072-3300504

סטודנטים אירופאים נהנים יותר

דיור במחירים סבירים, בירה בזול ושכר לימוד חינמי ודאי נשמעים כמו חלום רטוב עבור הסטודנט הישראלי, אבל זוהי מציאות חייו של מקבילו האירופאי. מסתבר שאפשר גם אחרת

ענת קייזר | 08-08-2011 11:10:00

בעוד שכאן נאבקים הסטודנטים על כל שקל שהרוויחו, באירופה הם נהנים ממחירים שפויים, כאשר בחלק מהמדינות שכר הלימוד ואפילו המגורים מסובסדים על ידי המדינה. אז מהן זכויותיו של הסטודנט האירופאי ובאילו צ'ופרים מפנקת כל אחת מהמדינות את האוכלוסייה המלומדת שלה?

הדשא של השכן האירופאי ירוק יותר
הדשא של השכן האירופאי ירוק יותר

בריטניה
בעקבות הפגנות מחאה נרחבות בשנת 2010, החלה ממשלת בריטניה לכונן שינויים משמעותיים בנושא שכר הלימוד של סטודנטים לתואר ראשון. החל מספטמבר 2012 תצא לפועל תכנית המלגות הלאומית (NSP) במטרה להקל על הסטודנטים הבריטיים. המלגות יינתנו על פי גובה השכר של הסטודנטים. בנוסף מציעה התכנית מלגות לסטודנטים בעלי מוגבלויות ולסטודנטים שתומכים כלכלית במשפחותיהם.

שכר הלימוד לתואר ראשון בבריטניה עולה 1,100 פאונד לשנה (שוויו של הפאונד הוא 5.7 ש"ח). התואר השני כבר יקר יותר ונע בין 3,000–20,000 פאונד בשנה. עם זאת, גם אפשרויות המלגה שמוצעות הן רבות יותר.

מרבית הסטודנטים הבריטים זקוקים ל- 600 פאונד לצורך מחייה ברמה סבירה. זהו סכום שמכסה דיור, אוכל, ביגוד וצרכים בסיסיים. הדיור עצמו נע בין 350-160 פאונד לחודש, הוצאות חשמל צפויות לעלות בין 20–40 פאונד בחודש והוצאות על אוכל יכולות לעלות בין 135-110 פאונד לחודש. מחירה של ארוחה במסעדה נע בין 12-5 פאונד ושל כוס בירה כ- 1.5 פאונד.

מדינות סקנדינביה
במדינות סקנדינביה – דנמרק, נורבגיה, שבדיה ופינלנד ההשכלה הגבוהה היא חינמית. בנוסף, קיימת תכנית לאומית למענקים והלוואות והיא זמינה עבור כל בני ה- 18. ההלוואות הן בשיעור ריבית נמוך וניתן להחזירן גם אחרי הלימודים, כאשר הסטודנט מרוויח.

מחיר מגורים בשבדיה עומד על כ – 3,500 קרונות שבדיות לחודש, שהן שוות ערך ל – 1,884 שקלים. הוצאות על מזון עשויות לעלות כ- 1,000 שקלים.

הממשלה הנורבגית משלמת בכל שנה כ- 40-30 מליון קרונות נורבגיות לתחבורה הציבורית על מנת לסבסד עבור הסטודנטים את הנסיעות ולאפשר להם לקנות כרטיסים בהנחה משמעותית. כמו כן, ניתנות לסטודנטים הרבה הנחות לבילויים במסעדות ובבארים.

אל דאגה, הכל על חשבון המדינה
אל דאגה, הכל על חשבון המדינה

הולנד
ההשכלה הגבוהה בהולנד מסובסדת על ידי הממשלה. המשמעות היא ששכר הלימוד זול ביחס לשאר מדינות העולם. הדיור בהולנד נע בין 600-300 יורו בחודש (שווי היורו עומד על כ-5 ש"ח), התחבורה הציבורית עולה בין 100-70 יורו בחודש.

מרבית המוסדות האקדמיים מציעים ארוחה חמה במחירים סבירים, כוס קפה למשל עולה 2 יורו וסנדוויץ' גבינה 3 יורו. בנוסף ישנן הנחות ייחודיות לסטודנטים בבארים, מסעדות ובמוזיאונים וגם בתחבורה הציבורית ניתנת הנחה של 40% בשעות השיא.

גרמניה
ברוב מדינות המחוז ההשכלה הגבוהה היא ללא עלות, למעט סכומי ההשתתפות הנמוכים בכל סמסטר. על פי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, סטודנטים גרמנים חסרי אמצעים זכאים לסיוע כלכלי בתקופת לימודיהם, אך הם נדרשים להחזיר את חציו לאחר מכן, כשהם מצליחים להגיע לרמת הכנסה מסוימת. סיוע זה ניתן כל עוד הסטודנט עומד בקצב הלימודים הרשמי ואינו מחליף את החוג שבו הוא לומד.

בנוסף, ניתנות הקלות בתשלומי הביטוח הסוציאלי. גם קופות החולים הציבוריות גובות מהסטודנטים דמי ביטוח ודמי טיפול רפואי נמוכים מהרגיל.

סטודנטים מועסקים אינם נדרשים, בניגוד לשאר האוכלוסיה, להפריש משכרם דמי אבטלה, דמי ביטוח בריאות ודמי טיפול רפואי והם אף משלמים דמי ביטוח פנסיה מופחתים. הקלות אלו ניתנות כל עוד הסטודנט אינו עובד יותר מעשרים שעות שבועיות.

אתן קולטות שבישראל ההורים ממנים?
אתן קולטות שבישראל ההורים ממנים?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד