072-3300504

הצלחה מגדרית

מחקר שפורסם לאחרונה על ידי האוניברסיטה העברית קובע בוודאות כי רוב נשי בכיתות הלימוד מבטיח הצלחה. רוב זכרי לעומת זאת, יזיק לשני הצדדים

רוי רגב | 09-01-2008 12:23:00

באוניברסיטה העברית מאשרים בימים אלה את הסברה הגורסת כי נוכחות נשים מוגברת משפיעה לטובה על הסביבה. לפי מחקר שפרסם חוקר מטעם האוניברסיטה העברית, בשיתוף מרצה מאוניברסיטת פרינסטון, עולה כי כיתות מעורבות בהן יש רוב, אפילו מזערי של 55% ומעלה, של בנות יצליחו יותר בלימודים מאשר כיתות עם רוב זכרי.

פרופ' ויקטור לביא מהאוניברסיטה העברית, בחן יחד עם פרופ' אנלייה שלוסטר מאוניברסיטת פרינסטון, כחצי מליון תלמידים במהלך שנות ה-90. המחקר בחן תלמידים ותלמידות שלמדו במהלך השנים במערכות החינוך הממלכתית והממלכתית - דתית. מהאוניברסיטה העברית נמסר, כי מטרת המחקר המקיף ביותר שנעשה בנושא בארץ, הייתה - "להעריך את ההשפעה של ההרכב המגדרי בכיתה על הצלחה בלימודים של תלמידי בתי ספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים".

כיתת לימוד. פחות אלימות בכיתות הנשיות.
כיתת לימוד. פחות אלימות בכיתות הנשיות.

עקבו אחרי חצי מליון תלמידים
כחלק מעבודת המחקר, עקבו החוקרים במהלך שנות ה-90 אחרי הישגי התלמידים ולאחרונה פרסמו את תוצאות המחקר, שקובע נחרצות, כי לפי הנתונים, רוב נשי מבטיח כי רמת הכיתה תהיה גבוהה יותר מהממוצע. את ההשוואה ערכו החוקרים בין שכבות גיל שונות אל באותו בית הספר. הדבר נעשה כדי להבטיח ברמת ודאות גבוהה כי ההבדל בהרכב המגדרי של מחזורים שכבתיים יהיה מקרי ולא מכוון.

הנתונים הראו למשל כי שיעורי הזכאות לבגרות בכיתות עם רוב נשי יעלו בצורה ברורה. כמו כן, יחול שיפור במספר יחידות הבגרות וכמובן גם בציונים. מהנתונים עולה לדוגמא כי: בכיתה תיכונית בה למדו 60% בנות יהיו בממוצע 3.5% יותר זכאים לבגרות מאשר כיתה עם 30% בנות בלבד; בכיתה עם 60% בנות יש בממוצע חצי יחידת לימוד יותר מבכיתה מקבילה עם 30% בנות; הציון הממוצע של תלמידים בכיתה עם 60% בנות גבוה בממוצע בשתי נקודות מהציון הממוצע של כיתה עם 30% בנות.

השפעה רעה של הבנים
החוקרים טוענים כי על פי המחקר, לבנים יש בוודאות השפעה רעה על הבנות. בכיתה עם רוב נשי יתמקדו בלימודי מתמטיקה ומדעים ברמות המוגברות יותר מאשר בכיתה עם רוב זכרי. לפי הנתונים, בכיתה עם 60% בנות, יהיה שיעור הבנות הלומדות חמש יחידות מתמטיקה, גבוה בכ-2% משיעור הלומדות חמש יחידות בכיתות עם 30% בנות. לעומת הנתונים התיכוניים, נמצא במחקר כי בבתי הספר היסודיים משפרת נוכחות מוגברת של בנות את ציוני הבנים והבנות כאחד, באותה מידה.

עורכי המחקר טוענים, שלאחר ניתוח הנתונים, הם הגיעו למסקנה כי לבנות יש השפעה חיובית על האקלים החברתי והלימודי בכיתה. לדבריהם, נוכחות נשית מפחיתה את רמת האלימות בכיתה, את ההפרעות במהלך השיעור ואת הקשר בין התלמידים למורה ובין התלמידים לחבריהם.

החוקרים טוענים עוד, כי הנתונים מצביעים על כך שנוכחות נשית משפרת את ההישגים הלימודיים גם אצל הבנות אבל גם אצל הבנים. לדבריהם, מדובר במחקר עם פן מעשי וישים. הם מבקשים לבנות מודל במשרד החינוך שיקצה משאבים בצורה נכונה יותר לפי אופי השכבה. שכבה עם ריבוי מהותי של בנים תאלץ לקבל תוכנית הוראה אחרת או אופי מורה שונה. החוקרים נגד פתיחת כיתות לבנות בלבד, לטענתם הדבר ידרדר את לימודיהם של הבנים, אך עם זאת הם בעד הקטנת כיתות עם רוב זכרי.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד