072-3300504

רמת המתמטיקה של סטודנטים נמוכה

כך אמר פרופ' יצחק גלבוע מהחוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב. תלמידי תיכון בישראל מפגרים בהישגים, אך מה ניתן לעשות כדי להפוך אותם לסטודנטים מוכנים יותר, ולמה המצב בארה"ב לא שונה

אביגיל גוטליב | 03-11-2011 11:33:00

"סטטיסטיקה ושיטות מחקר היו עבורי הקורסים הקשים ביותר בתואר" מודה בכנות דנה (24), סטודנטית בשנתה האחרונה לתואר במדעי המדינה מאוניברסיטת תל אביב, והיא כמובן לא לבד. החשש של סטודנטים רבים מפני קורסים שכוללים יסודות מתחום המתמטיקה ידוע ומוכר גם למרצים.

אך מה הפלא בעצם? רמת המתמטיקה של תלמידי התיכון בישראל נמצאת כבר מספר שנים בשפל. תוצאות מבחני PISA של 2010 מראים שרמת ההישגים של תלמידי ישראל נמצאת בתחתית העולם המערבי, והממוצע הישראלי נמוך מן הממוצע של כל אחת מ-25 מדינות ה-OECD הרלוונטיות. "אין ספק שהרמה המתמטית הנמוכה של סטודנטים באוניברסיטה נובעת מהרמה בתיכון ואפילו בבית הספר היסודי" אומר פרופ' יצחק גלבוע, מן החוג לכלכלה באוניברסיטת תל אביב. גלבוע טוען כי כאשר "מאפשרים לאנשים ללמוד דברים שונים ושמים את כל סוגי הידע על אותה רמה, סוגי הידע הבסיסיים יותר (כמו המתמטיקה- א"ג) נפגעים".

מתקשים גם עם היסודות
מתקשים גם עם היסודות

לא רק בישראל
צרת רבים חצי נחמה? ובכן לאחרונה נראה שלא רק סטודנטים ישראלים סובלים מכך שבאוניברסיטה הם צריכים לעבוד קשה על החומר של התיכון. כתבה שהתפרסמה לאחרונה בניו יורק טיימס מגלה שגם בתפוח הגדול המצב לא יותר טוב.

דזירה סמית' (19) סיימה את לימודיה בתיכון בחודש יוני האחרון, כשציוניה נעו סביב ממוצע של 90, לדבריה. בחודש ספטמבר נרשמה סמית' לקולג' הקהילתי "לה-גוורדיה" בקווינס שבניו יורק, שם גילתה שתעודת בגרות פשוט אינה מספיקה. היא נכשלה בשלושת מבחני המיון הפנימיים בקולג', וכעת היא לוקחת קורסי תיקון וחזרה בקריאה, כתיבה ומתמטיקה.

כמו סמית' ישנם עוד סטודנטים רבים. ניקיטה תומס, שלמדה בתיכון אחר בעיר ונמצאת גם היא באותה סיטואציה אמרה לכתב הניו יורק טיימס כי לדעתה "המיקוד העיקרי בתיכון הוא לגרום לך לסיים, כי זה גורם לבית הספר להיראות טוב. לכן אין משמעות אמיתית להצלחה במבחני הבגרות".

בניו יורק, העלייה באחוזי הזכאות לבגרות (61% ביוני האחרון לעומת 46.5% ב-2005) הפכה זה מכבר לאחת מגאוותיו העיקריות של ראש העירייה, מייקל בלומברג. אולם כאשר בוחנים את אותה עלייה לצד אחוז הבוגרים הזקוקים לקורסי תיקון וחזרה בשלושת המקצועות המרכזיים (קריאה, כתיבה ומתמטיקה) בראשית לימודיהם באחת המכללות העירוניות של ניו יורק, הנתונים כבר הרבה פחות מרשימים, 22.6% ב-2010 לעומת 15.4% ב-2005.

בגרות בתיכון כבר לא מספיקה
בגרות בתיכון כבר לא מספיקה

אז איך משפרים את המצב?
בניו יורק מצאו המכללות המקומיות פתרון העונה לשם "תוכנית "START, תוכנית שמטרתה ללמד בסמסטר מרוכז אחד את כל קורסי התיקון והחזרה במקצועות הנדרשים כדי להביא את הסטודנטים לרמה הדרושה על מנת שיסיימו את לימודיהם האקדמיים ולא יפרשו באמצע. התוצאות, עד כה, מעודדות. "בלימודי המתמטיקה בתיכון, אם ביקשו ממני לפתור שאלה שלא ידעתי את התשובה אליה המורה לא הייתה מתעקשת" אמר לכתב הניו יורק טיימס פדרו וורגס, שלמד בתיכון בקווינס והוסיף "כאן (במכללה) ממשיכים לשאול אותך וללחוץ עליך, רוצים שתחקור את הנושא".

בארץ, נראה שניסיונות לשיפור המצב מתרכזים בעיקר בשנות התיכון, מתוך תקווה שהסטודנטים העתידיים יגיעו מוכנים יותר לאוניברסיטה. יוזמה אחת, שהוכרזה בשבוע שעבר, מספרת על סטודנטים לתואר שני ודוקטורנטים מתחומי המדעים שצפויים להפוך למורי תיכון במשרה חלקית, ולהכין תלמידים לבגרויות, תמורות מלגות לימודים נדיבות.

יוזמה נוספת שמסעירה לאחרונה את עולם האקדמיה ובעיקר את אנשי החינוך והרוח (שכבר חתמו על עצומה המתנגדת למהלך), היא שינוי האופן בו מחשבות האוניברסיטאות את ציוניהם של בוגרי תיכון המבקשים להתקבל ללימודים אקדמיים. כיום ישנם מעל ל-100 מקצועות שיכולים תלמידי תיכון ללמוד ברמה מוגברת ולקבל עליהם בונוס של 25 נקודות בכניסה לאוניברסיטה. ועד ראשי האוניברסיטאות מקווה שהגדלת הבונוס על "מקצועות הליבה" בלבד: מתמטיקה, אנגלית, היסטוריה, ספרות, תנ"ך, פיזיקה, כימיה וביולוגיה, וייתכן שמקצועות טכנולוגיים נוספים, יעלה את אחוז הלומדים את המקצועות הללו וכן ישפר את הישגי התלמידים.

פרופ' גלבוע סבור גם הוא שמדובר ביוזמה מבורכת. "מדובר בתוכנית חיובית מאד" הוא אומר ומוסיף "אין ספק שצריך רמה גבוהה יותר של מתמטיקה כדי ללמוד כלכלה. אם היה ניתן הייתי ממליץ להוסיף לימודי מתמטיקה גם לשעות שכבר קיימות עבור הסטודנטים שלנו".

המורה לא מתעקשת לקבל תשובות
המורה לא מתעקשת לקבל תשובות
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד