072-3300504

צדק חברתי

קבוצת סטודנטים מהאוניברסיטה העברית בירושלים עובדת על הקמת קואופרטיב שיתן מענה לצעירים וסטודנטים שחיים בבירה

אביגיל גוטליב | 04-12-2011 15:41:00

עבור יונתן ברזילי (24), סטודנט בתוכנית לפילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה באוניברסיטה העברית, מטרת הקואופרטיב, שהוא חבר בצוות הקמתו, ברורה. " זו דרך ליצור מובלעת קולקטיבית בתוך תנאי השוק החופשי" הוא אומר ומבהיר, "במקום שכל אחד יעמוד לבד מול הקמעונאי, ללא שליטה על תהליך הקנייה, נתאגד כקבוצה ונקבל יכולת להשפיע".

מהו בעצם קואופרטיב אתם שואלים? על פי ברזילי מדובר במעין מכולת שיתופית. "המוצרים נרכשים ישירות מהספק, והגוף פועל ללא מטרות רווח, כך שניתן להשיג מחירים יותר זולים. על מנת להתחיל בפרויקט יש צורך בסכום ראשוני מכל שותף, וכדי לחסוך בעלויות התפעול, החברים גם מתבקשים לתרום מעט מזמנם בעבודה במקום" הוא מפרט.

כרגע התהליך אומנם בראשיתו, אבל החבורה מקווה להתחיל בפעילות כבר לקראת סמסטר ב' הקרוב. "קיימנו פגישה ראשונה של הצוות הנוכחי לפני כשלושה שבועות" מספר ברזילי, "מדובר במשימה שדורשת תכנון מוקפד. אנחנו לא רוצים שזו תהיה עוד יוזמה יפה שנופלת לכן יידרש זמן עד שנתחיל לפעול בשטח" הוא מוסיף.

קואופרטיב- מכולת שיתופית
קואופרטיב- מכולת שיתופית

"לסטודנטים יש פנאי ומרץ"
זו אחת הסיבות, לדברי ברזילי, שהקואופרטיב מופנה בעיקר לקהל הצעיר. "זה כמובן לא אקסקלוסיבי אבל פונה בעיקר אליהם" הוא מדגיש. "בסופו של דבר, גם אנחנו סטודנטים וזה המעגל החברתי שלנו. מה גם שמדובר בקהל יחסית מודע, עם יותר זמן פנוי".

עבור טל אלסטר (23), גם הוא סטודנט באוניברסיטה העברית, הפנייה לציבור הסטודנטים נובעת מתוך תקווה ליצירה משותפת ורחבה אף יותר. "אנחנו פונים לסטודנטים כי זו אוכלוסיה שחשוב לה לחסוך בעלויות. הרבה מאיתנו לא עובדים, או ממעטים לעבוד" הוא אומר, "ברמה האישית, לי יהיה מאד נחמד אם דבר כזה יתרום ליצירת קהילה או קבוצה בירושלים".

המחאה החברתית שהתרחשה בקיץ האחרון, בראשה עמדו סטודנטים וצעירים, אכן היוותה דוגמה למרץ ולמודעות החברתית הרחבה עליה מדבר ברזילי. אולם מבחינת אלסטר אין סיבה לחשוב שהיא הגורם העיקרי שמאחורי הרעיון. "יכול להיות שזה קשור להרגשה הכללית שנוצרה בעקבות המחאה" הוא אומר אך מיד מסייג את דבריו, "אבל אנחנו גם ככה באים מהכיוון הזה של עשייה חברתית, זה טבעי עבורנו". אלסטר עצמו לדוגמא, עשה שנת שירות ושירות לאומי בעמותת "אלון" (עמותה למעורבות חברתית דרך חינוך שכבר אינה קיימת).

"נותן תחושה של קהילה"
"נותן תחושה של קהילה"

לומדים מהוותיקים
במסגרת רצון הקבוצה להפגין רצינות ולראות את הקואופרטיב קורם עור וגידים הם נמצאים כעת בתהליך הכנה קדחתני. "כרגע אנחנו בעיקר עושים סקר שוק, בודקים מה סטודנטים רוצים לקנות ואיפה הם קונים כדי להחליט מה המיקום המתאים ביותר לקואופרטיב" אומר ברזילי.

על מנת לייעל את התהליך חברי הגרעין הראשוני מחולקים לקבוצות עבודה על פי הנושאים השונים. קבוצתו של אלסטר מופקדת על הקשר עם קואופרטיבים אחרים ולמידה מהם. במסגרת זו הוא אף נפגש עם מנהלי אחד הקואופרטיבים הגדולים בעולם שנוסד בברוקלין, ניו יורק, לפני כ-40 שנים ומונה כ-16 אלף חברים.

לדברי אלסטר "בברוקלין שינו קצת את חוקי המשחק, וכעת כרבע מתושבי השכונה קונים את המצרכים שלהם דרך הקואופרטיב בשיטה חלופית לשיטת בעל ההון, העובדים והצרכנים. הנקודה המרכזית היא שהם לא אזוטריים במרחב".

מה סטודנטים קונים?
מה סטודנטים קונים?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד