072-3300504

ניסיון נוסף לבלימת בריחת המוחות

פרויקט ממשלתי חדש, שעלותו כ-450 מיליון שקל, ינסה למנוע את "בריחת המוחות" האקדמיים מישראל. כחלק מהתוכנית ישונו מסלולי הלימוד של התואר השני

הדר גילת | 16-03-2010 17:10:00

הממשלה אישרה השבוע (א') את התוכנית הלאומית לבלימת "בריחת המוחות" מישראל. יישום התוכנית, שעלותה 450 מיליון שקל, אמור להימשך כחמש שנים כאשר במהלכם יוקמו באוניברסיטאות 30 "מרכזי מצוינות" שינסו למשוך את החוקרים הישראלים חזרה לארץ.

המכללות לא תוכלנה לקחת חלק בפרויקט, מכיוון שהדרישה המרכזית של המכרז להקמת המרכזים היא שיהיה זה מוסד אקדמי המנהל מחקר בפועל.

כחלק מהתוכנית החדשה, תשונה שיטת הלימוד הנהוגה כיום בארץ ותותאם לזו המונהגת בארצות הברית. כחלק מהשינויים יוקמו בישראל בתי ספר בינלאומיים לתארים מתקדמים. אחד השינויים המהותיים שיוכנסו יהיה ביטול ההפרדה בין תואר שני מחקרי עם עבודת תזה לבין תואר שני ללא עבודת תזה.

במקום הנהוג כיום יוצעו לסטודנטים שני מסלולים חדשים: תואר שני לא מחקרי (בלי עבודת תזה) ולימודים מובנים לתואר דוקטור, שבמסגרתם ייכלל תואר שני עם תזה. מסלול הלימודים לתואר שני ודוקטורט יהיה חלק מתוכנית הוראה בינלאומית למתקדמים.

בשנת הלימודים הבאה יכנס הפרויקט לשלב הראשון, ובמהלכו יתקיים מכרז בין האוניברסיטאות על הקמת חמשת המרכזים הראשונים. עלות כל מרכז מוערכת בכ-15 מיליון שקל.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, מברך על התוכנית החדשה ואומר כי "היא תחזיר מאות ואולי אלפי פרופסורים ודוקטורים לישראל, תזניק את התעשיות, תשביח ותצעיר את האקדמיה הסובלת מקיפאון".

יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, מנואל טרכטנברג, מוסיף כי "אנחנו בתחרות איומה מול העולם ואם רוצים לנצח במישור הגלובלי, צריך ליישר קו". לדבריו, "אם חוקר ישראלי התמודד לפני 20 שנה מול אלף כמוהו, היום יש עשרת אלפים מדענים שהוא מתחרה בהם, לכן צריך להסתכל על הכל כמערכת אחת ולהביא מדענים מחו"ל במסות".

להשאיר את המוח בארץ
להשאיר את המוח בארץ
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד