072-3300504

מכללה זה הכי אחי?

נתוני ההרשמה לתואר שני בחינוך מצביעים על רישום סטודנטים רב יותר למכללות, עד פי ארבעה מהסטודנטים שנרשמים לאוניברסיטאות. האם זוהי תחילתו של מהפך במערכת ההשכלה הגבוהה?

עדי בילו | 19-09-2011 17:51:00

קצב הגידול השנתי של הלומדים לתואר שני בחינוך באוניברסיטאות הולך וקטן אל מול נתוני ההרשמה הגבוהים של סטודנטים המעוניינים ללמוד תואר זה, במכללות. מבין הסיבות הרבות שגורמות להרחבת התופעה, כמו קלות יתרה בבחירה במסלול ללא תזה ותנאי קבלה גמישים יותר, עולה סיבה נוספת: המכללות הדתיות אשר הרחיבו את המסלולים ללימודי תואר שני בחינוך, אשר מספר הנרשמים אליהן רב מאוד.

באוניברסיטה תמיד היה נהוג לומר כי אומנם רוב הסטודנטים להוראה בוחרים במכללות לחינוך, אם בשל הפרקטיקה עליה מושם דגש רב יותר, מאשר על התיאוריה כפי שנהוג באוניברסיטה, ואם בשל סיבות אחרות, אולם כשמדובר בתארים מתקדמים יותר תמיד יעדיפו אותם סטודנטים את היוקרה האוניברסיטאית וההתמקדות במחקר. המגמה ההפוכה בשנים האחרונות מצביעה על קצב גידול שנתי בלימודי תואר שני במכללות להוראה העומד על 30.3% בעוד שבאוניברסיטאות נרשמו 6.9 אחוזי עליה בלבד. זאת בחמש השנים האחרונות. על פי נתונים אלו, בעוד כשנה- שנתיים יעקפו המכללות את האוניברסיטאות במספר הנרשמים הכללי.

מה גם, שאם בעבר העדיפו מורים לרכוש תעודה של תואר ראשון ותעודת הוראה בלבד, היום רבים מהם ממשיכים ללימודים מתקדמים. בשנה האחרונה נרשמו 6,498 סטודנטים לתואר שני בהוראה וחינוך, כאשר 43% מתוכם נרשמו למכללות. זאת לאחר שלפני חמש שנים מספר הסטודנטים שלמדו בתוכנית כזו במכללות היה 994 בלבד, שהיווה 26% מכלל הנרשמים לתואר זה.

התנופה של המכללות הדתיות, אשר הגדילו את מספר הנרשמים ב-85% תוך שנה אחת בלבד, בהחלט סייעה לגידול המדובר. בחלק מהמכללות הדתיות מספר הנרשמים הכפיל ושילש את עצמו בזכות פתיחת מסלולי לימוד לתואר שני בחינוך, והאפשרות להירשם למוסד וללמוד את התחום המבוקש, ובאחרות התרחבו עד מאוד המסלולים הקיימים.

המועצה להשכלה גבוהה אישרה בשנים האחרונות יותר ויותר תוכניות ללימודי תואר שני בחינוך במכללות, וזו עוד אחת מן הסיבות אשר מקלות עבור הסטודנטים את הבחירה. בנוסף, המכללות השונות פרוסות בכל רחבי הארץ, גם בפריפריה, תנאי הלימוד בהן נוחים יותר, הכיתות קטנות יותר והזמינות של המרצים לסטודנטים גבוהה יותר.

חשוב לציין כי למכללות המדוברות אין כל שאיפה להתחרות במחקר האקדמי האוניברסיטאי ולכן הן שמות דגש על ההיבט ההוראתי שממנו נהנים הסטודנטים אשר רוצים להתנסות בחוויית הוראה אותנטית. בתפישת חלק מן המכללות לא בהכרח חייבים להשתמש באותם כלים על מנת להכשיר מורים טובים יותר או חוקרים טובים יותר.

ד"ר אביבה קליגר ראש תכנית לתואר שני בהוראה, מהמכללה האקדמית בית ברל, מוסיפה על הסיבות הידועות ואומרת כי קיים ביקוש לא רק במכללות הדתיות, וגם בבית ברל מורגשת העלייה. "ניתן להסביר את העלייה הגדולה בהרשמה ובביקוש בעובדה שמעמד המורים ותנאי המורים כמו גם השכר השתפרו. האקדמאיים המבקשים לעשות הסבה להוראה מעדיפים כבר להשלים לימודיהם לתואר שני וכאן כנראה טמון הביקוש הרב".

לא מספיק להם תואר ראשון ביד
לא מספיק להם תואר ראשון ביד
סטודנטים בבית ברל. גם שם הביקוש עלה
סטודנטים בבית ברל. גם שם הביקוש עלה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד