072-3300504

הדרך אל האושר

אין הרבה דברים בחיים שהם חשובים כמו ההחלטה במה תעבדו כשתהיו גדולים, הרי כולם רוצים להתעורר בבוקר ולעסוק במה שהם אוהבים. כדי לעזור לכם בדרך - הנה מדריך לבחירת מקצוע

ליאור ליוואק | 04-05-2008 10:33:00

מה תרצו להיות כשתהיו גדולים? השאלה הזו, שמלווה את כולנו החל משנות הגן ועד עמוק אל תוך שנות ה-20 ואף מעבר לכך, זוכה למענה, אם בכלל, רק כאשר מתקבלת ההחלטה להירשם ללימודים גבוהים.

גם בשוק העבודה התזזיתי של היום, כאשר עובדים מחליפים משרות כמו גרביים, בחירת מקצוע עדיין נחשבת לאחת ההחלטות המכריעות בחיים. אולם למרות חשיבותה הרבה, רבים מקבלים את ההחלטה הגורלית בלי שקדם לה תהליך חשיבה מסודר ומעמיק.

מסקר שנערך בקרב צעירים ישראלים ובדק את השיקולים המכריעים בבחירת מקצוע הלימוד, עלה כי כ-50% מהם בוחרים מקצוע הלימוד על פי מידת העניין בו. 30% מהנשאלים ענו כי הם בוחרים מה ללמוד על פי מידת התאמת הכישורים שלהם למקצוע ואילו עבור 21% מהם השיקול החשוב ביותר הוא מידת הפרקטיות וגובה הביקוש בשוק העבודה.

כדי שתוכלו להגיע להחלטה הנכונה ביותר עבורכם, דרושה בדיקה מעמיקה של השאיפות, הכישורים ותחומי העניין שלכם. הנה מפת דרכים קצרה שתסייע לכם לבחון מספר היבטים חשובים בתהליך בחירת המקצוע, לפני קבלת ההחלטה מה ללמוד ואיפה.

משרות שמחכות רק לכם
משרות שמחכות רק לכם

כסף או מיצוי עצמי
בשלב הראשון, בחנו את הערכים והצרכים האישיים שלכם. לדוגמא, מהי רמת ההכנסה אליה אתם שואפים? יש כאלו שיעדיפו סיפוק והגשמה עצמית על פני עוד כמה אפסים בתלוש המשכורת, בעוד אחרים יציבו את הרווחה הכלכלית בעדיפות הראשונה.

צורך אחר שיש לבחון הוא החשיבות שאתם נותנים למעמד וליוקרה הנלווים למקצוע. ישנם מקצועות הנחשבים ליוקרתיים, אולם רמת השכר בהם, לפחות בשנים הראשונות, היא נמוכה – כך במקרה של רופאים, למשל.

ערך נוסף שניתן לבחון הוא עד כמה חשובה לכם מידת האחריות או העצמאות בעבודה? יש כאלה שחשוב להם החופש לפעול וליזום באופן עצמאי ואילו אחרים ירגישו יותר בנוח לקבל הנחיות ממנהלים.

במה אתם טובים?
לאחר שהבהרתם לעצמכם מהם הערכים והצרכים החשובים לכם ביותר, עימדו על הכישורים והיכולות שלכם - במה אתם טובים, האם יש לכם כישרון בולט, ולאיזה מקצוע יתאימו אותם כישורים. אם תרצו לעסוק בעיתונות או במשפטים יהיה עליכם להשתמש בכישורים מילוליים - לשוניים. לעומת זאת, מקצועות הכלכלה או מדעי המחשב דורשים גישה ל"מספרים".

לרבים מכם יהיה קשה להצביע על כישורים יוצאי דופן ולהתאימם למקצוע כזה או אחר ולכן תוכלו להיעזר באנשי מקצוע או בשאלוני אישיות שנגישים באינטרנט. בעזרת כל אלה תוכלו לגלות דבר או שניים על עצמכם, ועל המקצועות שיכולים להתאים לכם.

למצוא את הכישורים שלכם
למצוא את הכישורים שלכם

ללמוד על כל מקצוע
לאחר שהבנתם פחות או יותר מהם הצרכים, הערכים והיכולות שלכם, נסו להכיר מקרוב את המקצועות שיכולים להתאים לפרופיל שבניתם ולעניין אתכם. מומלץ לעשות תחקיר על המקצוע ולראיין אנשים מעולם התוכן שבו רוצים לעסוק, כדי להבין מהי העבודה בפועל.

כדאי לבדוק את כל ההיבטים הנוגעים לעבודה במקצוע: מהן המשימות של מי שעובד בתחום, מהי סביבת העבודה ומהם מקומות העבודה המקובלים בתחום?

האם תעדיפו, למשל, לעבוד בחברה גדולה הממוקמת בבניין משרדים או שתעדיפו מקום עבודה קטן ואינטימי יותר? מהם תנאי העבודה המקובלים בתחום? עד כמה מקנה המקצוע ביטחון סוציאלי (קביעות ופנסיה), ומהן שעות העבודה המקובלות?

מהו הביקוש לעובדים במקצוע? האם ניתן לעבוד כשכיר או כעצמאי? האם המקצוע מציע אפיקי קידום והתפתחות? ומהן המשכורות המקובלות בתחום?

היבט חשוב נוסף לבדיקה הוא טיב הקשר עם האנשים במקום העבודה. מרבית המקצועות כוללים מגע עם אנשים אחרים: ישנם מקצועות המתמקדים בקשר פיזי (פיזיותרפיה) ויש כאלה המתמקדים בקשר נפשי (פסיכולוגיה).

ישנם בעלי מקצוע העוסקים במתן ייעוץ מסוג כלשהו (כלכלנים, משפטנים ועורכי דין), יש כאלה העוסקים בהדרכה (חינוך), או בניהול (מנהל עסקים).

ישנם מקצועות בהם הקשר הוא ארוך ומתמשך (מורה, פסיכולוג), או קצר (מורה דרך). ישנם מקצועות המאופיינים בעבודת צוות (סיעוד) או בעבודה אינדיבידואלית יותר (חוקר במדעי הטבע).

הדרך הטובה ביותר ללמוד על תחום מקצועי מסוים היא כאמור להתייעץ עם אנשים העוסקים במקצוע. תוכלו להיעזר גם במקורות מידע נוספים כמו ספרים, עיתונים ומגזינים מקצועיים או אתרי אינטרנט המתמחים בתחום המבוקש.

בוחרים מוסד לימודים
לאחר שבחרתם מקצוע שיוכל להתאים לכם, מגיע שלב בחירת מסלול הלימוד ומוסד הלימודים. כדאי להשוות בין מספר מוסדות שמציעים את אותו מקצוע שמתאים לכם, על פי מספר פרמטרים חשובים.

איזה שם יצא למוסד הלימודים ומהי התדמית שלו בקרב המעסיקים? יש מקצועות שבהם מעדיפים יוצאי אוניברסיטאות ואילו במקצועות אחרים יעדיפו המעסיקים בעלי הכשרה פרקטית ממכללה איכותית.

מהו גובה שכר הלימוד? - באיזו השקעה כספית תוכלו לעמוד ומהן ההשלכות של השקעה כזו?; מהו מיקומו של המוסד? - האם תרצו ללמוד קרוב לבית או שתעדיפו ללמוד במוסד מרוחק ולשכור דירה או חדר במעונות הקרובים?

עד כמה מתאימות שעות הלימוד לתכניות האישיות שלכם (עבודה, משפחה, פנאי). גם הפעם, כדאי להתייעץ עם אנשים שלמדו או לומדים במוסדות הלימוד הרלוונטיים לכם.

כיצד מאתרים מידע על מסלולי הלימוד ומוסדות הלימוד? הדרך הטובה ביותר היא לגלוש לאתרי אינטרנט של מוסדות הלימוד עצמם או לאתרי האינטרנט המציעים מדריכי לימודים. בנוסף, אפשר לרכוש ידיעון מודפס או ליצור קשר ישיר עם מרכז המידע או המזכירות של כל מוסד באמצעות הטלפון או האי מייל.

השוואה בין תנאי הקבלה למוסדות השונים תבהיר לכם אם יש צורך בשיפור ציוני הבגרויות או הפסיכומטרי. לאחר שבחרתם מספר מוסדות לימוד אפשריים ווידאתם כי אתם עומדים בתנאי הקבלה המינימליים של מסלולי הלימוד בכל מוסד, מה שנותר הוא לשלוח בקשות לרישום.

שימו לב, חשוב לברר מהם מועדי הרישום, המשתנים ממוסד למוסד. בכל מקרה, מומלץ להירשם לשניים - שלושה מוסדות כדי להגדיל את סיכויי הקבלה.

אז איפה נלמד?
אז איפה נלמד?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד