072-3300504

שוליית החוקר

ללמוד, לקרוא מאמרים, לערוך נתונים סטטיסטיים ולהרוויח על זה כסף. סטודנטים שעובדים כעוזרי מחקר מספרים על הישיבה בספריה מחוץ למסגרת הקורסים הקבועה

מושיקו אופיר | 16-03-2011 12:49:00

אין מה לעשות, לא כל הסטודנטים חיים על מלגות, ובגלל שהם צריכים קצת מזומנים זמינים, הם לרוב מתגלגלים לעבודות לא מפתות במיוחד. משרות חסרות זוהר בשירות לקוחות, מלצרות ואבטחה, נפוצות היום כמו מטיילים ישראלים בהודו, אבל ממש מתחת לאפם של הסטודנטים, יש ג'וב אחד מיוחד ומאתגר שלא רבים יודעים עליו – עוזר מחקר.

תפקידם של עוזרי המחקר שעובדים באקדמיה הוא לסייע לסגל האקדמי הבכיר. הם כמו הגמד הקטן שתופר את הנעליים בלילה, או שוליית הקוסם שסוגר פינות במחקר האקדמי. הסיוע שמגיש עוזר המחקר מתבטא באיתורי מאמרים, איסוף נתונים, בניית מודלים ניסויים, ביצוע סקרים, ראיונות בשטח ועוד. לפעמים עוזרי מחקר משמשים גם כעוזרי הוראה של החוקר, הם מעבירים שיעורי תרגול הנלווים לקורס התיאורטי ובודקים בחינות של אותו מרצה.

"העבודה תרמה לי מאוד מבחינה לימודית", מספרת טלי סיוון, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך ממכללת תל-חי. "הרגשתי שאני ממש לומדת יישום סטטיסטי בשטח. למדתי איך לבצע מחקרים, התנסיתי בכתיבה אקדמית, הייתה לי נגישות למאמרים שלא הייתי מגיעה אליהם בדרך אחרת ורכשתי ידע רב על נושא המחקר בו עבדתי".

סיוון החלה את דרכה כעוזרת מחקר לאחר שנתקלה במודעת דרושים באתר המכללה. "באתי לראיון וביקשו ממני לקרוא שני מאמרים ולנתח אותם כדי לראות את רמת ההבנה שלי ואת רמת הכתיבה האקדמית שלי. בגדול, הם רצו לבחון אם יש לי חשיבה ביקורתית שתתאים לצרכי המחקר".

קוראים מאמרים ומחקרים
קוראים מאמרים ומחקרים

ללמוד בלימודים וללמוד בעבודה
אומנם זה נשמע קצת הזוי, אבל גם מחקרים אקדמיים עלולים להתגלות כחומר קריאה מעניין. המחקר בו עבדה סיוון עסק ברב תרבותיות וביחסים של סטודנטים יהודים וערבים במכללת תל-חי עצמה.

יתרון נוסף בעבודה זו הוא השעות הדינאמיות והיכולת להתאים אותן ללחץ בלימודים. "השעות השתנו כל הזמן כי הן קשורות לתקציב. היו שבועות שבהם עבדתי 12 שעות והיו שבועות שעבדתי יותר, אך את חלוקת השעות אני קבעתי לעצמי".

ועדיין, חשוב לסיוון להדגיש כי כמו כל עבודה גם משרת עוזר המחקר יוצרת מעמסה על הלימודים. "הסתדרתי, אבל עדיין היה לי מאוד קשה, כי זו לא עבודה בה אתה מגיע, עושה מה שצריך לעשות והולך. עוזרי מחקר מתעסקים כל היום בעבודה גם מעבר לשעות המסודרות, כל אחד קורא ומנתח מאמרים בקצב שלו. זה יכול להיות תובעני, אבל זה מעניין ושווה את העבודה הקשה".

חגי שרויאר, סטודנט לפסיכולוגיה ומדעי המדינה באוניברסיטת חיפה עובד גם הוא כעוזר מחקר. המחקר בו הוא עוסק מאפשר לו לבחון את התחומים הקיימים בשטח הפסיכולוגי: " משרת עוזר המחקר חושפת אותך לתחום שבו אתה מתעניין. אני מתנסה מעשית בשטח ולא רק קורא, וככה בודק אם הנושא באמת מעניין אותי".

מחקרו של שרויאר עוסק ב'מודעתיות', גישה הלקוחה מהבודהיזם, ובהשפעותיה במצבים חרדתיים ובמצבים קיצוניים. עובדים איתו עוד שלושה סטודנטים, כשכל אחד מתמקד בפרויקט שהכי מעניין אותו או בפרויקט הגדול והדחוף ביותר. "יש לנו ישיבות מעבדה, שם מעלים את הדברים שצריך לעשות ואת ההתקדמות של כל אחד. סביבת העבודה שלי ספציפית, היא בעיקר במעבדה, אבל לפעמים אנחנו עושים סדנאות בחוץ, בהתאם לצרכי המחקר".

עבודה מעבר לשעות
עבודה מעבר לשעות

פרופסורים לעתיד?
שרויאר מספר כי למד המון מהחוקר איתו עבד, החל מדברים בסיסיים כמו נהלי עבודה, וכלה ביצירתיות מחקרית. אין לו ספק כי סטודנטים המתנסים במחקר אקדמי בשטח, רוכשים כלים לעתיד. לדעתו, מי שיכול לעבוד בזה חייב להתחיל כמה שיותר מוקדם, בתנאי שזה לא פוגע בלימודים. סיוון לעומתו חושבת שסטודנט שנה א' לא צריך לקחת על עצמו תיק כזה כיריית פתיחה: "בשנה הראשונה הסטודנט עדיין צריך להתרגל לסביבה האקדמית החדשה, אבל בשנה השנייה כבר מתנסים בכל נושא הכתיבה האקדמית והסטטיסטיקה ולכן העבודה כעוזר מחקר יכולה לבוא במקביל".

שניהם רואים עתיד בעיסוק במחקר. "יש במחקר יישום של יכולות עצמאיות וחשיבה ביקורתית", אומרת סיוון, "ומעניין אותי מאוד להמשיך בתחום כי זה תורם לי המון". שרויאר קצת יותר סקפטי נוכח המציאות האקדמית במדינת ישראל, אבל עדיין משדר אופטימיות: "אני מוצא הרבה עניין בזה, וחושב שבסופו של דבר המטרה של האוניברסיטה היא לייצר ידע לחברה. הלוואי שהתנאים יביאו לכך שאמשיך במחקר ואוכל להתקיים מזה כמו שצריך".

נסיון ותואר ביד
נסיון ותואר ביד
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד