקרן לחיילים משוחררים ומהוועדה לתכנון ותקצוב המל"ג. השינוי צפוי להתחיל כבר בשנת הלימודים האקדמית הקרובה.

ימשיכו להיבחן לפסיכומטרי
ימשיכו להיבחן לפסיכומטרי
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד