072-3300504

אקדמאים חסרי ניסיון

זה מתסכל לסיים את התואר הראשון ולא למצוא עבודה רק בשל העדר ניסיון תעסוקתי, אבל לא חייבים להיכנס לדיכאון - יש דרכים שונות להגיע אל היעד המבוקש. הנה ארבעה אקדמאים שניסו והצליחו

AllJobs | 11-03-2008 10:19:00

לפתוח את מדור הדרושים ולגלות שחוסר הניסיון שלך הוא הדבר היחיד שמפריד בינך לבין ג'וב חלומותיך זה דבר מדכא. כולם מעדיפים אנשים בעלי ניסיון, כאלה שמצד אחד לא יזדקקו ליותר מדי שעות חפיפה ולמידה ומצד שני מחזיקים ברזומה שאפשר יהיה להיעזר בו.

הבעיה היא שאף אחד לא נולד עם ניסיון ולוקח זמן לצבור אותו. אז מה עושים? איך מצליחים לפרוץ את המעגל? איך אפשר בכל זאת להגיע לג'וב החלומות?

אז הנה, סיפורם של ארבעה אקדמאים שעברו דרך לא קלה עד שהגיעו אל ה"ניסיון" הנחשק. הסיפורים אמיתיים, השמות בדויים ובסוף יש גם טיפים.

לימודים, לימודים, אבל מה עם ניסיון מעשי?
לימודים, לימודים, אבל מה עם ניסיון מעשי?

קרן, התחילה כמלצרית - סיימה כיח"צנית
גיל: 29, עיסוק: אשת יחסי ציבור, תואר ב: תקשורת וניהול, שנים מאז התואר: 3

"כבר בשנה השניה ללימודים ידעתי שאני רוצה לעבוד ביחסי ציבור. במכללה דרשו מהסטודנטים סטאז', אבל אני, שבמקביל ללימודים עבדתי למחייתי במלצרות, לא יכולתי להרשות לעצמי לעבוד במקום שלא משלם, שזה בערך כל משרדי יחסי הציבור.

"אז אחותי סידרה לי 'אישור סטאז'' ממחלקת השיווק בחברה בה היא עבדה. כמובן שלא יכולתי לציין את הניסיון הפיקטיבי הזה בקורות החיים. וכך, סיימתי את הלימודים חסרת ניסיון מעשי.

"לאחר כמה חודשים הבנתי שאין ברירה, מצאתי משרד יח"צ קטן שהסכים לאפשר לי להתמחות בחינם במשך 4 חודשים ולהעסיק אותי בשכר אם יהיה בסדר. היה בסדר והתחלתי לקבל שכר. אמנם משכורת רעב, שלא כיסתה אפילו את שכר הדירה, אבל זה אפשר לי להוריד קצת משמרות.

"את הזמן שפיניתי, השקעתי בעבודה, הבאתי רעיונות והצעות. ההשקעה השתלמה. תוך חודשיים - חצי שנה מהיום בו התחלתי לעבוד בחינם - העלו את שכרי מבלי שביקשתי. קצת אחר כך התחלתי להביא לקוחות חדשים ושנה לאחר מכן כבר מצאתי את עצמי חונכת סטאז'רית בעצמי.

"במקביל המשכתי למלצר, כשבין מנה למנה ייח"צנתי את עצמי. אחד מלקוחות המסעדה סיפר עלי לאיש יחסי הציבור שלו והופ, קיבלתי הצעת עבודה.

"מאחר וכבר ידעתי מה אני שווה והייתי במקום טוב, הצבתי תנאים. קצת שקשקתי אבל זה הצליח. לפני חודשיים התחלתי במקום החדש, עם לקוחות משלי ושכר מכובד, ואפילו הפסקתי למלצר".

לא רק מלצרית
לא רק מלצרית

רונן, התחיל ככלכלן זוטר - סיים כמנהל שיווק
גיל: 32, עיסוק: מנהל שיווק, תואר ב: ראשון בכלכלה שני במנהל עסקים, שנים מאז התואר הראשון: 6

"סיימתי את התואר והתקבלתי לעבודה ככלכלן זוטר בחברת מזון גדולה. עסקתי בתמחור וניתוח עלויות. מרתק כמו שזה נשמע. אשתי, אז חברתי, הייתה מנהלת מוצר במחלקת שיווק בחברת סלולר והעבודה שלה נראתה לי הרבה יותר מגניבה משלי: השקות מפוארות, מתנות, פרסומות שכל העולם ראה.

"אשתי הציעה שארשם ללימודי תואר שני במנהל עסקים עם התמחות בשיווק. נרשמתי, וכבר בסמסטר א' ניגשתי לאחד המרצים שלי ושטחתי בפניו את רצוני להיכנס לעולם שיווק מוצרי הצריכה, רצוי כאלה שעושים השקות ומעלים קמפיינים בטלוויזיה. הוא עודד אותי במילים 'שיהיה לך בהצלחה'.

"בינתיים המשכתי לעבוד כרגיל – דוחות ומספרים כל היום. יום אחד השתתפתי בישיבה בה נכחה גם מנהלת חטיבת השיווק של החברה. אחרי הישיבה ניגשתי אליה והצגתי את עצמי במילים 'כלכלן שרוצה להיות מנהל מותג'.

"להפתעתי היא סיפרה לי שיש בחברה מתמחים למנהלי המותג, שלומדים את התפקיד במשך שנה ואם מרוצים מהם הם נשארים בחברה כמנהלי מותג. בלי לחשוב פעמיים 'התנדבתי' לתפקיד.

"הייתי צריך לעבור ראיון אצל אחד ממנהלי השיווק, וכמובן להשיג את אישורו של הבוס שלי. התקבלתי והתחלתי את ההתמחות. גיליתי שאף אחד לא נולד מנהל מותג - איתי התחילה גם עורכת דין, ומנהל המותג אליו הייתי כפוף היה אדריכל נוף.

"כעבור שנה קודמתי לתפקיד מנהל מותג, וכעבור 3 שנים נוספות קודמתי לתפקיד מנהל תחום. לפני כמה חודשים עברתי לחברה אחרת כמנהל שיווק. אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה להגדיר תפקיד של מתמחה, כאות הוקרה לכלכלן המשועמם שהייתי פעם".

כבר לא תפרן
כבר לא תפרן

אלונה, התחילה כמחליפה - סיימה כעובדת קבועה
גיל: 27, עיסוק: כח אדם, תואר ב: סוציולוגיה וחינוך, שנים מאז התואר: 4

"סיימתי את הלימודים ולא כל כך היה לי כיוון. ניסיתי כל מיני דברים: מכירות, הוראה, לא מצאתי את עצמי. התראיינתי כל כך הרבה וחשבתי שיכול להיות נחמד להיות בצד השני, בצד של המראיינת. זה נתן לי רעיון לכיוון שיכול להתאים לי – משאבי אנוש.

"חיפשתי בצורה ממוקדת, אבל בדרך כלל לא הצלחתי אפילו להגיע לראיון. בחברת כח אדם ענקית הסבירו לי שהשוק מוצף ולי אין בכלל ניסיון רלוונטי.

"בלית ברירה חיפשתי עבודה כמזכירה. היה לי ניסיון פקידותי מהצבא והתקבלתי במהירות לתפקיד מזכירה מחליפה בהנהלת בנק, של מישהי בחופשת לידה.

"כשהבחורה עמדה לחזור שאלו אותי אם אני מוכנה להישאר בחברה ולהחליף מישהי נוספת, הפעם דובר בפקידה של מחלקת משאבי אנוש. הסכמתי מייד, כמובן. אמרתי למנהלת שהתחום מאוד מעניין אותי ואשמח לכל סוג של ניסיון שאוכל לצבור בו.

"כשהיא ראתה שאין לי בעיה לקבל מטלות נוספות, גם אם זה היה כרוך בלהישאר שעות נוספות, היא החלה לתת לי משימות מעניינות יותר מבחינתי – מיון קורות חיים, ראיונות טלפוניים מקדימים, הגדרות ודרישות תפקידים וכדומה. מאחר והמשימות הללו הקלו על הבנות במחלקה, היה כדאי להן ללמד אותי ולחנוך אותי.

"כשהמזכירה חזרה מישהי מהמחלקה עמדה לעזוב לתקופה כדי לנסוע לטיול גדול. בהסכמה עם מנהלת המחלקה היא העבירה לי חפיפה לתפקיד שלה ומילאתי את מקומה עד שובה. בסוף נשארתי בבנק 3 שנים".

טל, התחיל כמוקדן - סיים כראש צוות
גיל: 25, עיסוק: מנהל צוות שימור לקוחות, תואר ב: מנהל עסקים, שנים מאז התואר: 1

"בכל תקופת הלימודים התפרנסתי מלענות לטלפונים. התחלתי במרכז הזמנות של שליחויות, אחר כך עבדתי במוקד טלמרקטינג של חברת ביטוח ובשנה האחרונה ללימודים עבדתי בחברת תקשורת גדולה במוקד שרות הלקוחות - עונה לשאלות בנושא החשבון, שרותי ערך מוסף ותלונות לקוחות.

"בכל קיץ, כשנגמרו הלימודים, הייתי מתפטר ונוסע לחו"ל לחודשיים למשפחה. בסוף השנה האחרונה ללימודים, כשהתפטרתי, הפצירו בי להישאר.

"כשאמרתי שכבר קניתי כרטיס טיסה אמרו לי שישמרו לי את התפקיד וקבעו לי פגישה עם מנהל בכיר בשרות הלקוחות לשבוע שאני חוזר. ידעתי שחסרים נציגים דוברי רוסית, וחשבתי שלפחות עד שאמצא עבודה אמיתית אוכל להוציא מהם שכר נורמלי.

"להפתעתי בפגישה הציעו לי להתקדם לתפקיד ראש צוות. הם דרשו התחייבות לשנה אבל הסכמתי רק ל 6 חודשים וכך היה.

"התפקיד אמנם ניהולי אבל בעיקר לוגיסטי – תכנון משמרות וחלוקת עבודה, קצת חניכה ופתרון בעיות. בסוף התקופה רציתי לעזוב. ואז הציעו לי את התפקיד הנוכחי.

"אני מודה שהתפקיד עצמו לא קסם לי, אבל מבחינת קורות החיים מדובר בשדרוג משמעותי – ניהול והנעה של 16 איש, מרחב פעולה לקבלת החלטות והשתתפות בפורומים עם גורמים נוספים בחברה.

"האמת? זה נשמע יותר מלהיב ממה שזה באמת. אני עובד בתפקיד שלא היה מעולם החלום שלי ומפנטז על התפקיד הבא, בחברה אחרת. אבל, השגתי בשנה קפיצת מדרגה שבמסלול אחר היתה יכולה לקחת לי לפחות 3 שנים".

"כאן טל, איך אפשר לעזור?" אילוסטרציה
"כאן טל, איך אפשר לעזור?" אילוסטרציה

טיפים
1. להיות מוכנים להקריב קורבנות - כשאתם מתחילים וחסרי ניסיון, העבודה קשה יותר, השכר נמוך ובאופן כללי אין חיים אישיים. זה אולי לא נעים, אבל זכרו שמדובר בפרק זמן מוגבל שעשוי לקבוע את המשך הקריירה שלכם.

2. ליצור קשרים - כל מפגש הוא הזדמנות ליצירת קשר שעשוי לזמן הזדמנויות בשלב מאוחר יותר. במילה אחת - "נטוורקינג".

3. לא לפחד לעמוד על שלכם - תופתעו לדעת שדווקא כשלא חוששים להתעקש משיגים את מה שרוצים.

4. לבחון תפקידים לפי שיקולים רחבים - כדאי לבחון תפקיד שמוצע לכם תוך בחינת הקריירה לטווח ארוך, ולא רק במסגרת המצומצמת יחסית של התפקיד עצמו.

5. צאו מהקופסא - פתחו את עצמכם לאפשרויות ואל תניחו מראש כיצד הדברים יתגלגלו.



המידע לכתבה באדיבות אתר AllJobs

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד