072-3300504

יום האיידס: לא לוקחים סיכון

זה לא תמיד הכי ספונטני וסקסי להשתמש בקונדום ברגע האמת, אבל הפתרון הקל עלול להדביק אתכם באיידס. באגודות הסטודנטים דואגים לבריאותכם ואירגנו בדיקות לתלמידים

הדס חיימוב | 02-12-2009 15:50:00

2 מיליון בני אדם מתו בשנת 2008 מנגיף ה-HIV, נתון זה מתווסף ל- 23 מיליון בני אדם שמתו ממחלת האיידס בשלושת העשורים האחרונים. אמש (ג') צוין יום האיידס הבינלאומי, ומהנתונים המעודכנים עולה כי ברחבי העולם ישנם כ-33.4 מיליון אנשים הנושאים את הנגיף.

מלבד העובדה שכל אחד, בכל גיל ובכל זמן, יכול להידבק בנגיף, ממוצע הגילאים של אוכלוסיית הסטודנטים בישראל והעובדה שבשלב הזה של החיים יותר נהוג להתהולל מאשר להקים משפחה, מעמיד אותה בסיכון גבוה.

אז עד כמה סטודנטים בישראל באמת מעסיקים עצמם בביטחון מיני? רום, סטודנט לראיית חשבון מהמכללה למנהל, מבין את החשיבות אך לא ממש חושש "אני כרגע פנוי ולכן עסוק בזה יותר מבדרך כלל. להגיד שאני מפחד? ממש לא". שירי, סטודנטית להנדסה תעשייתית באוניברסיטת בן-גוריון חושבת אחרת: "אנחנו בשלב בו אנשים מתחילים למצוא בן זוג קבוע, אבל כשאת עוד רווקה את חושבת על איידס עם כל בן זוג חדש".

כ- 33.4 מיליון נשאים
כ- 33.4 מיליון נשאים

בדיקות איידס באוניברסיטה: מועיל או מביך?
לרגל יום האיידס הבינלאומי, אגודות הסטודנטים באוניברסיטאות הצטרפו למאבק במחלה. באוניברסיטת תל אביב, באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת בן גוריון בנגב הוקצו השבוע כיתות מיוחדות בהן ניתן היה לעשות בדיקת איידס ולקבל תוצאה במקום.

הגישות כלפי הבדיקות הן רבות, כאשר הבעייתיות הגדולה עם בדיקה בשטח האוניברסיטה היא שאפשר לשכוח מאנונימיות וחשאיות. הטורים מתחילים מחוץ לכיתות הבדיקה ומסתיימים במסדרונות, כך שכל מי שעובר במקום יכול לראות את מי שעומד בהם.

באוניברסיטת ירושלים, שם קיימו את הבדיקות בשיתוף עם "הבית הפתוח", נצפו מרצים מציצים לעבר התור, וכן סטודנטים שניגשים לחבריהם, טופחים להם על השכם וזורקים משפטים כמו "אה, כפרה, בפעם הבאה - רק עם קונדום!". הסיטואציה המביכה בלאו הכי, הופכת במסדרונות האוניברסיטה לסוג של אות קין: כולם רואים וכולם יודעים.

אלא שעם כל הבעייתיות הבדיקות היו מאוד פופולאריות, ובאוניברסיטת תל אביב נגמרו ערכות הבדיקה, חצי שעה לפני סיום המבצע. למעלה מ- 150 סטודנטים נבדקו, והפעילות שמתקיימת זה כמה שנים, הוכתרה בהצלחה.

דובר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת ת"א, נועם בר-לוי, טוען שחלק מההיענות דווקא סותרת את בעיית האנונימיות: "כשעושים בדיקה דרך קופת חולים, צריך הפנייה מרופא ואחר-כך התוצאה מגיעה אליו. העיקרון של הבדיקות של הועד למלחמה באיידס הוא תוצאות ישירות בלי תיווך".

יתרון נוסף של הבדיקות הוא העלאת המודעות. "עולם הסטודנטים הוא עולם אדיש ומרוכז בעצמו", טוענת אוריה אמסלי, סטודנטית לריפוי בעיסוק באוניברסיטה העברית, "אם לא ידחפו להם את זה בפנים הם לא ישימו לב".

ואולי אמסלי צודקת, ביום-ביום קשה לומר שציבור הסטודנטים עסוק בתחלואות המין האנושי והבדיקות שנעשות לעיני כל מגבירות את המודעות ויוצרות שיח סביב הנושא. גם הפליירים שחולקו באוניברסיטאות עוררו שיחות בנושאי אמצעי מניעה שגלשו מההפסקה אל תוך ההרצאות.

סטודנטים נבדקים, מרצים מציצים
סטודנטים נבדקים, מרצים מציצים

לא מתעצלים - נבדקים
אבל מודעות זה לא מספיק, חשובה לא פחות היא הנגישות לבדיקה. סטודנטים רבים מתעצלים להגיע לרופא המשפחה. הבדיקות הנעשות במסדרונות האוניברסיטה מגיעות אליהם ודורשות מינימום של יוזמה. בר-לוי טוען שזוהי דרך מצוינת להגדיל את כמות האנשים שיבדקו - "זה כבר פה - בוא נבדק".

מנהלת תחום הבריאות בבית הפתוח בירושלים, שירה פרוס, מסכימה: "במחקרים שנעשו לאחרונה רואים עלייה בהידבקות של צעירים. באוניברסיטה יש המון תת אוכלוסיות, כולן באותם גילאים והם רואים את הבדיקות ואת המילה איידס וזה מעלה אצלם את המודעות למחלה".

אומנם במקרה זה הייתה זו יוזמה של האגודות באוניברסיטה, אך זוהי דרך שאינה זרה לוועד למלחמה באיידס, המוצא עצמו לעיתים בסיטואציות מוזרות. לדוגמא, ב-3 לפנות בוקר מחוץ למועדון הברזילי בתל אביב באמבולנס מאולתר של "ב.ל.ה דואגת".

"ב.ל.ה. (ביסקסואלים, לסביות, הומואים) דואגת", הוא פרויקט הסברה של הוועד למלחמה באיידס שהוקם ב-1994 על ידי קבוצת פעילים בקהילה מתוך רצון ליצור הסברה ממוקדת לאוכלוסייה בה שיעור הנשאים גבוה במיוחד. בנוסף לכך, דואגים בברזילי לחלק קונדומים חינם במסיבות, ובכך להזכיר לחוגגים שיחשבו טוב עם מי הם חוזרים הביתה. דרור, סטודנט לביולוגיה באוניברסיטה העברית, הפוקד בקביעות את המסיבות, טוען שזוהי יוזמה מבורכת "אני במקור מתל אביב, ולצערי ממש לא מוצא את הזמן להגיע לרופא המשפחה בשעות הקבלה שלו. כמוני יש עוד רבים שרוצים אבל לא יכולים והיוזמה של 'ב.ל.ה' מביאה את הבדיקה אלינו".

גם הבית הפתוח שעורך את הבדיקות באוניברסיטת ירושלים הוא עמותה המכוונת לקהילה הגאה. זוהי הפעם השנייה בסמסטר הנוכחי שהם מגיעים לקמפוס, כאשר בפעם הקודמת נעשו 46 בדיקות סך הכל.

לכל הסטודנטים שלא הספיקו להגיע לבדיקות בתל אביב, הוועד למלחמה באיידס יאפשר כל השבוע לבעלי תעודת סטודנט של אוניברסיטת תל אביב להיבדק בחינם. הבית הפתוח בירושלים מפעיל בכל יום ראשון בין השעות 15:00-21:00 בדיקות אנונימיות מהירות ובחינם לכלל האוכלוסייה.

אתם לא רוצים להיות הבאים
אתם לא רוצים להיות הבאים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד