072-3300504

ש' זה שכר לימוד?

שוב זועקים על שכר הלימוד הגבוה שסטודנטים נאלצים לשלם. עם כל האוהלים עכשיו אולי באמת ישתנה פה משהו, אבל לא ברור למה אין גיבוי מגבוה

עדי בילו | 18-08-2011 18:19:00

בנוהל, קצת לפני ששנת הלימודים האקדמית נפתחת קמות זעקות על שכר הלימוד הגבוה שמשלמים הסטודנטים. בזמן שחצי מדינה יושבת באוהלים ומוחה על יוקר המחייה, קבוצה של כמה סטודנטים החליטה לפתוח קבוצה נוספת בפייסבוק שמנסה להילחם בהעלאה נוספת מתוכננת של שכר הלימוד.

הדבר נעשה עקב פרסומים שיצאו לאור, של המכללות והאוניברסיטאות בדבר שכר הלימוד לשנת הלימודים הבאה. ואכן, במרבית המוסדות הסכום באמת קפץ לגובה, בשל ההצמדה למדד, עד כדי כך שבחלק מן המקומות ניתן לראות עליה של למעלה מ-1,000 ש"ח בשנה.

שני סטודנטים מאוניברסיטת תל אביב, אוהד רוזן המכהן כחבר במועצת העיק קריית אונו ורואי צור, חבר במועצת אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב החליטו להרים את הכפפה ולנסות להפעיל מהלך שישנה את הגזירה הכלכלית על הסטודנטים.

"לפני שבוע וחצי קיבלתי פנייה מסטודנטית בקריה האקדמית אונו" מספר רוזן, "שביקשה את עזרתי לאחר שגילתה שהמכללה רוצה להעלות את שכר הלימוד ב-4% שזה למעלה מ-1000 ש"ח, גם לסטודנטים שכבר התחילו ללמוד. פניתי למנכל המכללה וראש העיר ובסוף הושג הסדר שהמכללה הסכימה לספוג חלק מעליית המדד ומתכוונים להעלות את שכר הלימוד רק ב2%".

הקריה האקדמית קריית אונו
הקריה האקדמית קריית אונו

משדרים אטימות
"התחלנו לפנות למוסדות אחרים וגילינו שבכל המוסדות השכר יעלה. החלטנו שבעקבות ההצלחה בקרית אונו נהפוך את זה למאבק ארצי", ממשיך רוזן. "ההחלטה עכשיו להעלות, כשכולם ברחובות, משדרת אטימות. עליית המדד מקשה על הסטודנטים בכל ההוצאות ולכן מי שצריך לספוג את עליית המדד הן המכללות והאוניברסיטאות".

צור ממשיך את דבריו ומוסיף כי הם מודעים לעובדה שמשנת 1999 קיים הסכם לפיו שכר הלימוד מוצמד למדד ועולה בהתאם לו. "אנחנו לא מדברים על השאלה האם שכר הלימוד צריך להיות מוצמד למדד, למרות שבגלל המחאה העדכנית ששוטפת את הארץ לדעתנו נכון לבחון גם את הנושא הזה".

ניסנו ליצור קשר עם התאחדות הסטודנטים ואגודות הסטודנטים", מציין צור. "אני אומנם חלק מהאגודה אבל לא פועל בשמה. ולראש המחלקה האקדמית ויו"ר האגודה אין התנגדות למאבק על עליית שכר הלימוד ברמה העקרונית, אבל הם לא רואים את זה כמאבק שהאגודה תוביל. הועלו סיבות בירוקרטיות ש'זה מאוחר מדי כי שכר הלימוד כבר עלה ואנשים התחילו לשלם'. אני יכול לומר שפתרונות בירוקרטים ניתן למצוא וזה לא מה שיעצור אותנו".

בנוסף נטען שהקפאה עלולה לפגוע באוניברסיטאות שגם ככה מצבן הכלכלי לא מצוין. חשוב לציין כי השניים לא קובעים מי צריך לספוג על עצמו את הקפאת שכר הלימוד. הם רק דורשים שבמסגרת כל הדיונים כרגע בוועדת טרכטנברג, זה יעלה על סדר היום.

כל המדינה באוהלים
כל המדינה באוהלים

התאחדות הסטודנטים לא נותנת יד
"נראה לנו קצת תמוה שדווקא במסגרת מאבק שמעורבת בו התאחדות הסטודנטים, הסטודנטים לא נלקחים בחשבון והפגיעה הישירה בכיס של הסטודנטים לא רלוונטית למאבק", אומר צור.

בסביבתם הקרובה של השניים מביעים אכזבה עמוקה מכך שהסתדרות הסטודנטים הארצית מתיימרת לדאוג לכלכלת כולם; שכר דירה ומיסים, ודווקא על הציבור שלה היא לא מגנה בפן הזה. "התאחדות הסטודנטים צריכה לדאוג קודם כל למי ששלח אותה ובחר בה, זה שערורייתי", אומר רוזן.

דבר נוסף הוא שהשניים הציגו דרישות מאוד ממוקדות. "פנינו במכתב לכל ראשי האוניברסיטאות והמכללות בבקשה להקפיא את שכר הלימוד בשנת הלימודים תשע"ב ולהשאיר אותו כפי שהיה בתשע"א. חלק מהמוסדות הודיעו שהם מתכוונים להשאיר אותו כמו שהוא ומוסדות אחרים הודיעו שהם משנים, ואנחנו נמשיך במאבק", אומר רוזן.

אחת הסטודנטיות שהצטרפה לקבוצה ולמאבק מספרת: "ברור שאני בעד ההקפאה. אני לומדת במכללה פרטית, מה שאומר שאני משלמת לשנת לימוד מה שרוב הסטודנטים משלמים כל התואר שלהם. אין שום סיבה בעולם שאני עוד אוסיף על זה כספים שאין לי. אני מבינה שמוסדות אקדמיים עובדים בצמוד למדד, ואם המדד עולה ודורש מהם הוצאות גבוהות יותר, הם צריכים לדרוש הכנסה גבוהה יותר. אבל זה לא ככה במכללה פרטית".

"אני אמנם לא נכנסתי לחשבונות של המכללה, אבל אני די בטוחה שהם ברווח יותר ממה שהם בהפסד" היא מציינת. "למרות שמדובר במוסד שנותן שירות למען קבלת תשלום, ולא מוסד מסובסד, מינימום צדק והתחשבות צריכים להתקיים, במיוחד בתקופה הזו שחלה התעוררות בנוגע ליוקר המחייה".

התאחדות הסטודנטים כן לוקחת חלק במאבק על מצוקת הדיור
התאחדות הסטודנטים כן לוקחת חלק במאבק על מצוקת הדיור
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד