072-3300504

עסקי ספרים

מקנאים בדוכני הספרים בשבוע הספר? במסלול החדש ללימודי מו"לות תלמדו כיצד לעמוד בראש הוצאת ספרים ואולי בעוד כמה שנים גם אתם תפעילו דוכן משלכם

מיכל רגולנט | 03-06-2010 12:11:00

הימים ימי אינטרנט, את מרבית המידע והחדשות אנחנו צורכים ברשת, אפילו בחנויות הספרים מבינים את זה ומוכרים ספרים בשקל אחד בלבד ובאופן כללי נראה כאילו הנייר אוטוטו הולך להתנדף מחיינו, ולמרות כל זה, באוניברסיטת בן גוריון בנגב משיקים בימים אלה מסלול לימודים חדש בחוג לספרות עברית - לימודי מו"לות (הוצאה לאור).

התוכנית החדשה תהפוך את תחום המו"לות, שבעבר נחשב לאליטיסטי ויוקרתי, לנגיש לכולם. במסגרת המסלול ילמדו הסטודנטים להכיר את התנאים השונים המלווים את תהליך יצירת ספר, החל משלב כתיבתו של כתב היד על ידי הסופר ועד לרגע בו הוא מוצג מודפס וכרוך בחלון הראווה של חנות הספרים.

אחרי הכל, הוצאת ספר היא תהליך שמעבר לחשיבות התרבותית יש לו היבטים כלכליים רבים, כמו הפקה, הדפסה, שיווק והפצה. מטרת המגמה החדשה היא לעסוק בספרים מזווית אחרת מהמקובל בחוגי הספרות ברחבי העולם – מנקודת המבט של המו"ל, שהיא יותר פרקטית ומסתמכת גם על שיקולים מסחריים, מלבד הערך התרבותי של הספר.

"עד היום התמקד המחקר בספרות בתוכנה ולא בחומרה, ללא התייחסות לדבר הפיזי החי בעולם, מה יצר אותו, ומה ההשפעה שלו בכל הקשור להתפתחות הספרות. תפקיד המגמה הוא לבחון כיצד מתרחש כל התהליך שבין כתב היד לבין הספר שמישהו קורא אותו", מסביר פרופ' יגאל שוורץ ראש החוג לספרות עברית באוניברסיטה, עורך בכיר בהוצאת "כנרת זמורה ביתן" ומקים המגמה.

הלימודים יכללו התייחסות לכל השלבים של התהליך ויפגישו את הסטודנטים עם דמויות מפתח בתחום כמו עורכים, עורכים לשוניים, מתרגמים, מו"לים, סופרים, מעצבים גרפיים, אנשי שיווק, בעלי רשתות חנויות ספרים, וילמדו מתוך ניסיונם בתחום.

בחורה עם ספרים

"תוכנית ראשונה מסוגה"
"זו תוכנית MA בספרות שהיא ראשונה מסוגה בעולם", מדגיש פרופ' שוורץ, "התוכנית היא בעלת קונספט חדש שמטרתו ליצור אנשים בעלי ראייה הוליסטית. הקורסים יעסקו בשיקולי הנהלה של הוצאת ספרים, מלחמות בין הוצאות ספרים, יחסים שבין ביקורת ספרות וסופרים, עטיפות של ספרים וההיגיון שמאחוריהן, התייחסות להקשרים היסטוריים כמו תולדות חנויות ספרים, תולדות הספר העברי, הפואטיקה ועוד".

אבל האם הוזלת מחירי הספרים לא יוצרת זילות של המקצוע ומרחיקה כח אדם איכותי מהתחום? פרופ' שוורץ סבור שלא. "המקצוע לא נפגע בעקבות הוזלת מחירי הספרים אלא להיפך המצב שנוצר מעודד את התחרותיות ומחייב אנשים יותר מוכשרים שיעסקו בתחום. גם יציאת הספר האלקטרוני ישפיע אולי על חנויות הספרים שיתמעטו, אך הוא לא ישפיע על האנשים שעוסקים בתוכן".

"לא נפגעים מהוזלת מחירי הספרים"
"לא נפגעים מהוזלת מחירי הספרים"
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד