072-3300504

שפת הגוף בראיון עבודה

נהוג לחשוב שרק המילים שיוצאות לנו מהפה הן בעלות חשיבות מכרעת, אבל זה לא מדויק - גם הגוף שלנו מעביר מסרים. בואו ללמוד איך לשלוט בגוף כדי להצליח בראיון עבודה

הדר גולדשמידט | 08-02-2009 13:27:00

שפת הגוף שלנו היא האריזה של המסרים המילוליים שאנו מנסים להעביר. כמו כל אריזה, היא משפיעה על הנכונות של הצד השני "לקנות" את מה שיש לנו להציע. בתהליך הראיון האישי, לשפת הגוף משקל משמעותי במכלול מרכיבי התקשורת הבין-אישית. לכן, לצד המסרים המילוליים שתעבירו בראיון, עם כל התשובות שהכינותם מראש, חשוב לזכור שלגוף שלכם יש שפה ודרך משלו להעביר מסרים.

זכרו, החסרון בתהליך הקבלה לעבודה מכיל גם את היתרון: אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני ולראיון חוזר, אך כל משרה חדשה מאפשרת להתחיל מחדש, לתקן ולשפר את ההצגה העצמית ואת הסיכויים להתקבל לעבודה.

לא צריך להיות בלחץ
לא צריך להיות בלחץ

הביטו במראה, שדרו ביטחון
הסתכלו במראה ותנו דעתכם לרושם הראשוני שאתם יוצרים, עוד לפני שהוצאתם מילה מהפה: תספורת השיער, אופן הלבוש, התכשיטים שאתם עונדים, סמלי סטטוס, מכולם ניתן ללמוד משהו על הבן אדם שאתם, או לפחות לקבע תפיסה לגביכם.

כלל ברזל לפני ראיון עבודה: התאם את הופעתך החיצונית למקום העבודה ולתפקיד שאליו אתה מכוון את עצמך. במרבית המקרים, לבוש סולידי, נקי, מגוהץ, יעשה את העבודה. גם בגד בהיר יכול לעזור.

עם כניסתכם למקום העבודה הפוטנציאלי, עוד לפני הראיון, תתגבש לגביכם דעה. אם זה בחדר ההמתנה, במעלית, וכמובן בחדר בו יתקיים הראיון. לכן, השתדלו לשמור על יציבה זקופה, לשדר אנרגיה ובטחון (אבל לא יהירות!), הרי גם אתם בוחנים את המקום והאנשים – וזה לגיטימי.

לחיצת יד מלאה (לא רק באזור האצבעות) ואיתנה, המלווה בחיוך, תשדר שיש פה אדם שמאמין במה שיש לו להציע. עדיף כמובן לא לשבור את היד של המראיין. סטטיסטית, זה לא תורם לסיכויי הקבלה.

סולידי, נקי, מסודר
סולידי, נקי, מסודר

צרו קשר עין, אל תשלבו ידיים
נכנסתם, אמרתם שלום, תנו למראיין את הרשות להושיבכם. כשאתם מתיישבים, הקפידו להוריד את המעיל אם לבשתם כזה. ישיבה עם המעיל מרמזת על לחץ, או גרוע מזה – זלזול. במידה והפגישה בחדר המנהל, תוכלו ללמוד רבות על אופיו וערכיו של המראיין, על פי עיצוב המשרד. תמונה מטיול או מהצבא על הקיר עשויה לסייע לכם ביצירת הקשר הראשוני ולהבין את האדם שמולכם, אך זכרו שלא הגעתם למפגש חברתי.

צורת הישיבה הנכונה ביותר עבור נשים וגברים כאחד תהיה כאשר תרגישו את הישבן בקצה הכסא, במפגש עם המשענת. כך יהיה נוח להישען ולהיות זקוף בה בעת לאורך כל הפגישה, ללא מאמץ. נסו זאת עכשיו. תנועות רגליים בעת הישיבה – אף שהן פחות גלויות לעין, עשויות לשדר לחץ או חוסר סבלנות. כדאי ללמוד לשלוט בהן.

קשר עין יציב מעורר אמינות וישירות. שימו לב כי המבט אינו חודר ומאפשר מרווח פרטי. אתם רוצים לשדר ביטחון, לא לאיים. פנים גלויות מקרינות ישירות ופתיחות בין-אישית, נגיעות באזור הפנים במהלך הראיון, לרוב, מעבירות מסרים שליליים.

חשוב לשמור על שפת גוף "פתוחה". שילוב ידיים על החזה מעיד על עמדה מתגוננת, "סגורה", בעוד כפות ידיים פתוחות מלמדות על פתיחות וכנות. כאשר כף יד עוטפת את השניה אנחנו משדרים בטחון עצמי, תנועות מוגזמות משדרות לחץ. כאשר אתם מדברים נסו לשמור על תנועות ידיים בגבולות הגוף, תנועות קלות.

השתדלו להימנע מלהתעסק בחפצים כגון מהדק, כלי כתיבה, ציפורניים, שיער וכו'. התנהגות כזו משדרת עצבנות. כדי להימנע מלהתעסק ב"מה עושים עם הידיים" במהלך ראיון, מומלץ בחום להניח אותם על הברכיים. ולא פחות חשוב – לשמור על הקשבה אקטיבית, להנהן, לשדר ריכוז ועניין, לא בהייה בפה סגור.

תנו למראיין להשיב אתכם
תנו למראיין להשיב אתכם

טיפים
* חשיבה חיובית מקרינה החוצה. נסו לעשות משהו שאתם אוהבים לפני הראיון.

* רצוי להימנע מעישון לפני הראיון. הריח עשוי להיות חזק ובעייתי בחלל קטן בעת הראיון.

* מותר ורצוי לבקש מים במהלך הראיון או לפניו. השתייה תאפשר לכם רגע מחשבה לפני מענה, תצנן ותשחרר לחץ.

* בהיכנסכם לראיון, המתינו להנחיית המראיין היכן לשבת.
* השתדלו להגיע עם כמה שפחות פריטים ולהניחם לצידכם או על כיסא ולא עליכם.

* שמרו על מרחב התנועה והמרחק בינך למראיין.

* הימנעו מלבוש חושפני.

* השתדלו להמעיט בבישום. הרעיון הוא לנטרל ריח זיעה, לא לזעזע את חוטמו של המראיין.

* נסו לדבר בצורה ברורה, מלמול מעיד על חוסר בטחון וחולשה.

* דברו אמת! לגוף שלנו יש נטייה להקרין הרבה יותר אמינות וביטחון כשלא מנסים לשקר או להגזים ולמצוא חן.

הדר גולדשמיט היא מנחה תעסוקתית בחברת "Job Coach"

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד