072-3300504

MBA בחו"ל, זה כדאי?

כולם רוצים להגשים את החלום - ללמוד תואר שני במנהל עסקים באחד המוסדות היוקרתיים בחו"ל, אך מול תעודת הביטוח המקצועית צריך לשלם גם מחיר יקר. האם זה משתלם?

יעל ללום | 28-09-2008 10:05:00

העולם האמיתי הוא מקום די מפחיד – מלא במצליחנים ובמפסידנים, ומפגין חוסר חיבה או סבלנות כלפי הקבוצה השנייה. אם בדיוק סיימתם את התואר הראשון ומוצאים את עצמכם מתחבטים בשאלה איך לעזאזל שורדים כאן ונמנעים מהתייצבות חודשית בלשכת הרווחה או, חמור מכך - התייצבות יומית בפינת הרחוב, בוודאי יעניין אתכם לדעת שעכשיו זה הזמן לדעת יותר על תואר MBA (תואר שני במנהל עסקים) בחו"ל.

לימודים בחו"ל, מפריבילגיה שהייתה שמורה למתי מעט, הפכו לכלי התקדמות די שכיח עבור ישראלים. בשנה החולפת השתלבו 10,000 ישראלים בתוכניות לימוד בחו"ל, מהם 400 בלימודי MBA בארה"ב ובמערב אירופה, מספרים המשקפים עלייה של כ-20 אחוז מהשנה החולפת. מרביתם בוחרים ללמוד לתואר MBA בארה"ב, כאשר המוסדות הפופולאריים ביותר בקרב הישראלים הם אוניברסיטת וורטון בפנסילבניה, אוניברסיטת MIT שבמסצ'וסטס, UCLA וקולומביה שבניו-יורק.

תואר MBA בחו"ל נתפס בעיני רבים כתעודת ביטוח – מוצר יקר אמנם, אך כזה שמבטיח את העתיד המקצועי. האמנם משתלם לשבור את החסכונות, או לבקר את סבא וסבתא מצוידים במבט מתרפס וביד מושטת, על מנת לכבוש את התואר הנכסף? דילמה כזו יש לתקוף בעזרת הנשק המובנה של עולם העסקים – חשיבה רציונלית הלוקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות, כמו גם שליטה במפת ההזדמנויות.

אילוסטרציה

היתרונות
"מדובר בחוויה כוללת", מספר בועז שנהב, בוגר תואר MBA מאוניברסיטת קורנל, וכיום מנהל מוצר בחברת 'Nity Surgical Solution’. "הלימודים הם פול-טיים, ולא כאלה שפרושים בשעות אחה"צ כמו בארץ. בחו"ל נחשפים לבכירים במשק האמריקאי, יש הזדמנויות ללמוד עם מרצים בעלי שם עולמי ויישום פרקטי של מה שלומדים".

"לאורך כל התואר יש אינספור אירועים מעבר לקורסי הלימוד עצמם", מוסיף יואב שוורצברג, סטודנט בשנה השנייה של תוכנית ה-MBA של אוניברסיטת MIT. "לדוגמא, בין הסמסטר הראשון לשני אני נוסע כחלק מקבוצה של ארבעה סטודנטים לחודש באחת ממדינות דרום-אמריקה כדי לעזור לחברה מקומית שרוצה להתפתח לשוק הגלובלי".

"הייחוד של MBA בחו"ל זה לא התואר אלא העבודה בחברות הבינלאומיות, שהניסיון בהן הוא מעניין ומהווה דחיפה רצינית לקריירה", מסביר יאיר אפרתי, בוגר תואר MBA ב-‘ `Ross Business Schoolבמישיגן, אשר כיום מכהן כמנכ"ל חברת 'AE Capital'. אפרתי מתכוון, בין היתר, לתוכנית ההתמחות המובנית בתוכניות כאלו בחו"ל, אשר מתקיימת בדרך-כלל בין השנה הראשונה לשנייה של התואר. "זו הזדמנות נהדרת לנסות עבודה בתחום חדש, ולהבין אם הוא מתאים לך או לא", אומר שוורצברג.

"מה שהופך את הלימודים בחו"ל לייחודיים הוא החשיפה של הסטודנטים לאנשים מהשורה הראשונה בתעשייה – וורן באפט וביל גייטס למשל, שנואמים או מריצים קורס סמסטריאלי. זו חשיפה בזמן אמת שבארץ לא קיימת", אומרת אהרונה משכיל, מנהלת שירות הייעוץ הלימודי של קרן לימודים ישראל-ארה"ב.

וכמובן, יש גם את המושג הלוהט ביותר בעולם העסקי, מושג השווה יותר מהצטיינות יתרה בהרווארד – "נטוורקינג". "הרשת המקצועית-חברתית שצברתי עם בני השכבה שלי, מעלי, מתחתי או עם הבוגרים, זה כלי שמשרת אותי גם היום", מעיד שנהב. "אם יש לי שאלה ספציפית לגבי מדינה מסוימת, אני שואל את החברים שמבינים בזה. זה עוזר גם מבחינת תעסוקה כי הבוגרים הם הרגל בדלת, עוזרים ליצור הזדמנויות. ככל שהרשת גדולה יותר, כך היא משמעותית יותר".

סטודנטיות

החסרונות
לפני שאנחנו נסחפים לדמיונות על כר הדשא בייל, יש לזכור שלימודים בחו"ל הם עסק יקר. בארצות הברית, שבה ממוקמים מרבית מוסדות הלימוד היוקרתיים ללימודי MBA, נעה עלותה של תכנית לימודים דו-שנתית בין 40,000 ל-80,000 דולר. באירופה, שבה נהוגות תכניות חד-שנתיות, המחיר הוא בסביבות 25,000 עד 40,000 דולר לתכנית. לכך יש להוסיף את העלויות הגבוהות של מחייה ואת העובדה שהתואר האינטנסיבי לא מאפשר עבודה בזמן הלימודים. בישראל, לעומת זאת, המחיר נע בין 20,000 ש"ח לבין 180,000 ש"ח.

הדרך בה יש להתייחס לעלות הלימודים היא של חישובי עלות-תועלת. שכר הלימוד דומה להשקעה כספית שבסופה עשוי להתחיל הרווח, ולכן יש לנסות ולחזות האם ההשקעה משתלמת. "קשה לממן את הלימודים באופן עצמאי", אומר שנהב. "צריך לקחת הלוואות, מה שמחייב לעבוד בארה"ב לאחר הלימודים. למעשה, זו השקעה לעתיד שיש בה סיכון. כשסיימתי ללמוד, ב-2003, השוק האמריקאי היה בשפל והיו אנשים שלקח להם חודשים למצוא עבודה".

השאלה כעת היא האם למעסיק באמת חשוב שלעובד החדש תהיה חותמת אמריקאית על הדרכון. על פי סקר שערך עיתון "גלובס" התשובה שלילית. 72% מהמעסיקים טענו כי אין להם כל העדפה לבעלי תארים מחו"ל. אפרתי מעיד כי למרות התואר האמריקני שבבעלותו, תואר מחו"ל עלול להיות לרועץ. "לא לקחתי עדיין בוגר MBA מחו"ל. אני מעדיף אנשים שיש להם מעט ניסיון כדי שאוכל 'לגדל' אותם. בד"כ בוגרים באים מחו"ל עם ניסיון רב של עבודה, ולכן הם 'גדולים' על המשרות שיש לי להציע".

לכך יש להוסיף גם שיקולים אישיים הקשורים למעבר ממושך לארץ זרה. אם הסטודנט מעוניין להחזיר את הסכום אותו השקיע בלימודים, יהיה עליו, ככל הנראה, לעבוד בחו"ל, שם המשכורות גבוהות באופן ניכר. "אני הייתי צריך להתנתק מהמשפחה", אומר שנהב, שנשאר לעבוד בארה"ב כשנתיים לאחר סיום התואר. "נשארים בחו"ל בממוצע שנתיים-שלוש כדי להחזיר החזרה כספית וגם כדי לצבור ניסיון", אומרת משכיל. "אני יודעת שהאחוז הגדול חוזר בסופו של דבר לארץ מסיבות אישיות – רוצים להתחתן, מחפשים כלה בארץ, יש ילדים קטנים".

סטודנטים רבים חוששים גם מקשיי השפה שצצים בלימודים במדינה זרה. "הקושי הוא בעיקר באפשרויות הביטוי וההתנסחות ופחות בהבנה", אומר שוורצברג. "כשאני מדבר אני מרגיש הרבה פעמים שאני לא מצליח להעביר את המסר בצורה מושלמת כמו שהייתי יכול לעשות בעברית".

סטודנט

אז מה להחליט?
לאחר למידת היתרונות והחסרונות, נשאר לנו, כמו כל איש עסקים טוב, לנסות ולקרוא את השוק. רועי שילוח, מנהל השיווק של 'קבוצת נישה' – חברת השמה לבכירים, טוען כי בכל זאת לבעלי תואר מחו"ל יש עדיפות. "השוק הופך להיות יותר ויותר גלובלי ופתוח ויתנהל מול חו"ל. מי שהולך ללמוד יהיה מנהל מוצר, יעבוד במכירות או ינהל פרוייקטים. במשרות כאלו יש כל הזמן אינטראקציה מול לקוחות מחו"ל ולכן זה חשוב שתהיה לו פרספקטיבה גלובלית".

על מנת להגיע גבוה בעולם העסקי, יש לשים לב למגמות עולמיות ולנסות לפענח לאן נושבת הרוח. אם מסתמן כי נוצר פתח להשתלבות עסקית במדינה מסוימת, הרי שהדרך הטובה ביותר להתברגות היא רכישת התואר באותה מדינה, תוך למידת השפה המקומית. "כשעושים MBA באנגלית זה מעולה, אבל לעשות את זה בעוד שפה: ספרדית או איטלקית למשל, זה טוב על אחת כמה וכמה", מוסיף דותן ברדה, ראש מחלקת איטליה באתר 'קמפוס לימודים'.

לסיכום, גם כאן, ממש כמו בעסקים, צריך להסתכן, להקריב ויותר מכל – אינטואיציה טובה והרבה מזל.


ב-5 באוקטובר יגיע לתל אביב סבב לימודי ה-MBA השנתי של QS בשיתוף יורם. הכנס, בהשתתפות נציגי בתי הספר למנהל עסקים הבולטים בעולם, יתקיים במלון שרתון תל-אביב בין 17:00 ל-21:00.

סטודנט בלחץ לומד מול מחשב
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד