072-3300504

הג'וב החדש: לחפש עבודה

אין מי שיחלוק על כך: פיטורין ממקום עבודה זו חוויה לא נעימה. אבל, לא הכל שחור ותמיד יש תקווה שבסוף הכל יסתדר לטובה. בואו להתעודד

AllJobs | 19-03-2008 10:06:00

אף אחד לא הולך להתווכח על זה - כשמפטרים אותך ממקום עבודה זה אף פעם לא נעים. תחושה קשה משתלטת עליך ואתה מרגיש איך כל עולמך מתהפך ואיך קורסת לה כל תחושת הביטחון הכלכלי והתעסוקתי שכל כך הכרת. אבל לא הכל שחור. זה אולי נשמע כמו קלישאה, אבל לחוויות כאלה יש גם פן חיובי.

בהתחלה הכל קורס
פיטורין בלתי רצויים הם מכה כואבת וטראומטית. לא חייבים להיקלע למצוקה כלכלית כדי לחוות את הקושי. למעשה, התהליך שעוברים בעקבות פיטורין דומה לכל תהליך אחר של התגברות על אובדן. לא כולם עוברים את זה באותה עוצמה, ולא כולם זקוקים לעזרה, אבל סביר להניח שאם פוטרתם עברתם דרך התחנות הבאות:

הכחשה - השלב שבו לא קולטים שזה מה שקרה וכל אחד מקבל את זה אחרת. אחד יכול לפרוץ בצחוק של חוסר אמון, או להרגיש שזו טעות שניתן לתקן אותה על ידי שיחה עם המעסיק. אחרים יכולים להמשיך להתנהג בעבודה כרגיל ואף לקחת על עצמם משימות נוספות בשביל להפגין אכפתיות.

געגועים - כאן קופצת הנטייה האנושית לזכור בנוסטלגיה רק את הדברים החיוביים והטובים שחווינו, תוך התעלמות מוחלטת מכל אותם ימים בהם הצטערנו על שיצאנו בבוקר מהמיטה.

כעס - על מי כל מי שרק אפשר: על מי שפיטר אותנו, על המצב ועל האנושות כולה.

דיכאון - כן, כמו בכל תהליך של שינוי, גם כאן מככב הדיכאון. חוסר חשק לצאת מהבית, אובדן תיאבון, קשיי שינה או שינה מרובה, אלו רק חלק מהסממנים שמעידים על דיכאון. השלב הזה, למרבה השמחה, אמור לחלוף, אך אם בכל זאת הוא נמשך - רצוי לפנות לעזרה מקצועית.

הסתגלות והתגברות - כמו כל דבר גם זה לוקח קצת זמן, אבל בסוף - מגיע.

ביטחון כלכלי ותעסוקתי מרוסק
ביטחון כלכלי ותעסוקתי מרוסק

הזדמנות לבחון את חייכם
אחרי שהתאבלתם ואולי אף נהנתם מהיתרונות המסוימים שיש בלהיות מובטלים, אתם מוכנים להמשיך הלאה, אבל זה לא אומר שצריך לקפוץ ישר לתפקיד הבא.

חכו רגע, שווה להקדיש קצת זמן למחשבה, לנסות לבחון מה עשיתם עד היום ומה הלאה, מה הניע את הבחירות שלכם עד עכשיו והאם הן היו נבונות.

תסתכלו על זה ככה: מבלי שתכננתם נכפתה עליכם הזדמנות פז לערוך חשבון נפש ואולי אף שינוי בחיים המקצועיים שלכם. הסבה מקצועית זה לא בהכרח דבר רע.

האור שבתוך כל השחור
נהוג לחשוב שעדיף לחפש ג'וב חדש בזמן שעוד עובדים, מכיוון שכך לא לחוצים במציאת העבודה וגם הערך שלנו בשוק גבוה יותר בעיני המעסיק הפוטנציאלי. אולם, יש גם יתרונות רבים לחיפושי עבודה דווקא כשאתם מובטלים.

דבר ראשון, כשלא מועסקים עובדים בעיקר בלחפש עבודה. בצורה כזאת גדלה היכולת להקדיש את כל הזמן והמשאבים הנדרשים כדי לא להחמיץ הזדמנויות תעסוקה שצצות. לפתע אתם זמינים לכל מעסיק ויכולים ללכת לכל ראיון או מבחן מיון מבלי שתאלצו להמציא תירוצים, לתמרן או להתחמק ממטלות.

בנוסף, כאשר אין לכם עבודה אתם גם לא צריכים להסתיר את העובדה שאתם מחפשים ג'וב חדש. להיפך. כעת אתם יכולים להתראיין בגלוי, לשתף ואף להיעזר בקשרים של החברים והסביבה,דבר שהיה נמנע ממכם אם הייתם מחפשים בחשאי.

עוד יתרון הוא בכך שכשאין עבודה אין גם את הלהט לברוח ממנה. לעתים, כשממש סובלים, מוכנים להתפשר על משרה שלא שלמים לגביה. מצד שני, לפעמים למרות שאנשים לא מרוצים ממקום העבודה שלהם הם בכל זאת פוסלים אופציות תעסוקתיות רק בגלל האמונה שמה שיש להם ביד יותר טוב ממה שמוצע. בצורה כזאת הם מונעים מעצמם את האפשרות להיות מופתעים לטובה ממשרות מסוימות.

תמיד יש תקווה
תמיד יש תקווה

טיפים לראיונות עבודה
הכנה עצמית - לפני הראיון הכינו לעצמכם רשימה כתובה של הישגים ותכונות חיוביות. הרשימה שתכינו תתרום להרגשה שאתם ראויים לתפקיד עליו אתם מתמודדים, ותוכל לעזור לכם כשתצטרכו לתת תשובות ורעיונות במהלך השיחה.

גישה חיובית - תאמינו בעצמכם. זה אמנם נשמע פשטני, אבל גישה חיובית מצדכם תשדר למראיין שלכם שמדובר במישהו שבטוח בעצמו וביכולות שלו ומיד הראיון יהפוך להיות יותר חיובי ונעים.

התייחסות לנושא הפיטורין - סביר להניח שתצטרכו לספר על כך. במקרה כזה אל תשקרו כי קל מאוד לברר את העובדות, גם אל תאשימו אחרים - זה לא יגרום לכם להיראות טוב יותר. הדבר הממולץ הוא להכין מראש הסבר קצר של משפט או שניים. הסבר ארוך ומפורט יגרום לכם להישמע מצטדקים.

התמודדות עם שאלות - שאלות קשות הן חלק מכל ראיון עבודה. לרוב, אחרי פיטורין מרגישים פגיעים יותר ולכן השאלות עשויות להיראות תוקפניות גם אם בפועל הן לא. לכן, הכינו לכם רשימת שאלות והתכוננו על התשובות, אפשר גם לערוך סימולציה מול מישהו שיכול לעזור ולתת פידבק לגבי איך שאתם נשמעים.

ממליצים - הכינו מראש את רשימת הממליצים שלכם. גם אם פוטרתם, יתכן ומעסיקיכם האחרונים ישמחו לתת עליכם חוות דעת חיובית. כדאי להפנות גם לממליצים ממקומות עבודה נוספים, שיאזנו את הרושם שמעסיק לא מרוצה עשוי ליצור. שימו לב, אם אתם צופים כי בבקשת ההמלצה יעלה נושא ספציפי, רצוי שתשתפו את הממליצים שלכם בכך.

כל ראיון עומד בפני עצמו - לסיטואציה של ראיון יש גורמים משפיעים רבים השונים מראיון לראיון: החל מדרישות התפקיד ועד הכימיה עם המראיין. ראיון מוצלח טוען באנרגיות חיוביות לבאים אחריו, אבל אל תראו בראיון לא מוצלח יותר ממה שהוא – פגישה אחת שלא התנהלה כרצוי. לא נורא. המשיכו הלאה אל הראיון הבא, שבטוח יהיה מוצלח יותר.

* הכתבה באדיבות אתר AllJobs.co.il

עצות טובות, עצות לחיים
עצות טובות, עצות לחיים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד