072-3300504

לעג לרש

"חוק האברכים" של ח"כ משה גפני הוליד את אחת מהצעות הפשרה היותר ציניות - הטבות לסטודנט לתואר ראשון עם שלושה ילדים, בלי רכב או דירה ובלי מקור פרנסה. אז מה אם כמעט ואין מי שעומד בהגדרה

טל רבינובסקי | 24-10-2010 17:25:00

שוב פעם מפלים את הסטודנטים בישראל. כניסיון להגיע לפשרה בעקבות "חוק האברכים" של ח"כ משה גפני מיהדות התורה, לפיה יש להעניק תמיכה במאות מיליוני שקלים לאברכים הלומדים תורה בכוללים, הציע ראש הממשלה בנימין נתניהו להוסיף סעיף לחוק - סטודנט לתואר ראשון עם שלושה ילדים לפחות, שלא מחזיק בדירה או רכב ואין לו מקור פרנסה יזכה לאותן הטבות. אבל כמה סטודנטים שכאלה יצא לכם להכיר? סביר להניח שלא הרבה, אם בכלל. המספרים מדברים על פחות ממאה סטודנטים שעונים על הקריטריונים הללו, אחוז מזערי מכלל הסטודנטים בישראל. אבל לציניות אין גבול.

באופן לא מפתיע הצעתם של גפני ונתניהו גורמת לתסיסה בקרב ציבור הסטודנטים בישראל "לא נראה לי שנתניהו חושב שיש מודל כזה איפשהו", אומר תומר דרור, סטודנט פעיל בתא "התעוררות ירושלים", "אני עוד לא פגשתי סטודנט לתואר ראשון עם שלושה ילדים, אבל אני מחפש, כי זה יהיה מעניין".

שרון קפלן, סטודנטית לתואר שני בסוציולוגיה באוניברסיטת תל אביב, מסבירה שלמעשה מכילים על הסטודנטים סטנדרט תרבותי של אוכלוסיה אחרת "זה כמו שתגיד שאתה מחפש חרד רווק בן 30 בלי ילדים שלומד בישיבה, זה משהו שלא קורה. סטודנטים לא עושים ילדים עד שאין להם מקור הכנסה שמתקבל על הדעת. זה פער תרבותי עצום".

רק שני ילדים? לא עומדים בקריטריונים
רק שני ילדים? לא עומדים בקריטריונים
צוחק לסטודנטים בפנים. נתניהו
צוחק לסטודנטים בפנים. נתניהו

האם הסטודנטים יצאו לרחובות או יסתפקו בפייסבוק?
חברי תא "התעוררות ירושלים" פתחו אמש (שבת) עצומה אינטרנטית עליה חתמו בינתיים קרוב לאלפיים איש. בנוסף, קמה קבוצה בפייסבוק שכותרתה "כסף לאברכים על חשבון הסטודנטים? גם אני נגד החוק של גפני" המנסה לרכז את מחאת הסטודנטים, ובה נרשמו עד כה כ-400 חברים.

היום כבר החלו להישמע קולות אקטיביים יותר כשבמהלך הבוקר התארגנה הפגנה ספונטנית מול משרד ראש הממשלה, אותה יזמו צעירי "קדימה". אריה לוי, סטודנט למשפטים במכללת קריית אונו ופעיל המפלגה נכח עם העשרות הבודדות שבאו, "הגיע הזמן שאנחנו ניקח אחריות, אנחנו לא יכולים לעצום עיניים ולהתעלם ממה שקורה סביבנו. אנחנו הסטודנטים צריכים להיות המנוע, אנשים שמתחילים שינוי, זה צריך להתחיל מאיתנו כי זה לא יתחיל משום מקום אחר, רע מאוד כל מה שקורה. אנחנו חייבים להתעשת, חייבים לשמוע אותנו".

בין המשתתפים בהפגנה המאולתרת היה ח"כ יוחנן פלסנר מ"קדימה" שהסביר כי "התייצבנו כאן היום כדי להבהיר לנתניהו שבכל מקום בו הוא ינסה להבטיח את הישרדותו על חשבון הסטודנטים והחיילים המשוחררים, הוא ימצא ציבור גדול ורחב שיאבק מולו ויוכל לו. לא נאפשר לנתניהו להמשיך ולהעביר תשלומים פוליטיים מתחת ומעל השולחן שכל תכליתם קיבוע מציאות של אי שוויון ופגיעה קשה בפוטנציאל הצמיחה של המשק הישראלי".

ח"כ יוחנן פלסנר בהפגנה המאולתרת
ח"כ יוחנן פלסנר בהפגנה המאולתרת

"אין מחאות אפקטיביות בישראל"
אז האם המחאה העתידית צפויה להצליח? קפלן, שחקרה במהלך השנתיים האחרונות מחאות בארץ לא תולה תקוות, "המסקנה העצובה בסוף הייתה שאין מחאות אפקטיביות בישראל. אני מהמרת שהסיכויים מאוד נמוכים כי מחאות לא נוטות להצליח, נוטות להיות מטורפדות, התוצאות של המחקר שלי העלו שהרבה מאוד מחאות לא יוצאות לפעול בגלל שאין עידוד שלטוני לדבר הזה. פה בוודאי שאין לך רוח גבית כי לממשלה הנוכחית יש אינטרס באריכות ימים והדרך שלה היא הדרך הזו".

יו"ר התאחדות הסטודנטים בישראל, איציק שמולי, יותר אופטימי באשר לתוצאות הסופיות ומבטיח כי צפוי מאבק ארוך בתוכניתו החדשה של ראש הממשלה, "אנחנו נעשה את מה שאנחנו יודעים לעשות הכי טוב וזה להיאבק. בראש ובראשונה להיאבק במישור הציבורי שזה בעיקר אומר מחאות ציבוריות והפגנות, שכבר יקרו בימים הקרובים בכל הארץ".

שמולי מוסיף כי אם יהיה צורך הם לא יפסלו פנייה לבג"ץ במידה והחוק יעבור, "אולי גם נגיש איזו הצעת חוק נגדית שתכלול את הסטודנטים ואז נראה את ראש הממשלה מצביע נגד הסטודנטים והצעירים והחיילים המשוחררים", הוא מוסיף.

הסטודנטים יצאו לרחובות?
הסטודנטים יצאו לרחובות?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד