072-3300504

ללמוד בין ההריסות

רגע לפני שהתחילה תקופת המבחנים, החליטו באוניברסיטה העברית לפתוח בשרשרת שיפוצים במעונות. הסטודנטים: אי אפשר ללמוד ככה. האוניברסיטה: מדובר בעבודות תיקון דחופות

איילה שבו | 14-07-2009 14:50:00

שנת הלימודים סוף סוף הסתיימה, אבל זה רק האות לכך שתקופת המבחנים המלחיצה הגיעה. עכשיו, נסו לדמיין את עצמכם יושבים בחדר, מנסים ללמוד לקראת הבחינה הכי גדולה בתואר, כשלפתע רעש ולכלוך מקיפים אתכם ומפריעים לכם להתרכז.

אם זה נשמע לכם כמו חלום בלהות, אז רק תודו לאל שאינכם חלק מהסטודנטים המתגוררים במעונות האוניברסיטה העברית בירושלים, שנאלצים דווקא עכשיו להתמודד עם עשן, רעש, לכלוך ושירותים ומקלחות סגורים. האוניברסיטה טוענת שמדובר בפיתרון בעיה רצינית שלא סובלת דיחוי, אבל הסטודנטים אומרים שלהחליף דגם אסלה יכול לחכות לאחר המבחנים.

"מרגע שנפתחה תקופת המבחנים, החלו גם השיפוצים", מספרת עירית (שם בדוי), סטודנטית המתגוררת במעונות רזניק, בהם מתקיימים השיפוצים. "השיפוצניקים שברו את כל הריצוף עם פטיש אוויר, שזה רעש בלתי נסבל. הם הצהירו שהם יעבדו משמונה עד חמש, אבל היה שבוע שבו הם עבדו משבע בבוקר עד אחת עשרה בלילה", הוסיפה.

"האוניברסיטה מתייחסת לסטודנטים שגרים במעונות כאילו הם אורחים בבית מלון", אומר יניב (שם בדוי), סטודנט למשפטים בשנה הראשונה, שהחליט להירתם למאבק נגד הגזירה. "בחוזה שכירות רגיל יש לדייר אפשרות להשפיע על החלטותיו של המשכיר, ובמקרים רבים יש עילה להורדת שכר הדירה במקרה של שיפוצים שמורידים את איכות החיים".

סטודנט עצבני בטלפון

"למה לא לשפץ כשהמעונות ריקים?"
הכל התחיל לפני כחודש וחצי, אז החליטו באוניברסיטה העברית לשפץ שני בניינים במעונות רזניק, אולם רק כשבוע לפני תחילת ביצוע העבודות תלתה הנהלת האוניברסיטה שלטים המתריעים על השיפוצים, כך שמציאת מקום חלופי ללמידה בזמן תקופת המבחנים התאפשרה רק למעטים מהסטודנטים.

כמו כן, בנוסף ל-120 הסטודנטים המתגוררים בשני הבניינים המשתפצים, הרעש של השיפוצים מתפשט גם למבני המעונות הסמוכים, ואי לכך, סטודנטים נוספים נאלצים לסבול מעבודות התיקונים.

"אני לא מבין למה לא לעשות את השיפוצים בחודשי הקיץ, כשהחוזה מסתיים והמעונות ממילא ריקים ", תוהה יניב, "הם התחילו עם הצנרת, בטענה שמדובר בתיקון אקוטי, אבל ממש כמו במחטף, פשוט המשיכו את השיפוצים שסובלים דיחוי. למה צריך לפרק את כל האסלות באופן דחוף?".

שיפוצים דחופים?
שיפוצים דחופים?

רעש, לכלוך ושירותים נעולים
בקמפוס בהר הצופים ישנם שלושה סוגי מעונות, כאשר מעונות רזניק הם הזולים ביותר. "רוב הדיירים שגרים במעונות האלו הם אנשים שאין להם חלופה, שלא יכולים לשכור דירה בגלל הפער הכספי", מוסיף יניב. "בנוסף, התזמון של השיפוצים לא מאפשר לסטודנטים לצאת ולהילחם, כי יש להם מבחנים ללמוד אליהם. בגלל זה רוב הסטודנטים שגרים פה מעדיפים לנשוך שפתיים ולהשלים עם המצב".

בעקבות עבודת התחזוקה הנרחבות מתמודדים הסטודנטים עם מגוון קשיים, כשבראש ובראשונה נמצא הרעש מפטיש האוויר, שמפריע כמעט לאורך כל שעות היממה. "נכון שיש סטודנטים שלומדים בספריה, אבל אני יכולה ללמוד רק לבד, בין ארבע קירות", אומרת נטע (שם בדוי), סטודנטית נוספת שמתגוררת במעונות, "העובדה שבתקופת המבחנים הנוכחית זה פשוט בלתי אפשרי ללמוד, תשפיע על הציונים שלי ללא ספק".

בעיה נוספת היא הלכלוך והאבק שמכסים את כל האזור. "במעונות, המטבח משותף לכל הקומה, ובגלל השיפוצים המטבח מתמלא בלכלוך ופשוט בלתי אפשרי לבשל. אני מרגישה שאני לא מקבלת תמורה לשכר הדירה שאני משלמת, כי כשאי אפשר לבשל זה בזבוז זמן וכסף שגם מקשים לי על הלמידה", מספרת עירית.

מאחר והשיפוצים הם במערכת הביוב והצנרת של המעונות, הקבלן החליט להרוס כליל את כל מבנה השירותים והמקלחת, ומאלץ את הסטודנטים להרחיק לקומות או לבנינים אחרים. "אני צריכה ללכת להתקלח בבנין סמוך, מה שאומר ש- 30 בנות הולכות להתקלח במקלחות של שלוש בנות", מספרת עירית. "הכל מלוכלך, צפוף ופשוט לא נעים".

ועל דבר אחד כולם מסכימים – הם לא ימליצו לחבריהם להתגורר בעתיד במעונות הסטודנטים. "השיקול שלי היה אמנם כלכלי, אבל המחיר ששילמתי בתקופת המבחנים הזאת גבוה מדי", מסכמת עירית.

לכלוך ואבק לאורך כל הדרך
לכלוך ואבק לאורך כל הדרך

תגובות
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה לטענות כי "הנהלת המעונות פועלת ללא לאות לשיפור איכות השירות לסטודנטים ובהתאם לכך נמנעת ככלל מביצוע שיפוצים בתקופות מבחנים.

"במקרה הנוכחי, בעיית אינסטלציה דחופה במעונות מאירסדורף (מעונות רזניק. א.ש) הצריכה התערבות מיידית. האוניברסיטה הודיעה לסטודנטים ותיאמה עם אגודת הסטודנטים מבעוד מועד את תכנית השיפוצים הדחופה והציעה אלטרנטיבות למגורים או ללימודים במעונות סמוכים. השיפוצים מתקיימים בשני בניינים במעונות ונמצאים כעת בשלבי סיום של התקנה אשר אינה גורמת רעש".

פועלים ללא לאות לשיפור איכות השירות
פועלים ללא לאות לשיפור איכות השירות

מאגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: "לפני כחודש וחצי התחילה האוניברסיטה העברית בשיפוצים להחלפת צנרת באחד מבנייני מעונות 'רזניק'. אגודת הסטודנטים פנתה אל האוניברסיטה בדרישה לדחות את המשך השיפוץ עד לאחר תקופת הבחינות בכדי להקל על ציבור הסטודנטים המתגוררים במעונות. הוצעה כיתת לימוד שקטה חלופית.

"אגודת הסטודנטים תמשיך לפעול מול האוניברסיטה בנושא למציאת פתרון הולם, לייצג את הסטודנטים המתלוננים ולגבות אותם ככל האפשר. סטודנטים הנתקלים בבעיה מוזמנים לפנות לאגודה המטפלת בכל אחד פרטנית. זאת כחלק ממדיניות ברורה של האגודה להקלת חיי הסטודנטים במעונות ובכלל, ודאגה לרווחתם כך שיוכלו להתמקד בלימודיהם ולהצליח".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד