072-3300504

''מה עושים עם זה אחר כך?!''

חשבתם שזה שבחרתם ללמוד משפטים בתקופה שהשוק מוצף אומר שאתם לוקחים סיכון? אז מה דעתכם על סטודנטים שלומדים תיאטרון מחול, עיצוב קרמי או חינוך אנתרופוסופי

אביגיל גוטליב | 12-12-2011 15:51:00

כשעמית, 24, התלבטה מה ללמוד באוניברסיטה היא החליטה לשלב בין שתי אהבות שמלוות אותה כל חייה, "אהבה לאנשים ואהבה לאומנות", היא מספרת. "החלטתי לעסוק בטיפול באומנות וניתן לגשת לתחום גם מהכיוון של לימודי פסיכולוגיה וגם מהכיוון של לימודי אומנות" היא מוסיפה. "כל חיי עסקתי באומנות, גם כתחביב וגם כמקצוע. לפני כן למדתי קדרות במשך שנתיים ומאד אהבתי את העיסוק בחומר".

כשהבינה שזה הכיוון נרשמה ללימודי תואר ראשון (BFA) בעיצוב קרמי וזכוכית בבצלאל, לימודים המתחלקים לארבעה תחומים: זכוכית, קדרות, עיצוב קרמי ופיסול, כשבשנה השנייה בוחרים הסטודנטים תחום התמקדות. בנוסף נלמדות מיומנויות כמו רישום, צילום ופוטושופ, "כדי שנדע איך לצלם את העבודות שלנו ואיך לבנות לעצמנו קטלוג" מסבירה עמית.

למרות שהיעד המקורי היה טיפול באומנות, עמית לא פוסלת אף כיוון ואומרת שלא ניתן לדעת לאן המקצוע ייקח אותה עם סיום הלימודים, שנמשכים ארבע שנים. על הסיכון שלקחה מבחינת הביטחון התעסוקתי היא אומרת ש"אומנם ההכנסה בטח לא מאד גבוהה אבל יש אנשים שמתפרנסים מזה. זה כן משהו שחושבים עליו אבל תמיד אפשר לעשות תואר שני בתחום אחר אם העניינים לא מסתדרים".

כדרות, עיצוב קרמי או אולי פיסול?
כדרות, עיצוב קרמי או אולי פיסול?

רק לרקוד
טל, 25, ידעה תמיד שהלימודים האקדמיים שתבחר חייבים להוות המשך ישיר לתחום בו עסקה מאז הייתה קטנה. "כל החיים רקדתי והייתי על הבמה" היא נזכרת. "החלום שלי היה להיות שחקנית, וכששמעתי על תואר ראשון שמשלב תיאטרון ומחול, במכללת סמינר הקיבוצים, זה נשמע כמו הדבר הכי טוב שיכול לקרות לי".

גם מצד הסביבה הקרובה נרשמה התלהבות, למרות המקצוע הקשה והייחודי. "ההורים מאד שמחו כשהתקבלתי כי הם מודעים לאהבתי הגדולה לתחום. בנוסף, העובדה שהתואר משלב תעודת הוראה, ואמא שלי מורה לאומנות, היה בבחינת המשך הדרך שלה ושל הערכים שספגתי בבית" אומרת טל.

הלימודים עצמם מאד אינטנסיביים וכרוכים לעיתים גם בלא מעט סיכונים. "מדובר בארבע שנים כאשר האחרונה היא סטאז'", מספרת טל ומוסיפה, "בפועל הלימודים מתקיימים כל השבוע, גם בשבתות וחגים והשעות ארוכות". את הקשיים שמתלווים היא אף חוותה על בשרה כאשר בשנה האחרונה החלו אצלה בעיות ברגליים שנובעות משחיקה של העצמות. "זה מפחיד, ואי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, אבל פרפורמר שרוצה להיות פרפורמר מוכן ללכת עד הקצה".

ומה היא תעשה עם התואר לאחר הלימודים? "החלום הוא להופיע על במות בכל העולם" היא אומרת אך מודה שייתכן שתסתפק בפחות. "בתחום האומנויות צריך מאד להאמין בעצמך והאמונה לפעמים מעוורת. אבל בכל מקרה יש תעודת הוראה ולהיות מורה זה לא הכי מכניס אבל זה משהו שאני אוהבת ומאמינה בו".

"החלום הוא להופיע בכל העולם"
"החלום הוא להופיע בכל העולם"

זה לא רק מקצוע זו דרך חיים
אם תשאלו את עומר, 25, למה בחר ללמוד חינוך אנתרופוסופי הוא יצטרך רגע כדי לחשוב על תשובה. "מאד נמשכתי לתחום הזה של חינוך מסוג אחר, בתור אדם שסולד ממערכת החינוך הפורמאלית, זה הרגיש לי נכון" הוא מסביר. "באתי מתוך סקרנות, לפני שהתחלתי ללמוד לא ידעתי על זה כמעט כלום".

למרות שהלימודים, שמתקיימים בסמינר אורים שבכפר הירוק, נמשכים ארבע שנים, בסופם לא מקבלים הסטודנטים תואר ראשון או תעודת הוראה. "להורים שלי היה חשוב שכן יהיה לי תואר", אומר עומר, אך מוסיף ש"בסופו של דבר אני חושב שהם הבינו שזה מה שאני רוצה והם תומכים". גם לחברים היה בהתחלה קשה להבין נזכר עומר, "חושבים שזה מוזר, לא ממש יודעים איך להתמודד עם זה".

במסגרת הלימודים נחשף עומר לתחומים ועיסוקים מגוונים. "לומדים ציור, שירה, נגינה על חלילית, חינוך לגילאים שונים והתפתחות, אוריתמיה (סוג של מחול) ועל הדרך הפנימית, כלומר על המסע הרוחני שאדם עובר" הוא מספר ומוסיף כי עבורו לא מדובר רק על לימודי מקצוע אלא על תהליך פנימי. "לא בדקתי אם תהיה לי העבודה בסיום הלימודים כי לא בטוח שזה המקצוע שארצה לעסוק בו. זו דרך חיים עבורי וייתכן שארצה לעבוד במשהו אחר אבל גם מהאספקט הזה".

לא כמו החינוך הפורמאלי
לא כמו החינוך הפורמאלי
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד