072-3300504

סטודנטים מבזבזים את זמנם בלימודים?

עם טפיחת חוב ההלוואות ללימודים מעל לחוב האשראי בארה"ב, השאלה שבכותרת מעסיקה כעת אמריקאים רבים. האם גם בישראל כדאי לשקול לוותר על התואר הראשון?

07-11-2011 11:36:00

מייסד הפייסבוק, מארק צוקרברג, ומייסד מייקרוסופט, ביל גייטס, נשרו שניהם מהארוורד. מייסד אפל, סטיב ג'ובס, עזב את ריד קולג' אחרי סמסטר אחד בלבד. אלברט איינשטיין עבר בקושי את שנותיו בתיכון, בעוד וולט דיסני לא סיים אותו כלל. למרות ההצלחה של הנושרים האגדיים הללו, כבר שנים שאנו מאמינים שהשכלה גבוהה היא הדרך היחידה להצלחה מקצועית וכלכלית.

אם ביל גייטס לא הלך לקולג' - למה אני?
אם ביל גייטס לא הלך לקולג' - למה אני?

היום, רעיון זה נמצא תחת מתקפה. היקף החוב של הלוואות לימודים בארה"ב עלה על חוב האשראי, ואבטלה בקרב בוגרי תואר ראשון נמצאת בשיאה. אז האם תואר מהאוניברסיטה הוא עדיין הדרך הטובה ביותר להבטיח עלייה בסולם החברתי, או שהתלות בהשכלה גבוהה מוגזמת? והאם לא עדיף שסטודנטים מצטיינים עם יכולות יזמיות ישכחו מהלימודים וינסו במקום זאת להפוך לסטיב ג'ובס הבא?

צוות של ארבע מומחים אמריקאים (שניים מכל צד) לקח על עצמו את השאלה הזו בדיון פתוח לציבור שנערך לאחרונה בשיקגו.

הציבור שהגיע לאירוע התבקש להצביע לפני הדיון על דעתו. התוצאות הראו 39% בעד הטענה, 40% נגד, ו- 21% נמנעו. לאחר הדיון נעו התוצאות ל- 47% בעד ו- 46% נגד, ניצחון זניח לצד שדגל במציאת אלטרנטיבות ללימודים אקדמיים.

כל אחד רוצה להיות סטיב ג'ובס הבא
כל אחד רוצה להיות סטיב ג'ובס הבא

בעד הטענה
מייסד PayPal ומי שהיה אחד מראשוני המשקיעים בפייסבוק, פיטר ת'יל, שימש בדיון כאחד הדוברים שצידדו בכך שעל צעירים לחקור אלטרנטיבות להשכלה גבוהה. השנה השיק ת'יל את הקרן שלו שנקראת "20 מתחת ל-20". המתקבלים זוכים לתוכנית הדרכה, ליווי אישי, וגם ל-100,000 דולר במענקים לטובת בניית העסקים שלהם בתחומי הביו-טק, טכנולוגיה, פיננסים, השכלה ועוד.

דובר נוסף היה חוקר מדע-המדינה, צ'רלס מורי. בספרו האחרון, "השכלה אמיתית: ארבע אמיתות פשוטות ומבנה חברתי בחיים האמריקאים", טוען מורי שיותר מידי אנשים הולכים לקולג' בארה"ב.

במהלך הדיון אמר מורי שיש להיפטר מהאפשרות של תואר ראשון בגלל שמדובר בתואר נטול משמעות. הוא הוסיף ש"המטרה של השכלה אינה חתיכת נייר אלא שכל הילדים יגיעו לבגרות לאחר שגילו דברים שהם אוהבים לעשות ולמדו איך לעשות אותם היטב". מורי סיים באומרו שיש צורך בשינוי יסודי של מערכת ההשכלה הגבוהה עד שכבר לא יהיה מדובר בקולג' כפי שאנו מכירים אותו היום.

הולכים ללמוד בשביל חתיכת נייר?
הולכים ללמוד בשביל חתיכת נייר?

נגד הטענה
אחד הדוברים בדיון שצודד בצורך בהשכלה גבוהה היה ויוק וודאווה. וודאווה הוא מנהל מרכז מחקר באוניברסיטת דיוק וחוקר ותיק בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הארוורד. בנוסף הוא משמש כיועץ למספר סטארט-אפים וייסד שתי חברות תוכנה.

במהלך הדיון פנה וודאווה לת'יל, יצא נגד טענותיו, והציג לו אתגר באומרו "למה שלא נפעל יחד כדי לשפר את ההשכלה הגבוהה כדי שמסות של אנשים יוכלו לזכות בחינוך, וכדי שכך נוכל להיות יותר תחרותיים ונשנה את העולם".

לפעול לשיפור ההשכלה הגבוהה
לפעול לשיפור ההשכלה הגבוהה

אז האם גם אצלנו הגיע הזמן לוותר על התואר הראשון?
לא בטוח. מנכ"לית אתר המשרות ג'ובסיטי, רינת בוגין, טוענת שתואר ראשון הוא עדיין מצרך חובה בכל המקצועות. "גם מי שמוצא עבודה ללא תואר מגלה שעם ההתקדמות בשלבי הקריירה, ובעיקר כשמגיעים לעמדות ניהול, לא ניתן להתקדם ללא תואר ראשון, אם לא תואר שני" היא אומרת.

למרות המצוקה הקיימת בארה"ב למשרות פנויות עבור בוגרי תואר ראשון, מצוקה שגורמת לרבים לפקפק בחשיבותו, בוגין טוענת שבישראל דווקא כאשר השוק בהאטה החשיבות לתואר עולה שכן הוא מהווה עבור מעסיקים מסננת נוספת. "בזמנים קשים, לכולם קשה למצוא עבודה. אם לא תלמד לתואר זה לא אומר שיהיה לך קל יותר להתקדם" היא אומרת.

בניגוד למורי, שטען במהלך הדיון שהשכלה אקדמית מהווה חוצץ חברתי בין אלה שלמדו בקולג' ואלה שלא, בוגין מאמינה שזמינות ההשכלה האקדמית בישראל דווקא תרמה ללכידות החברתית. "העובדה שהיום לכל מזכירה יש תואר ראשון אינה חסרון אלא יתרון" אומרת בוגין ומוסיפה "תואר ראשון מהווה מעבר לחיים הבוגרים ומאפשר עלייה בסולם החברתי עבור מי שפעם לא יוכל היה לעשות זאת".

קשה בלימודים, קל בקרב על המשרה
קשה בלימודים, קל בקרב על המשרה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד