072-3300504

ידידותיים לסביבה

קלישאה ידועה היא שזבל של אחד הוא הזהב של אחר. מסע איסוף חפצים שערכו סטודנטים ממכללת ספיר הסתיים בהצלחה מרובה והביא לפתיחת מרכז המציע מוצרי יד שניה במחירים השווים לכל נפש

יעל ללום | 25-08-2008 12:20:00

בוידאו: יום איסוף שהתקיים ב-13 לאוגוסט באזור הדרום
צילום ועריכה: תמי אייזנברג

יוזמות חברתיות הן לא סימן ההיכר של עולם הסטודנטיאלי בישראל, לכן כל פעילות שכזו מתקבלת בהפתעה והערכה. כזו היא גם היוזמה החברתית-סביבתית המתקיימת בעוטף עזה על ידי תלמידי מכללת ספיר בשדרות.

בפסח האחרון, החליטו שבעה סטודנטים מהמכללה לעשות למען האחר והפיצו מייל הקורא לאנשים לתרום חפצים שהם לא צריכים, בכדי שיימכרו במחירים זולים השווים לכל נפש במרכז היד שניה של "חברה בעם" בכפר הסטודנטים באיבים, צפונית לשדרות.

ההיענות היתה גבוהה מהמצופה, וחיש מהר מצאו עצמם הסטודנטים לוקחים משאית ונוסעים ברחבי הארץ על מנת לאסוף את הפריטים. עד שסיימו את הטיול, המשאית כבר היתה מלאה עד אפס מקום. ואכן, מבט מהיר במרכז היד-שניה מגלה עולם שלם של חפצים מגוונים. לכל חפץ הסיפור שלו – מדוע נקנה, מדוע הפך ללא-חיוני, ולמה הוא נמצא כאן ולא בפח הזבל.

האנשים המתנדבים בפרוייקט, הם בעצמם מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית כולה: צעירים ומבוגרים, ישראלים צברים שמגיעים מכל הארץ, לצד עולים חדשים מאתיופיה, חבר העמים ודרום אמריקה.

בדיוק כמו החפצים והמתנדבים, גם האנשים שבאים לקנות אותם הם מגוונים האחד מהשני, כפי שמספר אייל מצליח, מיוזמי הפרוייקט וממקיימי "בית הלל" שבמכללת ספיר "לכל אדם יש מה לתת וכולם יכולים לבוא ולקנות במחיר סמלי, בין אם מדובר ביו"ר מכללת ספיר ובין אם אלו עובדים זרים. זו גמילות חסדים שכל אחד יכול להיות שותף בה".

אחד הדברים היפים במרכז הוא הטשטוש שבין המוכר לצרכן – כל אחד יכול לעמוד בכל אחד מציידי המתרס "עם פתיחת המרכז ליד שניה הגיעו עולים חדשים רבים, הם התלהבו וקנו", אומרת קמילה מילנר-לנדסקינד, מנהלת היחידה למעורבות חברתית של משרד הדיקן במכללת ספיר, ושותפה מרכזית בפרוייקט.

"לאחר מכן, הם תרמו למרכז פריטים משלהם והרגישו שגם הם יכולים להעניק. כל אחד יכול למצוא החיבור שלו, ולהבין מה עומד מאחורי זה – מה שאני כבר לא צריך יש מישהו אחר שכן. לא צריך לבזבז כסף ולקנות חדש כשיש את האפשרות לתת ולקבל".

"גמילות חסדים שכל אחד יכול להיות שותף בה". מצליח
"גמילות חסדים שכל אחד יכול להיות שותף בה". מצליח

על התודעה
פן נוסף שהפרויקט מציע הוא שמירה על הסביבה, שכן על ידי מיחזור פריטים משומשים למעשה חוסכים בחשמל, חומרי גלם, זיהום אוויר וכו'. "אנחנו עוזרים לסביבה לא לבזבז יותר ממה שצריך", אומר אדוארדו חמסני, עולה חדש ממקסיקו המתגורר באיבים. "רציתי להשתתף בפרוייקט כי בימינו עלינו להיות אכפתיים כלפי העולם שבו אנו חיים. אנחנו הורסים אותו, והגיע הזמן להתעורר ולדעת שזה לא משנה מה אנחנו לובשים. כסף הוא לא הדבר הכי חשוב".

עומר בן יעקב, מנהל פרויקט של סטודנטים בנושאי קולנוע במכללת ספיר, מסכים ומוסיף שהקונספט של יד-שניה לא מסתכם רק באקולוגיה. "אנחנו מתייחסים לרב-פעמיות כ'סטייט אוף מיינד'. היום הכל חד-פעמי – קונים מצלמה דיגיטלית וזורקים אותה כעבור שנה לטובת דגם חדיש. אבל שימוש חוזר זה לא רק בחפצים. אנחנו דוגלים בהסתפקות במה שיש, לנצל את הקיים בצורה ראויה ורצינית, ולייעל אותו".

"תודעה חברתית היא עניין מאוד חשוב עבור הסטודנטים בספיר. חיי היומיום שלהם לא פשוטים ומתנהלים תחת חרדה ואיום תמידיים, ומצד שני אלו אנשים שהגיעו לכאן עם רצון לתרום, שהחברה והסביבה מאוד חשובים להם", אומרת מילנר-לנדסקינד.

איסוף
איסוף

זוהי רק ההתחלה
הפרוייקט הוקם אמנם במטרה לפתוח מרכז יד שניה, אך עד מהרה הצמיח יוזמות חדשות ומגוונות. המחסן במכללת ספיר בו מאופסנים חפצים רבים, יהפוך עם הזמן ל'בית-מדרש סביבתי-חברתי', שישמש את הסטודנטים הפעילים בפרוייקט כפלטפורמה לשמיעת הרצאות ולצפייה בסרטים בעלי זיקה לסביבה ולקהילה.

"הכסף שאספנו מהפרוייקט הוא כמו 'מס כיפי' שחוזר לאנשים", אומר מצליח. "עם מה שהצלחנו לאסוף עד כה, החלטנו להקים מחדש מגרש משחקים לילדים, אחרי שהקודם נהרס בגלל בניית המיגוניות. זו התמצית של חברה בעם – מיחזור, אבל צעד אחד קדימה, שהקהילה תוכל להרגיש חלק ממרכז".

ויש גם את מי שהחליט לתעד את כל הפרויקט "לפני שיצאנו למסע האיסוף, הייתה לי תחושה שאנחנו עומדים להיות במצבים מאוד מעניינים", אומר בן יעקב, שהחליט ליצור סרט דוקומנטרי על היוזמה. "נכנסנו ל'ג'אנק' של ישראל – מאזורי יוקרה, למפוני התנחלויות ולקיבוצים, וכולם הביאו את החפצים שלהם. ראיתי בזה סיטואציה קולנועית, לראות מיהם האנשים האלו, מה החפצים שלהם, ולמה הם רוצים לתת אותם".

סטודנטים לצילום שלומדים במכללה החליטו אף הם לתרום לפרוייקט, ויזמו השקה של קטלוג אופנה. "יש תחושה של חוסר אונים בשדרות, שאף אחד לא שם עליהם, שכולם עסוקים במותגים", אומר מצליח. "המטרה שלי היא ליצור מותג אחר, קהילתי. זה כמו קטלוג של קסטרו שמצולם בחופי ברזיל, אז כאן זה דוגמנים-סטודנטים בשדרות, על רקע של מיגוניות וגרפיטי".


המעונינים לתרום חפצים לטובת מסע האיסוף הבא מוזמנים לפנות לאייל מצליח בכתובת המייל: hillel@sapir.ac.il

שמלה בעשרה שקלים. הקטלוג
שמלה בעשרה שקלים. הקטלוג
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד