072-3300504

נכנסים למיטה חולה

עוד לפני השביתה הנוכחית, התלוננו הרופאים על שכרם ותנאי עבודתם, אולם זה לא הרחיק סטודנטים לעתיד מהרצון ללמוד רפואה. מה כל כך מושך מועמדים ללימודים במקצוע הלא מתגמל כלכלית?

עדי בילו | 05-04-2011 16:13:00

אחרי עשור של שתיקה, החליטו הרופאים לפתוח את הפה ולהילחם עבור קבלת תמורה הולמת לעבודתם הקשה.

שביתת הרופאים שנפתחה הבוקר (ג') באה למחות על השכר, תנאי העבודה ואופן התנהלותה של מערכת הרפואה הציבורית בישראל.

מי שעוד מזדהים עם הרופאים, הם כל אותם רופאים לעתיד - הסטודנטים לרפואה. נכון, הם עדיין לא מנתחים בפועל, אך יש מי מביניהם שכבר נמצאים בחדרי ניתוח, מסתובבים במחלקות ומסייעים למתמחים, כך שהם מכירים מקרוב את המצוקה הקשה.

צביקה, סטודנט לרפואה שנה ה' באוניברסיטה העברית בירושלים, מספר מה קורה במסדרונות בתי החולים: "כשמתחילים את השנים הקליניות נכנסים לבית החולים בפעם הראשונה, ואז נחשפים למערכת, לצורה שבה שהדברים עובדים ומגלים מה מצפה לנו. אני אישית, הייתי בשוק כשראיתי את הנטל ואת תנאי העבודה של הרופאים בשטח".

אבי, גם הוא סטודנט שנה חמישית לרפואה בירושלים, מספר כי אין מיטות לחולים, אין תקציבים ולפעמים המצב מגיע לידי כך ששני רופאים בלבד מטפלים ב- 50 רופאים.

רופאים באפיסת כוחות
רופאים באפיסת כוחות

מחשבות נאיביות
אז מדוע בעצם סטודנטים לעתיד ממשיכים להירשם ללימודי רפואה, אם הם יודעים שלא מחכה להם גמול ראוי בסופה של הדרך הארוכה?

אבי מסביר שלהיות רופא, זה החלום שלו: "אני חושב שאני לומד את הדבר הכי מעניין שיש. זה תפקיד בו נותנים לאחרים חיים ותקווה. מצד שני, יש הרבה שהולכים לרפואה עם מחשבה נאיבית שהם יצילו את העולם, ואז הם רואים את הציניות והמרירות של הרופאים בשטח, ומתאכזבים".

צביקה מוסיף כי מי שהולך ללמוד רפואה לא בא בשביל הכסף או היוקרה. "אני חושב שלסטודנט לרפואה יש רצון לעזור לאנשים ולטפל בהם. למדתי גם משפטים לפני שהתחלתי את לימודי הרפואה, ואם הייתי נשאר במסלול הזה סביר להניח שהיום הייתי עובד בחברה גדולה, מרוויח משכורת נאה והיו לי אפשרויות קידום. נכון שיש יוקרה במקצוע הרפואה אבל אנשים שחושבים על כסף הולכים לכיוון ההיי-טק. ברור לכולם שאלו שבחרו ללמוד רפואה הם אנשים מוצלחים שהיו יכולים להצליח בעוד אלף תחומים אחרים, וזה רק מוכיח שבסופו של דבר בוחרים במקצוע מתוך רצון לעזור ולא בגלל השיקול הכלכלי".

מקצוע של נתינה וסיוע
מקצוע של נתינה וסיוע

מודאגים מהעתיד
כמובן שגם אבי וגם צביקה מצדדים בשביתה הנוכחית. שניהם מודאגים מעתידם עם סיום הלימודים ושניהם יודעים כי מצפה להם לו"ז צפוף וקשה. "עכשיו אני רווק ואין לי משפחה", מציין אבי, "אבל אני יודע שאני אצטרך לעשות משמרות ארוכות בתנאים לא אנושיים. היום אפשר לראות הרבה סטודנטים שנמשכים למקצועות פחות 'הארד-קור' בגלל התנאים האלה ומעדיפים ללכת לתחומי פלסטיקה ועיניים מאשר לפנימית. שם יש יותר כסף והעבודה פחות קשה".

לעומת אבי, שטוען כי סטודנטים רבים ממחזור הלימודים שלו שוקלים התמחויות ועבודה בחו"ל לאור התנאים המחפירים בארץ, דיקן הפקולטה לרפואה באוניברסיטת ת"א, פרופסור יוסף מקורי, המנהל גם מחלקה פנימית ומעבדה לאלרגיה ואימונולוגיה במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא, אומר כי למיטב ידיעתו אין עלייה בהגירת רופאים לחו"ל. "התופעה הזו תמיד הייתה קיימת, אבל היא לא התגברה לאחרונה. מבחני ה - USMLE מעידים על רצון לשלב קריירה בארה"ב, ונכון שסטודנטים רבים לוקחים אותם, אבל זה לא מעיד על רצון להגירה".

אין ספק כי התנאים הקורצים בחו"ל מקשים על סטודנטים שחושבים על תלוש המשכורת העתידי שלהם, אך פרופסור מקורי חוזר ומדגיש: "לא המורים ולא הסטודנטים הגיעו למקצוע בגלל היוקרה והכסף. האתגר, העניין ואופי המקצוע הם שמובילים אותנו".

באים בגלל האתגר
באים בגלל האתגר
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד