072-3300504

הלם בחינות

גם אם הייתם התלמידים הכי טובים בתיכון, זה לא אומר שתצליחו במבחנים לתואר בלי להתאמץ. יכול להיות שתגלו, כמו רוב הסטודנטים, שהחיים באקדמיה קשים הרבה יותר

הדס תורג'מן | 19-03-2012 16:06:00

עד הרגע שבו אתם הופכים לסטודנטים, כל מה שאתם יודעים בעצם על לימודים מסתכם בזכרונות מהתיכון. שם, אם לא הברזתם במקרה משיעור, העדפתם להעביר אותו בשינה, דיבורים או כל דבר שלא מצריך הקשבה אמיתית למורה. אבל חצי שעה לתוך החיים הסטודנטיאליים החדשים שלכם, ועוד לפני שהספקתם לברר מה זה "סילבוס", אתם כבר מבינים – זה לא הולך להיות דומה בכלל.

פתאום מתברר לכם, שכדי להצליח במבחנים אתם ממש חייבים להיות בכיתה מדי פעם, ולהבין על מה מדברים, שכמויות החומר הן אדירות ביחס למה שהייתם רגילים אליו עד עכשיו. וגם אם היה לכם מזל כל הסמסטר והרגשתם שלא באמת כל כך קשה לכם, פתאום מגיעים המבחנים הראשונים, ואיתם גם ההלם, שמבהיר לכם שעם כל הכבוד לעמידה בתנאי קבלה, אתם צריכים להשקיע הרבה, הרבה יותר.

אריאל עמר, סטודנט שנה ג' להנדסת חשמל, זוכר היטב את ההרגשה בסוף הסמסטר הראשון שלו, כשגילה שנכשל כמעט בכל מועדי א', וגם את אלה שכן עבר, עבר בקושי. "אני לומד הנדסה, והיום אני יודע שזה מקצוע ששובר כמעט את כולם בהתחלה, אבל בתור סטודנט חדש, שתמיד היה לו קל בלימודים בתיכון, לגלות שקיבלת 20 או 30 במבחן, זה שוק רציני. בשיעורים הכל די בסדר ואתה מרגיש שאתה מבין לפחות את רוב החומר שמלמדים בכיתה, ואז מגיעים למבחן, וזה פשוט זוועה". למזלו של עמר, הוא הבין מהר שהוא לא היחיד. "לאט לאט אתה מתחיל לשמוע שכל אחד מספר עד כמה המצב שלו גרוע, חלק אפילו יותר ממך, ואז אתה קצת נרגע כי אתה מבין שזו לא בעיה רק שלך, ופתאום סטודנטים בשנים מתקדמות יותר אומרים לך 'ככה זה הנדסה, אתה לא יודע?' זה לא הכי עוזר, אבל מעודד. עובדה שהצלחתי להגיע לשנה ג' בשלום".

הלימודים בסדר, המבחן זוועה
הלימודים בסדר, המבחן זוועה

זה לא הולך להיות קל
נועה אהרוני, סטודנטית שנה א' בלימודי תקשורת, נחשבה לאחת התלמידות הטובות בשכבה שלה בתיכון, ולא בהרבה מאמץ. "הייתי פותחת את המחברת יום, יומיים לפני המבחן כדי ללמוד, ומוציאה ציונים טובים בלי לחרוש יותר מדי, ועם הגישה הזאת הגעתי גם ללימודים לתואר". היא מספרת. "כמובן שאני לא תמימה וידעתי שעכשיו צריך לעבוד קשה יותר, אבל הייתי מאוד בטוחה בעצמי, כי תמיד היו לי ציונים טובים, וגם בשיעורים הרגשתי שאני יודעת את החומר". ובכל זאת, כשאהרוני הגיעה לתקופת המבחנים הראשונה שלה, הכל השתנה.

"במבחן הגדול הראשון גיליתי שכמה ימים לא מספיקים כדי לעבור על כל החומר, וזה כבר היה מאוחר מדי ונכנסתי ללחץ, מה שכמובן לא עזר לי להתרכז". ואם זה לא היה מספיק, אהרוני גילתה שהרמה האקדמית שונה מאוד. "היו שאלות שהיה ממש מסובך רק להבין מה שואלים בכלל, והיו דברים שהייתי בטוחה שלא ישאלו עליהם כי זה נראה לי מאוד שולי אבל זה בכל זאת היה במבחן. בשלב הזה הבנתי שהציונים שלי כנראה לא יהיו טובים כמו שחשבתי".

אי אפשר להספיק הכל בכמה ימים
אי אפשר להספיק הכל בכמה ימים

איך שורדים את הסמסטר בשלום?
אז איך בכל זאת אפשר לעבור את המבחנים בציונים סבירים? "קודם כל, הכי חשוב זה לעשות את הסוויץ' במוח. צריך להבין שכל מה שידעת עד עכשיו על לימודים ומבחנים, נגמר". אומרת אהרוני. "אם בתיכון כל מה שהיה צריך זה לזכור את הכל ופשוט לשפוך את החומר על הנייר, עכשיו חייבים גם להבין ולדעת להסביר את מה שאתה לומד". ועמר מוסיף "לא להתייאש. אם לא הלך טוב במועד א', לגשת למועד ב'. וכמובן לבדוק תמיד איך הציון שלך ביחס לזה של אחרים, כי אם אתה היחיד שמקבל ציונים גרועים, יכול להיות שהתחום באמת לא בשבילך ואז סתם חבל להשאר ולא להצליח, אבל אם קשה לכולם, כנראה שלמרות הכל אתה עדיין בסדר".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד