072-3300504

קופי פייסט

מאילו מקורות שואבים העיתונאים את המידע שלהם? סטודנט אירי הניח שבתקשורת של ימינו הויקיפדיה היא כלי שכיח לקיצורי דרך, והוכיח זאת על ידי קונדס פשוט

איילה שבו | 11-05-2009 14:50:00

מי לא משתמש בויקיפדיה בימינו? סטודנטים רבים נעזרים בכלי ההמוני והחינמי הזה, למרות שידוע לכל שהערכים נכתבים על ידי גולשים בדיוק כמותם. ובכן, ההסתמכות על הויקיפדיה היא לא רק נחלתם של תלמידי בתי הספר והאוניברסיטאות, אלא גם, מסתבר, של כתבים בעיתונים המובילים, כך הוכיח השבוע סטודנט אירי.

שיין פיצג'ראלד, סטודנט לביולוגיה ולכלכלה בן 22 מאוניברסיטת דבלין, רצה להמחיש כיצד האינטרנט הפך להיות מקור מידע ראשוני, כחלק ממחקר שהוא עורך על השפעות הגלובליזציה. הקונדס שביצע היה אמנם פשוט, אבל הוא הצליח להשאיר את העיתונים המובילים מרחבי העולם עם המכנסיים למטה.

פיצג'ראלד שמע בחדשות הערב בסוף מרץ על מותו של המלחין הצרפתי מוריס ג'אר, והתחיל מיד בתעלול. הוא נכנס לערך של המלחין זוכה האוסקר בויקיפדיה, והוסיף ציטוט שלא היה ולא נברא של ג'אר.

"ניתן לומר שחיי עצמם היו פסקול אחד מתמשך", כתב פיצג'ראלד. "מוסיקה הייתה חיי, מוסיקה הביאה אותי לעולם, ואני אזכר באמצעות המוסיקה הרבה אחרי שאעזוב את חיי. כשאמות יהיה ולס אחרון שינגן בראשי, אותו רק אני אוכל לשמוע".

עורכי ויקיפדיה הסירו מיד את הציטוט לאחר שהבחינו כי אין לציטוט מקור מוסמך, אך פיצג'ראלד לא התייאש והמשיך להעלות את הציטוט, כך שלבסוף הוא היה באוויר 24 שעות. למחרת הופיע הציטוט בעיתונים המובילים, בהם ה'גארדיאן', מגזין המוזיקה של ה-BBC, וכן עיתונים אוסטרליים והודיים שונים, כחלק מידיעות על מותו.

"לא ציפיתי שזה יגיע רחוק כל כך", אמר פיצג'ראלד ל'אייריש טיימס'. "ציפיתי שזה יופיע בבלוגים ובאתרים שונים, אבל במגזיני איכות מיינסטרימים? הופתעתי מאוד".

שבועות מספר לאחר הפרסום אף אחת מרשתות התקשורת לא עלתה על הקונדס, ולכן החליט פיצג'ראלד לספר להן. בתגובה, פרסם ה'גארדיאן' מכתב התנצלות ואף מאמר שעסק בקונדס של הסטודנט האירי.

מממ, תחקיר או ויקיפדיה?
מממ, תחקיר או ויקיפדיה?
ויקישקוש
ויקישקוש
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד