072-3300504

אמא רוצה שתהיה רופא

אבל מה אתה רוצה? רגע אחרי שסיימת את הצבא וחזרת מהטיול שאחרי, קצת קשה להחליט מה כדאי ללמד. אז איך מוצאים את תחום הלימודים שהכי מתאים למה שבאמת אוהבים לעשות, ליכולות ולכישרון?

ענת קייזר | 29-11-2011 11:06:00

מחפש מקצוע עם שכר גבוה? אוהב לעזור לאנשים? רוצה לעבוד רק בשעות קבועות? איך יודעים איזה מקצוע הכי מתאים לנו, איזו עבודה תיתן לנו סיפוק ואיזה ג'וב יכול להרוס את חיינו רק כי הוא לא תואם את האופי שלנו?

ההחלטה מה ללמוד כרוכה בלבטים רבים ולא פעם, אנו שומעים בעצתם של הורינו, שאינה בהכרח מה שאנחנו באמת רוצים לעשות. אז מה עושים כשאבא מעוניין שתמשיך את המורשת ותנהל לו את משרד השמאים כשליבך בכלל נוטה אחר הבמה?

כשמוטי (26) ניצב בפני ההחלטה מה ללמוד, הוא היה כל כך מבולבל עד שנרשם לארבע אוניברסיטאות במקביל. "התלבטתי מה ללמוד ובעקבות המלצתם ודחיפתם המוגזמת של ההורים שלי, נרשמתי להנדסת תוכנה. הם אמרו לי שכדאי לי, כי מרוויחים בזה הרבה כסף. אבא שלי בתעשייה הצבאית וגם הוא עוסק בזה, והוא רצה שיהיה לי ביטחון כלכלי".

מתלבט?
מתלבט?

תעשה מה שבא לך, אבל...
מסתבר שזו לא הפעם הראשונה בה הלך מוטי בכיוון שהכתיבו לו ההורים. "ההורים שלי דחפו אותי מגיל קטן לעסוק בתחומים ריאליים. בתיכון למדתי מחשבים, פיזיקה ומתמטיקה ואפילו הייתי בחוג למתמטיקה בבר אילן".

"בבית רוסי טוב רוצים שהילד יעשה משהו שיעזור לו בחיים", אומר מוטי. כבר הייתה לו דירה במעונות של הטכניון, אלא שאז החלו לחלחל בו הספקות: "חודש לפני הלימודים באתי לבקר חבר שלומד שם והבנתי שזה ממש לא מה שאני רוצה". ברגע האחרון שינה את בחירתו למשפטים, העדפתו המקורית, למורת רוחו של אביו. "עד היום אני מקבל מיילים חצי הומוריסטיים מאבא שלי על עורכי דין ועל כך שהם מציפים את השוק".

גם דנה (31) נכנעה ללחציה של אביה. "התלבטתי מאד מה ללמוד וחשבתי על פסיכולוגיה. אבא שלי רצה שאלמד משהו פרקטי, הוא ידע שאין סיכוי שאלמד הנדסה או ראיית חשבון, אז לחץ עלי ללכת לכיוון של משפטים. הייתי מבולבלת ונרשמתי". את השנה הראשונה סיימה בהצלחה, אך עד מהרה הבינה שזה לא בשבילה. "זה שיעמם והעיק עלי", היא אומרת, וגם אצלה הכריעה בסופו של דבר הכמיהה ללמוד מה שבער בה מלכתחילה. היא פרשה באמצע השנה והחלה בלימודי פסיכולוגיה.

לפי גוני, עובדת סוציאלית קלינית, מטפלת ויועצת לקריירה ב"לכל אדם יש שביל", "גם אם נראה שההורים היום מאד פתוחים ומאפשרים לילדיהם לעשות את הבחירות שלהם בחופשיות, תמיד הם מושכים לכיוון מסוים".

לא בשביל כולם. הטכניון
לא בשביל כולם. הטכניון

מקצועות נשיים
"השיקול מה ההורים רוצים שאהיה, איך הם תופסים תעסוקה, כסף ומה נחשב – משפיע מאד", מדגישה גוני, "הורים מצליחנים יכולים להניע את הילדים להיות כאלה גם, או להבדיל, לשתק אותם, כי כל דבר שהילדים יעשו יראה קטן לעומת הוריהם. ילדים ממשפחות שלא הצליחו בתעסוקה יכולים להיות בעלי מוטיבציה להצליח בענק או שגם הם לא יצליחו להגשים את עצמם".

גוני מוסיפה כי השפעת המשפחה על הבחירה, אינה נעשית באופן מודע בהכרח: "יש משפחות שבהן מחנכים נשים ש"מותר" להן לעסוק רק בחינוך ובטיפול, מקצועות שנחשבים נשיים ואילו מקצועות כמו הנדסה הם מקצועות "אסורים" עבורן. גם המיקום במשפחה משפיע, הבכורים נוטים ללכת לקריירה יותר מרצה ואילו הילד הקטן מרשה לעצמו למרוד".

אז איך מתמודדים עם התערבות ההורים בבחירת הלימודים והקריירה? "קודם כל צריך לדבר על זה, מייעצת גוני, " אפשר למצוא דרך ביניים וזה באמת מה שרוב האנשים עושים, כי ללכת נגד ההורים זה מעורר חרדות ומפחיד. בסופו של דבר, כדאי להתייעץ עם ההורים כי הם מכירים את בנם הכי טוב ורוצים בטובתו. צריך לחשוב איך לנצל את המעורבות לטובת הבחירה, וזה בדיוק השוני בין מעורבות להתערבות".

גם גברים מוצאים עצמם במקצועות החינוך
גם גברים מוצאים עצמם במקצועות החינוך

איך עובדת מערכת המבדק?
מערכת המבדק בוחנת את התכונות שלך ומשווה אותן מול הצרכים והתכונות הנדרשות בסוג עבודה מסוים. למשל, אם אתה מחפש משרה עם שכר גבוה לצידה, המערכת לא תמליץ לך להיות עיתונאי, אם חשוב לך סיפוק ועזרה לזולת המערכת תציע לך את תחום העבודה הסוציאלית, פסיכולוגיה, רפואה וכ'.

בנוסף, מכיוון שכל עבודה דורשת יכולות מסויימות, כמו למשל כישורים מילוליים, יכולות טכניות, או חשיבה ארגונית, צריך להתאים את הצרכים שלה לכישורים שלך. לכן, כשאתה עונה על המבדק המערכת עושה את ההשוואה עבורך. לדוגמא אם אין לך יכולות מתמטיות, המערכת לא תציע לך את תחומי ראיית חשבון, אדריכלות וכדומה, הדורשים חשיבה מתמטית.

בנוסף ליכולות ולכישורים לכל אחד יש העדפות משלו לגבי אופי העבודה שהוא מעוניין: עבודה במשמרות, קבוצתית או אישית, מול אנשים או לבד מול המחשב וכיוצא באלו. העדפות אלו נלקחות בחשבון על ידי המערכת. כך שאם אתה מעוניין בעבודה בשעות לא סדירות, למשל, לא תקבל מהמערכת אפשרויות של פקיד בנק, מזכירות ושאר תפקידים עם שעות עבודה קבועות ובלי משמרות. מצד שני, אם אתה אוהב את ההפתעה שבחיים, הקפצות לעבודה באמצע הלילה ולא לדעת מה הולך להיות מחר, אולי המערכת תציע לך להיות כתב חדשות.

כדי לדעת בצורה הטובה ביותר מהו המקצוע שמתאים לך, מערכת המבדק משקללת את כל הנתונים האישיים והרצונות שלך כפי שמילאת בשאלונים ולבסוף נותנת לך רשימת מקצועות שהכי מתאימים לך , מקצועות שיכולים אולי להתאים לך ומקצועות שלא מתאימים לך בכלל. בצורה כזאת, אתה יכול לחסוך זמן וכסף ולא ללמוד מקצוע שלא תהנה בו.

הדרך הבטוחה להצלחה
הדרך הבטוחה להצלחה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד