072-3300504

השטיק של המעתיק

האם שיתוף מידע והחלפת תרגילים בין קבוצות למידה נחשבים להעתקה? מה אומרים המתרגלים ולמה הסטודנטים מצדיקים את זה?

עדי בילו | 07-07-2011 09:52:00

תקופת המבחנים מתקרבת לסיומה, אבל הגשת תרגילים ועבודות עדיין אופנתית בימים אלו, ויעידו על כך סטודנטים שנקברים בספריה מדי יום במטרה להוציא עוד מראה מקום אחד שיראה כמו סימוכין אמין מספיק לעבודת סיום הקורס.

למי שלא מתמחה בכתיבה אקדמית, תרגילי הגשה ועבודות הם סיוט שלא כתוב בתורה, והרבה פעמים סטודנטים משתמשים במגוון "טריקים" כדי להקל על השכל שנסחט כבר מרוב מאמרים.

לא מזמן עלתה לכותרות חבורת סטודנטים מהאוניברסיטה העברית שניסתה להשתמש בטריק כזה, ונחשדה בהעתקה. אותם סטודנטים שיתפו מידע ביניהם, העבירו עבודות לשם התייעצות וכתבו את התרגיל הסופי כל אחד בנפרד. המרצה באותו קורס, סבר כי יש דמיון לא סביר בין עבודותיהם והעלה אותם לוועדת משמעת. רק לפני שבוע הם יצאו זכאים מחמת הספק של "התייעצות" ולא "העתקה".

אם אני אתרכז ממש חזק יקפוץ עוד ציטוט רלוונטי למחקר?
אם אני אתרכז ממש חזק יקפוץ עוד ציטוט רלוונטי למחקר?

בנק רעיונות
כסטודנט, מאוד קל להקל ראש וליפול בקטנות האלו. הבזקים בסגנון: 'אוי המשפט שלו מנוסח הרבה יותר טוב משלי, אולי אני אשתמש בו גם בעבודה?' בוודאי חלפו לכם בראש בעבר, והנה ככה מתחילה לה סאגת ההעתקות.

הדר, מתרגלת באוניברסיטה העברית, מתמודדת עם התופעה כל פעם שהיא צריכה לבדוק תרגילים: "אני נגד התייעצויות כי אני חושבת שבאקדמיה כל סטודנט נבחן על פי יכולתו, וכשמתייעצים אף פעם אין יכולת לקבוע מי תרם יותר או פחות לדיון. להתייעץ זה להוסיף לעצמך עוד ערך שלא היה שם מלכתחילה".

"אני יודעת שהתייעצות יכולה לעורר כל מיני רעיונות חדשים, לאו דווקא לתת רעיון קיים אלא להוליד קו מחשבה חדש" מוסיפה הדר, ומתייחסת ליתרון שבכך, "אבל יש גבול מאוד דק בנושא הזה. אי אפשר להגדיר שמותר לסטודנטים לדבר רק 10 מילים אחד עם השני וזהו, וגם אי אפשר לאכוף את זה בכלל, כי זה משהו שהוא לא מתועד".

המממ למה את סימנת ש-ג' נכון?
המממ למה את סימנת ש-ג' נכון?

"זו בסך הכל בדיקה נוספת"
לירדן, סטודנטית להנדסת תעשייה וניהול בשנקר, המשתתפת בקבוצת למידה קבועה, מוכר נושא ההעתקות. "אנחנו מקבלים הרבה פעמים מטלות להגשה בזוגות או בקבוצות", היא מספרת, "ופעם אחת נעזרנו בחומרים משנים קודמות שהתכנים שלהם היו שונים לחלוטין, ואחרי שסיימנו את העבודה החלפנו עם קבוצה אחרת כדי לעשות בדיקה הדדית. המרצה עשתה הצלבות וראתה טעויות שחוזרות על עצמן, וכנראה שלקבוצה אחת הייתה בדיוק אותה טעות כמו שלנו. הסבירות שזה יקרה במקצוע כמו שלנו היא מאוד נמוכה".

"אף אחד לא הודה שהוא העתיק מאיתנו", היא ממשיכה, "ובסופו של דבר לא קרה כלום. אבל אפילו עם כל הבלגן שהיה אני עדיין בעד שיתוף מידע. במקצועות ריאלים יש רק דרך אחת לפתרון תרגיל ולכן החלפת תרגילים היא פשוט בדיקה נוספת לפני שהמרצה בודק לך אותו".

הבדיקה הנוספת היא בדיוק מה שמאפשר תיקוני טעות, ואי שפיטה נכונה של הסטודנט בפני עצמו, על הבנת החומר ויישומו. אבל ירדן טוענת ש"זו לא נחשבת להעתקה, כי כל אחד עשה את העבודה עד הסוף ורק כשזה מוצר מוגמר מחליפים". כאן נשאלת השאלה האם לא תתוקן עבודה שהתגלתה בה טעות, וזה בדיוק הקו הדק שאוניברסיטת ירושלים לא מצליחה לאמוד ולאכוף.

הקבוצה השניה פתרה את זה בדרך אחרת
הקבוצה השניה פתרה את זה בדרך אחרת
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד