072-3300504

הם ישבתו, אתם תשלמו

באוניברסיטה העברית לא לוקחים סיכונים ומחתימים את הסטודנטים על התחייבות, לפיה הם ישלמו שכר לימוד מלא גם במקרה של שביתת מרצים. האוניברסיטה: "התחייבות חוזית סטנדרטית"

יעל ללום | 21-08-2008 12:47:00

"אני ער לכך שהלימודים עשויים לא להתחיל באוניברסיטה במועדם הקבוע או להפסיק בשלב כלשהו מסיבה כלשהי בין תלויה באוניברסיטה ובין אם לאו, ואני מוותר מראש על כל תביעה לפיצויים בגין נזק או הפסד אפשריים..." – כך נכתב, שחור על גבי לבן, בפנקסי התשלומים של האוניברסיטה העברית, עליהם מתבקשים הסטודנטים לחתום בהגיעם לשלם את שכר הלימוד.

בשנים האחרונות איומי השביתה במערכת ההשכלה הגבוהה הפכו להרגל, פעם אלו המרצים ופעם הסטודנטים. זאת גם הסיבה שסעיף ההתחייבות המופיע בפנקס התשלומים מטריד במיוחד – מי יחזיר לסטודנטים את כספם במידה והמרצים יחליטו לפתוח בשביתה על תנאי עבודתם, כפי שקרה בשנה שעברה?

"אם יש שביתת סטודנטים אני לא מצפה לשום דבר, אבל במקרה של שביתת מרצים? לפי הסעיף הזה האוצר והמרצים יריבו ביניהם ומי שנדפק זה הסטודנטים", מזדעק מתן בירן, סטודנט בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, שגילה את הסעיף במקרה כאשר בא לדואר לשלם את שכר הלימוד.

בירן טוען כי בדומה לסטודנט במכללה, גם לסטודנט באוניברסיטה יש לדאוג שיקבל את המגיע לו בתמורה לשכר הלימוד. "אני חושב שחוזה בין הסטודנטים לאוניברסיטה צריך להיות יותר מפורט. יש לקבוע מתי מתחילה השנה, מתי היא מסתיימת ואילו חופשים יש. ברגע שיש חריגה ממספר ימי הלימוד, יש להחליט על פיצוי שמעוגן בחוזה. כשאני משלם על לימודים באוניברסיטה, כמו על כל דבר אחר, אני רוצה לדעת בדיוק מה אני מקבל".

ההתחייבות. לחץ להגדלה
ההתחייבות. לחץ להגדלה
"מי שנדפק זה הסטודנטים". בירן
"מי שנדפק זה הסטודנטים". בירן

תגובות
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה כי "המידע שמופיע על פנקסי שכר הלימוד לשנת תשס"ט הוא התחייבות חוזית סטנדרטית המופיעה מדי שנה והוא נועד להגן על האוניברסיטה ממצב שיכול להביא לפשיטת רגל כמו תביעות של 'נזק תוצאתי'. כוונת הסעיף איננה להגיד שבמקרה של ביטול הסמסטר ו/או השנה האקדמית האוניברסיטה לא תחזיר את שכר הלימוד".

עוד נמסר כי "בשביתה האחרונה העמידה האוניברסיטה לרשות הסטודנטים קרן לסיוע כלכלי בשל השיבוש שנגרם למערכת הלימודים עקב שביתת הסגל האקדמי".

מאגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית נמסר ש"האגודה בוחנת את המשמעות המשפטית של הסעיפים המופיעים על פנקס התשלומים. ציבור הסטודנטים יעודכן בכל חדש. כולנו תקווה ששנת הלימודים תפתח כסדרה".

מהתאחדות הסטודנטים הארצית נאמר כי "הנושא נמצא בבדיקה. כמו כן, אנו שוקלים בדיקה חיצונית של יועצים משפטיים. בכל מצב לא ניתן יד לצעדים חד צדדיים מעין אלה".

האונ' העברית
האונ' העברית
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד