072-3300504

ששש... אתם מפריעים להתרכז!

אין אחד שלא לחוץ לפני בחינה. על אחת כמה וכמה אנשים עם לקויות למידה. מהו סוד הקסם שיקל על הלמידה ויביא אתכם לבחינה רגועים יותר?

טלי סנקביץ | 28-06-2011 13:44:00

משימה לימודית היא אחד הקשיים היותר מורכבים איתם מתמודדים בעלי לקויות הלמידה שפנו ללמוד באוניברסיטה. עם זאת, בדיוק כמו שההתמודדות יכולה להיות קשה ושלילית, תמיכה אקדמית והתארגנות לימודית נכונה יכולה להפוך את הלימודים לחוויה מכוננת שתשפיע על עתידם של בעלי הלקות.

לקות למידה, היא מצב שבו הישגי היחיד במבחנים סטנדרטיים בקריאה, חשבון או בהבעה בכתב, נמוכים משמעותית מהמצופה על פי גילו, השכלתו ורמת המשכל שלו. בעיות הלמידה הללו מפריעות לאדם מבחינת הישגיו האקדמיים.

ישנם מספר סוגים שונים של לקות למידה: דיסלקציה - קשיים בקריאה, דיסגרפיה - קשיים בכתיבה, דיסקלקוליה – קשיים בתחום המתמטי, וכן הפרעות קשב וריכוז, (ADHD, ADD).
על אף הקשיים, מחקר ישראלי כבר מצא בעבר כי ממוצע הציונים בלימודי תואר ראשון של סטודנטים עם ליקויי למידה שקיבלו סיוע אקדמי, גבוה מממוצע הציונים של סטודנטים שאינם לקויי למידה.

"אני מקשיב אני מקשיב... אה ציפור!" לא רק ילדים סובלים מזה
"אני מקשיב אני מקשיב... אה ציפור!" לא רק ילדים סובלים מזה

ההפסקה היא בשבילכם
כדי שהלמידה תהיה יעילה בתקופת המבחנים הגוף זקוק לאנרגיה, ויש לזכור ש"דלק" לגוף – אוכל ושינה, מאפשר לראש לתפקד באופן מיטבי.

דבר נוסף שיכול לסייע הוא ארגון החומר. על הסטודנטים לוודא כי כל החומר הלימודי שלו הם זקוקים נמצא ברשותם - סיכומי שיעורים, מצגות, מאמרים, וכולו מאורגן באופן מסודר. בדומה לארגון החומר, יש לארגן גם את הזמן ולחלקו נכון כאשר מתיישבים ללמוד. יש לחשב מראש כמה ימים ושעות עומדים לרשות הסטודנט לשם למידה. על הסטודנט לבדוק מהם "מבזבזי הזמן" שלו ולפעול לנטרל אותם (סלולר, מחשב, טלוויזיה, חברים).

בהמשך לארגון החומר והזמן, כדאי להכין רשימת נושאים ליום לימודים. מומלץ לערוך רשימה ובה לקבוע מהם הנושאים שיש לסיים לאותו היום. על פי רשימת הנושאים שנקבעה ליום, על הסטודנט לחלק גם את הזמן העומד לרשותו במהלך היום: יש ליצור מערכת של שיעורים והפסקות, ולבדוק מהו פרק הזמן היעיל ללמידה (40 דקות, שעה, שעה וחצי) ובהתאם לכך לבדוק מהו זמן ההפסקה לו אתם זקוקים (15 דקות, חצי שעה וכולי).

כדאי לבחור ללמידה מקום שקט, רגוע וללא מסיחים. אם קשה ללמוד בבית, אפשר ללמוד בספריות בקמפוסים. כשבוחרים את מקום הלימוד, חישבו אם נוח לכם יותר ללמוד עם שותפים או לבד. לרוב, שותפים ללמידה מסיחים ומבזבזים זמן יקר ואפשרות יעילה היא ללמוד לבד ולקבוע עם חבר לשלב החזרות.

אנחנו יודעים שאין לכם זמן לבשל, אבל תאכלו משהו!
אנחנו יודעים שאין לכם זמן לבשל, אבל תאכלו משהו!

משחק הזיכרון
כשאתם עוברים על החומר, ערכו רשימה של תתי הנושאים בבחינה. בלמידת כל נושא קראו את הכותרת, סכמו את הרעיון המרכזי בכל פסקה, ואם יש צורך – כתבו בצד הערות, נקודות או תרשים המבטא את עיקרי הדברים.

בשלב השינון, יש להשתמש באסטרטגיות זיכרון כמו שימוש בראשי תיבות, או יצירת "מתלים" - לדמיין חדר מוכר שבו כל פרט מסמן נקודות חשובות בחומר. ביום הבחינה קראו שוב את סיכום החומר ושננו אותו.

בלילה שלפני הבחינה מומלץ ללכת לישון מוקדם, וביום הבחינה הגיעו רגועים לחדר הבחינה, ובחרו מקום ישיבה עם כמה שפחות גירויים מסיחים.

בזמן הבחינה קראו היטב את הוראות הבחינה. שימו לב למספר השאלות בכל פרק והאם ניתן לבחור שאלות. קראו את כל הבחינה ברפרוף ודרגו את השאלות לפי רמת הקושי, זמן נדרש לפתרון ומספר הנקודות אשר יינתן על פתרונה של כל שאלה. לבסוף, חלקו את הזמן העומד לרשותכם והשאירו גם 10 דקות לבדיקת הבחינה.

כל דבר שיעזור לכם לזכור את החומר קביל
כל דבר שיעזור לכם לזכור את החומר קביל

אמריקאי או פתוח
כשניגשים לשאלה פתוחה רצוי לסמן את מילות השאלה, כי לעיתים במטלה אחת מתבקשים לענות על מספר שאלות. לפני שמתחילים לכתוב, תכננו בדף טיוטה את התשובה וכתבו בנקודות את עיקריה ורק כשיש לכם מבנה ברור של תשובה התחילו לכתוב. כשסיימתם, קראו את התשובה ובדקו את הניסוח והפיסוק.

דרך ההתמודדות עם שאלה אמריקאית שונה קצת. יש לקרוא את השאלה ולהסתיר את התשובות, לנסות לענות בעצמכם ורק אחר כך לבחון את התשובה הנכונה מבין האופציות השונות. כך תימנעו ממסיחים ופתרונות שגויים.

הכותבת היא בעלת M.A בחינוך מיוחד, "דרך מהות"

רק ב' וד' לא נכונות. מבולבלים? גם אנחנו
רק ב' וד' לא נכונות. מבולבלים? גם אנחנו
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד