072-3300504

המטרה: לעבור את הפסיכומטרי בשלום

הוא הסיוט הכי גדול של המועמדים ללימודים, הוא מפריע להם לישון, לא משאיר זמן להיפגש עם חברים והוא בעיקר מלחיץ - כן, הפסיכומטרי. שירן עמיר, תלמידת מכון !Smart, חולקת חוויות

שירן עמיר | 25-11-2010 11:09:00

אני חייבת להודות על האמת, בניגוד לאושר הצרוף שחזיתי שיציף אותי כשאשמע סוף סוף את המשפט "טוב, חברים, אני שמח לבשר לכם שסיימנו את כל החומר", עלו בי בעיקר רגשות מעורבים.

עוד לפני שהרגל עוברת את דלת הכיתה בפעם הראשונה, זה מתחיל במחשבה שאתה בעצם די יודע כיצד תעבור את קורס הפסיכומטרי. אתה הרי מכיר את עצמך, ועצמך עבר תריסר שנות לימוד, ולעולם לא ישכח את כמויות החומר האדירות בהיסטוריה, ספרות, תנ"ך, שלא נדבר על הבגרויות במתמטיקה שניקזה לו את הקרביים החוצה וסידרה אותם בדמות שברים, אותיות, חזקות ושורשים על מחברת בחינה משובצת. עכשיו תשכחו כל מה שידעתם על הרגלי הלימוד מימי בית הספר העליזים - פסיכומטרי הוא חבר מכוכב אחר.

במשך שלושה חודשים תמימים עמד בקדמת הכיתה בחור מקסים, שנון וחכם באופן בלתי יתואר, להלן: המורה שלי לפסיכומטרי, וכל תפקידו בחיים היה להוקיע את הרעות החולות שמשרד החינוך הטביע בתלמידי כיתתו. ובמילים אחרות לגרום לנו לסגל לעצמנו כלים רבים, מגוונים ויצירתיים לפתור נכון כמה שיותר תרגילים בכמה שפחות זמן.

בחודש הראשון בהיחשפנו לדרכי הפתירה המשונות שלו חשבתי לעצמי: "תקרא לי ארכאית (וכן, זו מילה מהמילון), אבל אסתדר עם הישן והטוב, אבל באמת שמעריכה את הכוונה". בחודש השני עם התעצמות הסימולציות והתרבות החומר פזלתי בחשש לכיוון השיטות המודרניות שהציע לנו, אולי יש בהן משהו? מיותר לציין כי בפתחו של החודש השלישי הבנתי שאם אתה לא יכול להם – הצטרף אליהם. וכך היה.

לשכוח את כל מה שלמדת בביה''ס. עמיר
לשכוח את כל מה שלמדת בביה''ס. עמיר

בדיחות שרק אבשלום קור מבין
להיות תלמיד פסיכומטרי זה לא פשוט. ככל שנכנסים חזק יותר לתהליך, כך הסביבה רואה בך כתלוש מהמציאות. בלי ששמת לב לדיבורך משתחלים להם באין מפריע ביטויים ומילים מהמילון, אבל לא סתם מילים. כאלה שרק אתה והמורה שלך מבינים ומשתעשעים מהקשרם. אתה, המורה שלך וד"ר אבשלום קור.

כך למשל בשיחת חולין קלילה בערב שישי עם המשפחה פיסות טריוויה משונות על אודות היכולות הקוגניטיביות של תמנונים, שנתקלת בהן בקטע קריאה באנגלית, גורמת להרמת גבה כללית משאר יושבי השולחן אשר לא נמנים עם נתיני מדינת פסיכומטריה.

ללא ספק, משמעות המבחן זורמת בכל נים ווריד, וכרגע, מטרת העל בחייך היא להוציא את הציון שיאפשר קבלה חלקה ונעימה לחוג אותו תרצה ללמוד במוסדות הלימוד השונים להשכלה גבוהה. קצת יותר בפשטות ובלי להיות דרמטיים: נדמה כי הפסיכומטרי יכריע עבורנו את המשך החיים.

היה מעריך את ההומור. קור
היה מעריך את ההומור. קור

רואים את הסוף
בעוד שבוע וקצת יחול מועד הבחינה והמרתון תופס תאוצה. כבר סיימנו את החומר, וזה קצת שמח, קצת מפחיד ואפילו קצת עצוב. שמח, אתם מנחשים בוודאי כי מסתבר שיש גבול לכמות החומר לבחינה וגם כי רואים את הסוף. קצת מפחיד כי מועד הבחינה מתקרב בצעדי ענק, היום הגורלי שבגינו איבדתי כמה שנים מחיי בגלל הלחץ המטורף וגם כי רואים את הסוף. וקצת עצוב כי סוף הוא תמיד קצת עצוב ואם לא ציינתי זאת, כבר רואים את הסוף. מעניין איך ירגיש לחזור להיות אדם רגיל שלא מתכונן למבחן הפסיכומטרי.

במקביל לכמות המטורפת של הסימולציות, השאלות, המילים והקטעים שעוברים תחת ידי בימים אלה, הדילמה מה ללמוד מתעצמת. איך בכלל מחליטים? הולכים עם הלב ובוחרים במה שמעניין? הולכים על כיוון מציאותי של קריירה בטוחה? מקצועות שהייתי טובה בהם בתיכון נחשבים באוניברסיטה? אולי בכלל כדאי לבדוק כיוונים שמעולם לא נחשפתי אליהם, רק כדי לוודא ליתר ביטחון שלא פספסתי את יעודי בחיים?

כשאחרים טוענים בפני בהתלהבות "וואו! יכול ממש להתאים לך!", יש בכך איזושהי אמת? איך אני בכלל יודעת מה "מתאים לי"? וככל שהשאלות מתרבות כך גם מתרבים השיטוטים האינטרנטיים באתרי המוסדות, בתקווה שעם קצת מושג אוכל לפחות לצמצם אפשרויות.


* שירן עמיר, בת 21 מקרית עקרון, היא תלמידת מכון הפסיכומטרי !Smart.

מה אעשה כשאגדל
מה אעשה כשאגדל
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד