072-3300504

מחקר: הסטודנטים לא ביקורתיים

המרצים נוהגים לומר לכם שאתם סטודנטים עצלנים ושבקולג'ים בחו''ל יש סטודנטים יותר איכותיים? תפנו אותם למחקר החדש שמצא שגם בארה''ב הסטודנטים לא מפנימים את עקרונות האקדמיה

הדר גילת | 19-01-2011 16:23:00

מחקר חסר תקדים בהיקפו שנערך לאורך ארבע שנים בקרב אלפי סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות, מצא שרוב הסטודנטים לא מפנימים את עקרונות החשיבה הביקורתית, חשיבה מורכבת ומיומנות הכתיבה, שהם בעצם לב ליבה של האקדמיה בכל העולם.

את המחקר התחילו החוקרים בשנת 2005 והוא נמשך עד שנת 2009. לאורך השנים נבדקו 2,322 סטודנטים מ- 24 אוניברסיטאות ומכללות בעלות דרגות שונות של יוקרה. התלמידים התבקשו לענות על מבחנים וסקרים שונים, שבסיומם הגיעו החוקרים למסקנות העגומות.

על פי המחבר הראשי של המחקר, הסוציולוג ריצ'ארד ארם מאוניברסיטת ניו-יורק, רוב הבוגרים לא יודעים איך לברור בין עובדות לדעות, איך לכתוב טיעונים ברורים או סקירה אובייקטיבית על אירועים וסיטואציות. החוקרים מספרים שהסטודנטים לא יודעים להסביר תופעות או להגיב על נושאים שונים מבלי לערב את דעותיהם הפוליטיות או להיות מוטים מספינים תקשורתיים.

מהממצאים עולה כי 45% מהסטודנטים לא השתפרו בצורה משמעותית באימוץ חשיבה ביקורתית או בכישורי הכתיבה שלהם, במהלך השנתיים הראשונות באקדמיה. 36% מהנחקרים לא השתפרו בכלל במיומנויות הללו גם אחרי ארבע שנים במוסדות להשכלה גבוהה.

החוקרים בדקו את כישורי הסטודנטים גם לפי חוגי הלימוד ומצאו שסטודנטים למדעי הרוח, מדעי החברה, מדעי הטבע, מתמטיקה ואומנויות הציגו שיפור רב יותר בחשיבה ביקורתית, חשיבה מורכבת ויכולות כתיבה. לעומתם, סטודנטים למנהל עסקים, חינוך, עבודה סוציאלית ותקשורת הציגו פחות הצלחה במדדים אלו. עם זאת, החוקרים מציינים כי יתכן והסטודנטים הללו מפתחים כישורים אחרים הרלוונטיים למקצוע הנלמד.

לא לומדים כלום
לא לומדים כלום

משקיעים בלימודים רק חמישית מהזמן
מהמחקר עולה עוד כי גם אחרי שמחשבים את השעות שהסטודנטים מבלים בכיתות במהלך כל השבוע, עדיין רק חמישית מזמנם מוקדש ללימודים. לעומת זאת, 51% מהזמן שלהם, שהם 85 שעות בשבוע, מקדישים הסטודנטים לפעילויות חברתיות ולחוגי העשרה. בנוסף, המחקר הראה גם שסטודנטים שלמדו לבד הצליח הרבה יותר בלימודים מאשר מי שלמדו בקבוצות.

וכמה לא מפתיע, עורכי המחקר מצאו גם שרוב הסטודנטים יעדיפו קורסים שלא דורשים השקעה רבה – 50 אחוז מהסטודנטים לא לקחו קורסים שדורשים לכתוב יותר מ- 20 עמודים בסמסטר ושליש לא בחרו קורסים שיש לקרוא בהם יותר מ- 40 עמודים בשבוע.

"אין מי שמתעסק בחינוך שיכול להיות מרוצה מתוצאות המחקר הזה", אומר פרופסור הווארד גרדנר, המלמד בבית הספר לחינוך של אוניברסיטת הארוורד היוקרתית, "אני חושב שההשכלה הגבוהה בכלליות היא לא תובענית מספיק עבור הסטודנטים – לאקדמיה יש חשיבות נמוכה יותר מאשר זו שהיתה לה לפני דור". גרדנר מוסיף כי המחקר מדגיש את הצורך של ההשכלה הגבוהה להציב דרישות גבוהות יותר לסטודנטים.

יותר חברה, פחות ספריה
יותר חברה, פחות ספריה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד