072-3300504

הכי פופולארי

מנהל עסקים? משפטים? פסיכולוגיה? מדע המדינה? רשימת החוגים לתואר שני הכי מבוקשים בישראל

יורם לימודים | 01-06-2011 19:41:00

אם ננסה לעשות סקר בקרב חבורת סטודנטים רנדומאלית לתואר שני, סביר להניח שנמצא ביניהם לפחות משפטן אחד וסטודנט אחד בחוג למנהל עסקים. נכון שזו נשמעת כמו פתיחה מוצלחת של בדיחה, אבל אכן יש היום תארים יותר נחשקים בשוק, אשר סטודנטים ממהרים להירשם אליהם בגלל היוקרה, הקידום, המשכורות ועוד, בקיצור – סיבות לא חסר. אז מהם התארים הפופולאריים ביותר?

כבר לא ניתן להבחין באפקט "האמא הפולנייה" שמכתיב לימודי רפואה או עריכת דין. ישנם כמה תארי MA ששולטים היום בשוק הלימודים של ישראל, והם נפרשים על גבי תחומים מגוונים. על פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשיתוף המועצה להשכלה גבוהה עולה כי התואר המוביל בפער די ניכר בראש הרשימה הוא מנהל עסקים כאשר מספר הסטודנטים הלומדים תואר זה נושק ל-2000 ועולה מידי שנה, וזה רק באוניברסיטאות, במכללות מדובר בעוד כ-1000 סטודנטים.

כמו שכבר בטח ניחשתם גם תואר שני במשפטים מדורג גבוה ברשימת הפופולאריות, ואחריו לימודי הנדסה ואדריכלות. בתחום ההנדסה רבים פונים לנישת ההנדסה-תעשייה-וניהול, וגם שם ישנם מסלולים ספציפיים להתמקצעות אשר ניתן לבחור מתוכם.

ממש לא חייבים לסיים משפטים
ממש לא חייבים לסיים משפטים

מדורגים גבוה ברשימה
קצת פחות פופולאריים אך עדיין מובילים במספרים מבין כל האופציות ללימודי תואר שני, הם לימודי חינוך והכשרה להוראה, תקשורת ומדע המדינה, המדעים הביולוגיים והמדעים הפיסיקליים (כולל מתמטיקה), ומקצועות עזר רפואיים (בעיקר בזכות גידול משמעותי במספר הנרשמים לתוכניות בבריאות הציבור ובטיפול באומנויות).

רק לשם ההשוואה – ללימודי משפטים באוניברסיטאות נרשמים יותר מפי 2 מאשר ללימודי מקצועות עזר רפואיים, אף על פי שהם כוללים מסלולים רבים ומגוונים ומכסים שדה רחב של מקצועות פרקטיים. ועדיין, מקצועות אלו מובילים במקום השישי בטבלה בגדר המקצועות הפופולאריים ביותר הנלמדים בתואר השני.

גם האופציה ללימודי תואר שני בחו"ל נחשבת לפופולארית בשנים האחרונות, אך לשם כך דרושים מבחני כניסה אחרים, תקציב גבוה (או מלגה), וסיכויי הקבלה קטנים הרבה יותר.

המגמה המעניינת היא שההרשמה לתואר שני נעשית לאו דווקא בהכרח לאותו מקצוע בו עסק התואר הראשון. הרבה פעמים אנשים בוחרים לגוון ולשנות כיוון בתואר שני ולא בהכרח להרחיב את אותו מסלול בו התמקדו בשנותיהם הראשונות באקדמיה. לרוב, השיקול המוביל אנשים בתואר שני הוא דרישת שוק התעסוקה, אפשרויות קידום במקום העבודה, פתח למשרות שונות, כאשר העניין עצמו בחומר הלימוד תופס מקום פחות מרכזי בהחלטה.

המדעים הפיסיקליים במקום טוב בטבלה
המדעים הפיסיקליים במקום טוב בטבלה

יותר רוצים אוניברסיטה
מספר הסטודנטים לתואר שני הנרשמים למכללות ואוניברסיטאות איננו זהה. המכללות, אשר החלו לצבור כוח בשנים האחרונות, פותחות עוד ועוד מסלולי לימוד לתואר שני (ללא תזה) ומאפשרות תנאי קבלה נוחים יותר. ועדיין, מרבית הנרשמים מעדיפים לפנות לאוניברסיטאות ולהירשם לחוגים השונים שם. למעלה משני שליש מכלל ציבור הסטודנטים לתואר שני לומד באוניברסיטאות, והנותרים לומדים במכללות האקדמיות.

מתוך אלו הלומדים במכללות 72% מתרכזים בלימודי מנהל עסקים. מגמות הרשמה בולטות נוספות בקרב סטודנטים במכללות המתוקצבות על ידי הוועדה לתכנון ותקצוב, הן ללימודי חינוך והוראה (בעיקר במכללות להוראה), חוגי אומנות, מוזיקה, פסיכולוגיה, מדעי המחשב והנדסה.

גם כשנאמר על תואר שני במנהל עסקים שהוא נחשק, יש לזכור כי הוא מכיל מסלולים ספציפיים המכוונים להכשרות שונות, והפופולאריות של כל מסלול ומסלול היא שונה. בכל מוסד לימודים אקדמי מוצעים מסלולים שונים, הנושאים כותרות שונות, אבל הרעיון המרכזי הוא אותו רעיון בכל המוסדות, הנמצאים בתחרות מתמדת על משיכת הסטודנטים אליהם.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד