072-3300504

להיות מורה לפסיכומטרי

חושבים שבזמן שאתם קורעים את עצמכם בלימודי הפסיכומטרי המורים שלכם נחים על זרי דפנה ולא קורעים את התחת? ובכן, מנהל ההוראה של מכון פסיכומטרי Smart!, יסביר לכם שאתם טועים

ניר פרידמן | 30-01-2011 11:50:00

אמא ואבא רוצים בן רופא, אם לא רופא אז עו"ד או איש מחשבים. מי מהם חשב שבנו המוכשר, מהמוכשרים בגילו, יבחר דווקא להיות מורה. ולא, לא מורה להיסטוריה, וגם לא למתמטיקה. בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחותו של מקצוע הוראה חדש - מורה לפסיכומטרי.

הבחינה הפסיכומטרית היא כלי המיון הנפוץ ביותר בישראל ובעולם המערבי כולו בכניסה לעולם ההשכלה הגבוהה. בכל שנה ישנם בישראל כ- 75,000 מועמדים אשר נבחנים בה, ועקב כך, התפתח במהלך השנים, ענף ההכנה לבחינה.

זהו מקצוע תובעני ביותר. המורים שעוסקים בו (ועדיין נקראים "מדריכים" בחלק מהמכונים) מלמדים עשרות רבות של תלמידים בכל מועד (ישנם 5 מועדי בחינה בשנה), מתמודדים עם מגוון רחב של רצונות ושאיפות מצד התלמידים, ביקורת תכופה וישירה מצד בתי הספר, ושוק שדורש, בחלקו, את איכות ההוראה הטובה בארץ. אז מה כל כך מושך בלהיות מורה לפסיכומטרי?

ההורים רצו בן רופא
ההורים רצו בן רופא

90% מהמדריכים לא יעברו את המיונים
מתוך כלל הנבחנים, רק כ- 4% מקבלים ציון שבכלל מאפשר להם להגיש מועמדות למשרת מורה לפסיכומטרי. מתוך אלה, יפנו עשרות לבתי הספר אשר מכשירים "מדריכים" צעירים ושם הם יעברו מבחני מיון קפדניים: הדרכה מול כיתה בנושא כללי, הדרכה פסיכומטרית, ראיונות אישיים, הכשרה ארוכה וממיינת, יסודות ההוראה, יחס אישי, מקצועיות, ועוד ועוד.

כ-90% מהמועמדים להדרכה בכלל לא יסיימו את מסלול ההכשרה, מכל מיני סיבות– וכך יוצא שבכל שנה רק כמה בודדים, המוכשרים שבמוכשרים, מתחילים את דרכם הארוכה בתור מורים לפסיכומטרי.

אתה תלמד, הם יחפשו את הטעויות שלך
בעודך מורה צעיר, אתה נדרש לעמוד מול 90 תלמידי תיכון בני 16 שנמצאים במהלך החופש הגדול שלהם, ולהתמודד עם ערימות ההורמונים המוטחים לעברך. בגיל הזה, מרבית תלמידיך עוסקים רוב הזמן בדברים שמעניינים חבר'ה בני גילם ופחות מתעניינים בחשיבות הבחינה. הבנים יחשבו שאתה החנון הכי "מא-גניב" שהם מכירים, הבנות, חלקן לפחות, קצת יתאהבו בך (ובדיוק להיפך אם את מור?ה).

אתה תהיה הראשון להסביר לחלקם שלא יוכלו להיות רופאים בישראל או שחלומם להיות עורך דין לא יתגשם בחודשים הקרובים. מצד שני אתה תתמודד עם תלמידים מוכשרים שינסו להוכיח שטעית, ועל כן תידרש להיות חד כתער, להכיר את החומר על בוריו, ולהוביל אנשים מלאי חלומות בדרך למבחן - שלעיתים ירסק או ידחה את חלומם, ולעיתים ימלא את ליבם בגאווה והתרגשות גדולה.

כמה שבועות מאוחר יותר - תלמידים אלה יעבירו עליך את המשוב הראשון. כך, יתחילו בני ה-16 הללו לסמן את עתידך המקצועי לשבט או לחסד. הם יישאלו וישיבו לשאלות כגון: עד כמה תמליץ על הקורס? עד כמה אתה מרוצה מהמורה שלך? עד כמה הוא מקצועי?

במבחן תמידי. פרידמן
במבחן תמידי. פרידמן

שכר מנכ''ל ותנאים מצוינים
אבל, אחרי כמה שנים , אם צלחת את תהליך ההכשרה המפרך, ואם הצלחת להיות בין הבודדים המקפידים על מקצוענות בלתי מתפשרת, רק אז תהפוך ממדריך חובב למורה מקצוען. אתה תתקבל לאחד מאותם בתי ספר בודדים שאינם מכשירים מורים חדשים אלא מגייסים את אלה שהוכיחו שהם הכי טובים בתחום, אלה ששרדו ושיש להם ניסיון רב בהוראה ומאות "קבלות" של תלמידים מרוצים.

שם, תקבל שכר של מנכ"ל ותנאים מצוינים. תעבוד 40 שעות שבועיות בכתה ועוד עשרות שעות בבית. תלווה את תלמידך בעיתות המשבר, וכמעט לכל אחד מהם יגיע המשבר. במשך ארבעת החודשים בהם תבלה עם תלמידך, תגלה לפתע, שחלקם מאוהבים, חלקם מבואסים, חלק מאמינים בעצמם, וחלק ממש לא. הם יבכו לידך, בדמעות קורעות לב, יספרו לך לפתע את הדברים הכי אינטימיים שעוברים עליהם בבית, בחבר'ה. ידרשו בעצתך גם בנושאי היום יום הפשוטים ביותר- מה לעשות עם העבודה, מה לעשות עם החברה, כיצד לדבר עם ההורים, מה לעשות בצבא והאם כדאי להפסיק לעשן לפני הבחינה. חלק יספרו פתאום שהם מכורים לסמים, חלקם למשחקי וידאו. כל אלה פתאום יהיו חלק משגרת יומך.

תקדיש שעות רבות מזמנך הפנוי בבית כדי לשוחח איתם בטלפון, לבדוק להם מבחנים, להסביר להם כיצד נבחנים, כיצד מקבלים החלטות בזמן קצר, כיצד עושים כל דבר רק פעם אחת, איך לחשוב מהר, איך לחשוב קצת אחרת. איך יכול להיות ש-11 ועוד 4 הם 3 (תסתכלו בשעון..זה ממש יכול להיות), איך לומדים מילים בעברית? איך זוכרים מילים באנגלית? מה ההבדל בין "מה לא נכון בהכרח", לבין "מה בהכרח לא נכון" ואיך לפעמים, גם כשעושים כמיטב היכולת, וגם שמנסים לעשות הכל הכי טוב, גם אז, לפעמים, קמים עם מיגרנה ו"דופקים" בחינה.

תידרש לקבל בהבנה את העובדה שבכל ארבעה חודשים כישוריך המקצועיים ומסירותך יועמדו למבחן נוסף אצל תלמידך. המעגל מתחיל כל פעם מחדש, ומהר. הרי עוד מעט תלמידיך יענו על שאלות משוב שיקבעו את עתידך המקצועי והכלכלי.

אבל אם אתה הכי מסור, ואם אתה משקיע את כל כולך, אם החיידק ללמד ולעזור לאחרים השתלט עליך בגיל צעיר ואם שרדת את כל הדרך - אתה בין הבודדים שעוסקים בתחום שנים רבות. תזכה ללוות את תלמידיך ולהוביל אותם בדרכם אל עולם האקדמיה ולקבל את חיוכם הענק ואסירות התודה כשהם יתקבלו, ובעוד כמה שנים, יהיו בישראל מאות עורכי דין, רופאים, רואי חשבון, כלכלנים, אנשי אקדמיה ואנשי רוח, שחייבים (גם) לך, בקטנה, את הצלחתם. אין יותר כיף מזה.

* עו"ד ניר פרידמן, הוא מנהל ההוראה של מכון פסיכומטרי Smart!

הם מבולבלים, אתה פסיכולוג
הם מבולבלים, אתה פסיכולוג
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד