072-3300504

טופס טיולים

משתחררים מהצבא, עובדים, חוסכים ומוצאים את עצמכם מתלבטים איפה לעשות את הטיול של אחרי הצבא? הנה כמה אופציות

יעל ללום | 09-07-2008 10:50:00

המושג "טיול אחרי צבא" הפך לנפוץ כל-כך בקרב ישראלים, עד שניתן לשים אותו כחוליה במסלול של תיכון-צבא-אוניברסיטה. טיול ארוך, כזה שגורם לנו להתנתק מכל המסגרות ולהתחבר למה שהכי מתאים לנו באותו זמן – לטבע, לתרבות רחוקה, לרוח ולשלווה ממכרת.

אבל לפני שיוצאים לדרך, צריך לענות על השאלה הכי קשה – לאן?

"המזרח הוא עדיין היעד הפופולרי ביותר עבור חיילים משוחררים, לפחות פי שניים מדרום-אמריקה שהיא היעד השני. אוסטרליה היא יעד שבשנים האחרונות חלה עלייה בנסיעה אליה", אומר ליאור חייט ממחלקת הדוברות של משרד החוץ.

שחר פרומקין, אחראי הרצאות ב"למטייל" מוסיף ש"תמיד יש ביקוש להרצאות על המזרח ועל דרום-אמריקה. שאר היעדים מתחילים קצת להתעורר אבל לאט לאט".

אז האם מוצדקת נהירת הישראלים למזרח ולדרום-אמריקה, או שאולי כדאי לפקוח את העיניים ולתת ליצר הנדודים לקחת אותנו למחוזות פחות מוכרים – טרק בהרים הירוקים של ניו-זילנד, טיול באפריקה המדברית או שאולי שווה לראות מה יש לנו מתחת לאף ולחצות את ישראל לכל אורכה?

פרו, דרום אמריקה
פרו, דרום אמריקה

הודו: כולם מחייכים ושואלים לשלומך
כשישראלים התחילו להגיע לטיולים ארוכים להודו, היה מדובר בארץ לא נודעת עם תרבות מרתקת, כפי שנשקף מספר הפולחן לתרמילאים, 'הודו- יומן דרכים' של עזריאל קרליבך. היום כבר קשה להגיע למקומות, בהם המארחים ההודים לא יודעים קצת עברית.

האם המציאות הזו מושכת עוד תיירים או דווקא מרתיעה את הישראלים מלהגיע? עופר סימון, שחזר בימים האחרונים מתת היבשת, מספר כי אהב בעיקר את האנשים והתרבות. "התרבות גורמת לך להתייחס לכל אדם כמו לחבר. כולם מחייכים ושואלים לשלומך, ובניגוד לישראל, הם באמת מצפים לתשובה".

סימון מספר שכאשר רצה מרחק מהישראלים שהה עם תיירים מארצות אחרות או נסע לרכיבות על האופנוע, שלקח אותו למחוזות פחות מתוירים.

"בהודו גם הנופים הם אטרקציה. העוצמה של נהר הגנגס, הנוף הירוק שבעמק פרווטי, הרוגע באגם בקשמיר והחופים המדהימים באיי אנדמן", מוסיף סימון.

הודו
הודו

דר' אמריקה: יבשת שמציעה הכל
אז אמנם דרום אמריקה היא רק במקום השני, אך יש לזכור שעדיין מדובר בעשרות אלפי אנשים בשנה. גם אנשים שלא היו ביבשת הדרומית יודעים בעל פה שהגלידה בברילוצ'ה משובחת, מה המטבע המקומי בברזיל ושיש סיכוי טוב שיולבנו פנינו בקולומביה.

אז מה יש ללטיניים להציע לנו? רותם, ירושלמית בת 22, שחזרה לפני ימים ספורים מטיול באזור, עדיין נפעמת "היבשת מציעה הכל. כשרציתי חופים נסעתי לברזיל ולקולומביה, ערים גדולות? פרו וארגנטינה, וכשהתחשק לי אותנטיות וזוהמה הגעתי לבוליביה. אפשר ליהנות גם מסוגים שונים של נוף ומאטרקציות – רפטינג, טיולי סוסים, טרקטורונים, בנג'י וצניחה חופשית שעלותם יחסית זולה".

"כולם יודעים שהגלידה בברילוצ'ה משובחת". ארגנטינה
"כולם יודעים שהגלידה בברילוצ'ה משובחת". ארגנטינה

אוסטרליה: לא רק גולשים בלונדיניים
אוסטרליה וניו-זילנד הן יעדים שבדרך כלל הולכים ביחד. הרבה שוקלים לנסוע אליהן אבל נרתעים מהמחיר הגבוה של המדינות המערביות שנמצאת בקצה השני של העולם. דפנה גדי מצאה פשרה הוגנת. "עבדתי במכירת מוצרי ים המלח באוסטרליה, ועם הכסף שהרווחתי יכולתי לטייל באוסטרליה ובניו-זילנד בצורה מכובדת".

צמד האיים, שבמשך שנים רבות היו מנותקים מהמערב והיוו בית גידול לחיות ייחודיות, מסוגלים לספק חוויות שלא סביר שיקרו במקומות אחרים. "הלכתי על החוף בערב", מספרת גדי, "כשהתחילה השקיעה בים והכל נצבע באדום. פתאום באה דולפינה עם הגור שלה והתקרבה אלי לחוף. היא הוציאה את הראש, הסתכלה עלי, התינוק שלה קפץ מאחוריה ושחף הסתובב לי בין הרגלים".

ניו-זילנד היא יעד מבוקש של חובבי הטרקים, ומכיוון שהטיסה לאוסטרליה היא דרך המזרח, תרמילאים רבים מטיילים בשני היעדים ויוצרים לעצמם "טיול מסביב לעולם" במחיר לא מאוד מופקע.

חוויות ייחודיות. אוסטרליה
חוויות ייחודיות. אוסטרליה

אפריקה: הבחירה במסתורי והלא מוכר
"אפריקה היא עדיין יבשת לא מתויירת", מעיד פרומקין. "בניגוד להרצאות על המזרח ודרום אמריקה. להרצאות על אפריקה לא מגיעים הרבה אנשים, עם זאת נראה שזה מתחיל להיות מוקד עניין למשוחררים".

צפריר אויסטרייכר מתגורר ביבשת מזה שנים ולדעתו אפריקה היא יעד מעולה לטיול ארוך. "משוחררים ימצאו את מקומם שם – הם ינצלו את הידע הצבאי שלהם וייהנו מתחושת החופש והשחרור".

מי שבוחרים באפריקה יגיעו בדרך כלל לטיולים בספארי, בשבטים ולטרקים. "התרמילאים מתמקמים בדרך כלל באתיופיה ובקניה, שם יחסית זול ויש תשתית נוחה יותר לטיול. לאחרונה התחילו להגיע גם לטנזניה ולזנזיבר".

הבחירה באפריקה היא ללא ספק הבחירה במסתורי ובלא מוכר. "באיזה עוד מקום בעולם תגיעי לכפר ותראי שלט שאומר 'בכפר הזה האריה טרף 40 אנשים ופצע שבעה'?", שואל אויסטרייכר.

ישראל: כי אין לי ארץ אחרת
עופר להב חרש את הרי ניו-זילנד ובכל זאת מציע למשוחררים לבדוק גם אפשרות קרובה יותר - ישראל. "הדברים שרואים פה בזמן קצר, הנוף שמשתנה מול העיניים, זה משהו שלא רואים אותו בכל העולם. בטיול שלי בשביל ישראל הכרתי את המדינה שאני חי בה – דרך הרגליים. אפשר בקלות להפוך את שביל ישראל למסלול ברמה בינלאומית ".

להב, תל-אביבי במקור, אומר שהטיול ממש שינה את התפיסה שלו. "זה גרם לי לצאת מהבועה של תל אביב, להבין שיש ישראל אחרת".

לא רק ת"א
לא רק ת"א

והכי חשוב: כמה זה יעלה
הטיול היקר ביותר הוא אוסטרליה-ניו-זילנד שיעלה לכם 2,200$ לחודש. במקום השני דרום אמריקה עם 1,500$ לחודש. אפריקה נמצאת במקום טוב באמצע עם הוצאה חודשית של 1000$, הודו תעלה לכם בין 600-800$ ובישראל תוכלו לטייל חודשיים עם תקציב של 500 ¤ לחודש.

שיקול חשוב נוסף הוא מידת הנוחות שבטיול – עד כמה היעד דורש מכם אחריות ויכולת תכנון?

ניתן לומר שדרום אמריקה והמזרח הם היעדים הקלים ביותר לטיול, אוסטרליה וניו-זילנד אחריהן בשל הצורך להתניידות עצמאית. באפריקה, כאמור, תשתית התיירות מפותחת רק בחלקים מסוימים, ובישראל תיאלצו להפגין יכולות תכנון שלא היו מביישות את המטה הכללי.

אגב, כל היעדים אמנם מציעים מסלולי טיול מאתגרים, אבל בכל זאת קיימים הבדלים. שביל ישראל, לדוגמא, מתאים למיטיבי לכת רציניים המסוגלים לעמוד ב-20 ק"מ יומיים. ואילו בהודו, לעומת זאת, תוכלו לספר לחברים שעשיתם טרק גם אם שכרתם הודי שיסחב לכם את הציוד, יכין לכם 3 ארוחות ואף יאפה עוגה להעלאת המורל.

מלבד היעדים שהוצעו כאן, יש כמובן עוד עולם שלם לכבוש, וצעירים רבים בוחרים לטייל באירופה המזרחית (גיאורגיה, למשל, שבשנה האחרונה הייתה עלייה של יותר ממאה אחוז בהגעה אליה), סקוטלנד ואירלנד, ארה"ב, תורכיה ומרכז אמריקה. לבחירה, בסופו של דבר, תגיעו מתחושה אישית – מהבערה בבטן. וכפי שהעידו המטיילים שצוטטו כאן, בחירת היעד לא חשובה כמו ההחלטה לטייל 'עד הסוף', לא משנה היכן.

תתחילו לחסוך
תתחילו לחסוך
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד