072-3300504

פייסבוק VS. אהבה

מחקר חדש שהתפרסם בקנדה גורס כי השימוש הקבוע בפייסבוק מעורר קנאה המשפיעה לרעה על מערכות היחסים הרומנטיות. או במילים אחרות, יש דבר כזה יותר מדי אינפורמציה

דפנה גוטפריד | 07-09-2009 13:31:00

זוכרים איך נראו החיים לפני הפייסבוק? מבין שלל החידושים שהכניסה הרשת לחיינו, לא תהיה זו הגזמה לקבוע כי הפייסבוק הוא בין המשפיעים ביותר. עידן הפייסבוק שינה לא מעט את הרגלנו החברתיים, אם בעבר אנשים היו מחליפים מספרי טלפון, הרי שהיום לא פעם הם מסתפקים בכינויים לפייסבוק וממשיכים משם. בכלל השימוש בפייסבוק חסך מאתנו כמה מהשלבים הפחות נעימים של ההיכרות, עוד לפני שיצאנו לדייט ראשון אנחנו יכולים לבדוק כיצד מישהו נראה בבגד ים, מיהם החברים שלו, מהן הסדרות שהוא אוהב ושאר אפליקציות.

אמנם אין דבר נעים יותר מבהייה בתמונת הפרופיל של בחירי לבכם, אולם מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת המדעי "התנהגות וסייברפסיכולוגיה" גורס כי השימוש בפייסבוק עלול לעורר קנאה בין המעורבים במערכות יחסים רומנטיות. על פי המחקר תלמידי הקולג' המבלים שעות ארוכות מול הפייסבוק נחשפים למידע אודות בני הזוג שלהם, שלא היו נחשפים אליו בדרך אחרת, המעורר בהם קנאה. באופן מפתיע, השיטוט הממושך בפרופיל הפייסבוק של מושא חיזוריכם עלול להתגלגל ולהפוך להתמכרות של חיפוש אחר מידע נוסף שיגרום לקנאה רבה יותר.

את מעגל הקנאה האכזרי חשפו החוקרים אמי מויס, אמילי כריסטפידס וסרג' דסמריס מאוניברסיטת גולף באונטריו, קנדה, שחקרו סטודנטים הנמצאים בקשר רומנטי. הם מצאו כי סטודנטים שבילו זמן רב באתרי הרשתות החברתיות כגון, פייסבוק, עלולים להיחשף למידע חדש אודות בני או בנות הזוג שלהם שעלול לעורר בעיות במערכת היחסים.

המחקר שכותרתו "יותר מידע ממה שרציתם: האם פייסבוק מוציא החוצה את מפלצת הקנאה" מתאר את הסחרור הנוצר מהחשיפה הגדולה בעקבות השימוש בפייסבוק, והקנאה המעורבת בכך. המחקר מלמד כי לפייסבוק תפקיד ייחודי בליבוי הקנאה במערכת היחסים הרומנטית, שלא הייתה מתעוררת בדרך אחרת.

פייסבוק, מטבעו, מאפשר גישה נוחה לחיי חברים ומידע על בני זוג. הוא מאפשר לך לחלוק תמונות ולינקים עם חברים קרובים, ומאפשר גם לעקוב אחרי מעשיו של פרופיל מסוים, לראות לאילו דברים הגיב, מי הם החברים שכתב להם על הקיר ועוד. הפייסבוק גם יכול לשחק תפקיד חשוב בשמירה על קשר בין חברים מעבר לים, חברים ללימודים בעבר, או אפילו חברים שההיכרות עמם בעולם האמיתי הייתה שטחית ביותר ולא כללה יותר ממפגש אחד.

הנבדקים היו סטודנטים, בגילאי 17-24, המשתמשים בפייסבוק באופן קבוע. בזמן הניסוי רוב הנחקרים היו מעורבים במערכות יחסים בשלבים שונים – רק החלו לצאת, חיים יחד אך לא נשואים, זוגות נשואים, גרושים טריים. כמו כן, השתתפו בניסוי נבדקים שבאותו הרגע לא היו מעורבים במערכת יחסים. מטרת המחקר הייתה לבדוק את רמת הקנאה הנובעת מהשימוש בפייסבוק בלבד.

הנבדקים העידו כי הם מבלים בערך 40 דקות ביום מול הפייסבוק, ומספר החברים שלהם לא ירד מ-25 או עלה על אלף. 80 אחוז הודו כי אין להם בעיה לאשר כחברים אנשים שבעבר היה להם קשר רומנטי או שהיו רוצים בקשר רומנטי עמם. "זה הופך אנשים לחטטנים, כל המידע האישי הזה לגמרי לא נחוץ", אמרה אחת הנבדקות. "אבל זה בלתי אפשרי להתעלם ממנו. יתרה מכך, המידע שמופיע בעמוד פייסבוק של מישהו ניתן לפרשנות בדרכים שונות בגלל שחסר ההקשר בו נאמרו הדברים, ועדיין קשה להימנע מלנסות לנחש למה מתייחסים הדברים... זה תורם להרגשה השלילית כי אינך יודע הכל על הצד השני".

אין יותר סודות?
אין יותר סודות?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד