072-3300504

חבורת הדשן

חיילים בצריפין מצאו דרך לנצל את הזבל שמייצרים במטבח הצבאי לטובת הסביבה. נשמע מופרך? אז זהו, שלא

מורן ראדה | 07-04-2008 09:31:00

כל מי שהיה בצבא בטח שם לב כמה זבל מייצרים בבסיסים של צה"ל, במיוחד בחלק של החדר אוכל. במיוחד בימים שהאוכל ספוג בשמן, כלומר תמיד. אבל בעוד שמרבית החיילים זורקים את השניצל לפח, שוכחים מזה והולכים לקנות משהו אחר לאכול, יש מי שמנסים גם לעזור לסביבה על הדרך.

מיכאל מילמן, פבל רוזנפלד ואנטון פטרנקו, מאגף התקשוב בצריפין, פשוט לוקחים את כל הפסולת האורגנית שמייצרים בבסיס שלהם והופכים אותה לדשן. פרויקט מיחזור הפסולת האורגנית התחיל לפני כחצי שנה ובימים אלו ממש כבר יש את התוצרת הראשונה – דשן אורגני, קומפוסט.

"הכל התחיל בשיחה ביני לבין פבל. בדיוק ראיתי את הסרט 'אמת מטרידה' של אל גור ודיברנו על זה", מספר מילמן על תחילתה של היוזמה. "ייצרנו בעצמנו את אתר הקומפוסט והתחלנו לאסוף את כל הפסולת שיש בבסיס: גזם, נייר ושאריות מזון ומכל זה אנחנו יוצרים קומפוסט, דשן אורגני איכותי".

בשביל להקל על מיון הזבל ולהפריד בין כזה שהוא אורגני לכל השאר, הציבו היזמים שני סוגים של פחים, "יש לנו פחים רגילים וכאל שהם ייעודים לפסולת אורגנית, אנשים יודעים איזה זבל הם זורקים לכל פח. הנייר הגרוס מגיע מכל מקום בבסיס, כשהחיילים מביאים אותו בעצמם לאתר שהקמנו", מסביר מילמן.

מי שחושש שריח רע עוטף את הבסיס בו ממוקם אתר הפסולת, יכול להפסיק לדאוג. אין ריחות. "אנחנו עושים מעקב יומי יומי לוודא שאין מפגעים", מרגיע מילמן, "אם מתפעלים את הפרויקט בצורה נכונה הוא לא גורם לנזקים או ריחות, ואם יש, אז זה מטופל. אצלנו אין את הסרחון כמו שיש באזרחות".

מילמן מספר שבהתחלה הם זכו מהחיילים האחרים ביחידה לתגובות מעורבות ולצחוקים על חשבונם, אבל הזמן עשה את שלו ובסופו של דבר השלושה זכו לכבוד המגיע להם כאשר הם קיבלו תעודת הערכה בטקס מגן השר לאיכות הסביבה.

"אנחנו מאוד שמחים שהצלחנו לעשות את הדבר הזה, זה לדעתי אחד הפרויקטים היותר טובים שנעשו בצבא", אומר מילמן בגאווה, "כבר פנו אלינו יחידות שרוצות לבחון את הרעיון לעשות את זה אצלם, והתקווה היא שעוד יחידות יעשו את זה".

הזבל של היום, הוא הדשן של מחר
הזבל של היום, הוא הדשן של מחר

אז מה זה בכלל קומפוסט?
קומפוסט הוא דשן קרקע אורגני המיוצר משיירי צמחים וחומרים אורגנים (שבדרך כלל מוצאים את דרכם אל פח האשפה כפסולת) אשר עוברים תהליך פירוק בילוגי.

לכן, אחת השיטות היעילות להפחתת כמויות פסולת היא מיחזור פסולת אורגנית- הקומפוסטציה. בדרך זו כל אחד יכול לאסוף בנפרד את רכיבי הפסולת האורגניים (שאריות מזון ופסולת גינה) שברשותו ולהעביר אותם לתוך הקומפוסטר שבגינה. לאחר מספר חודשים מתקבל קומפוסט.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד