072-3300504

השיקולים לבחירת תוכנית MBA

ההחלטה ללמוד לתואר MBA היא החלטה כבדה, אך עתה נשאלת השאלה הקשה יותר: באיזה מסלול לבחור ואיך יודעים לבחור את מוסד הלימודים

27-11-2007 17:06:00

החלטתם שאתם רוצים ללמוד לתואר שני במנהל עסקים - טוב ויפה. אך האפשרויות רבות מספור ושפע מסלולי הלימוד עשוי לבלבל. לפיכך, יש לקבל החלטה מושכלת היכן ללמוד ואיזו תוכנית לימודים תתאים לכם ביותר.

לא נעים לומר זאת, אבל השיקול העיקרי שצריך להנחות אתכם בבחירת בית הספר בו תלמדו הוא השיקול הכלכלי. שיקולים אחרים הם בעיקר נגזרת של פרמטר זה. זאת משום ששכר הלימוד בבתי ספר מובילים גבוה משמעותית משכר הלימוד בתוכניות לימוד בארץ או בבתי ספר שאינם מעטרים את המקומות הראשונים של טבלאות הדירוג.

השיקול העיקרי הוא השיקול הכלכלי
השיקול העיקרי הוא השיקול הכלכלי

ההיבט הכלכלי
אם כן, השאלה הראשונה שעליכם לשאול את עצמכם היא כמה אתם מוכנים להשקיע בלימודים ומה אתם מתכננים לעשות בתואר. למשל, האם בכוונתכם לעבוד בחו"ל או להישאר בשוק הישראלי המקומי?

עליכם לצאת מנקודת הנחה שכמעט כל שכר הלימוד - ואולי אף כולו - ייפול על כתפיכם. לפיכך עליכם לברר מה העלות שאתם מסוגלים לעמוד בה (ולא לשכוח לחשב גם את עלות המחייה, כרטיסי הטיסה והוצאות נוספות). במידת הצורך, תוכלו לנסות להיעזר במלגות, הלוואות, מימון על ידי מקום העבודה או דרכים אחרות שיעזרו לכם לממן את שכר הלימוד ראו גם מאמר בנושא מימון הלימודים).

שאלת המימון משפיעה גם על מסלול הלימודים שתבחרו בו וליתר דיוק, על היקפו. קיימות תוכניות MBA במתכונת חלקית - אלו אמנם נמשכות זמן רב יותר, אך הן מאפשרות לעבוד במקביל ללימודים. לעומתן, תוכניות אחרות נמשכות זמן קצר יותר והלימודים בהן אינטנסיביים הרבה יותר ודורשים מחויבות גבוהה יותר.

ההיבט האיכותי
אחד השיקולים הנוספים בבחירת בית ספר מתאים, הוא הדירוג לו הוא זכה - הפעם מההיבט האיכותי ולא הכלכלי. ישנם מספר מגזינים שעוסקים בדירוג בתי ספר למנהל עסקים, לכל אחד מהם שיטת דירוג משלו ופרמטרים שהוא משקלל בצורה שונה. ישנן טבלאות שמתייחסות לדירוג כולל, כלל עולמי, ולעומתן טבלאות דירוג שמתחלקות על פי אזורים גיאוגרפיים - בתי ספר בארה"ב, בתי ספר באירופה, ואפילו במזרח התיכון ובאפריקה. המידע שמספקות טבלאות הדירוג אובייקטיבי ככל שניתן ואינו מוטה או "מוזמן" על ידי גורם חיצוני.

שיטות המדרג אמנם שונות, אך אם בית ספר מסוים מופיע בכל טבלאות הדירוג במקומות גבוהים, תוכלו לדעת במידה רבה של ביטחון שמדובר בבית ספר טוב.

האם בית הספר אליו אתם רוצים להתקבל הוא הטוב ביותר?
האם בית הספר אליו אתם רוצים להתקבל הוא הטוב ביותר?

ההיבט המקצועי
חשוב שתיקחו בחשבון איפה אתם רואים את עצמכם מבחינה מקצועית - עכשיו ובעתיד. כך, למשל, נסו לחשוב האם אתם מעונינים להמשיך לעבוד עם אותו המעסיק גם לאחר סיום התואר? אם מקום העבודה שלכם מממן את לימודיכם, סביר שלא תהיה לכם ברירה ומימון הלימודים יותנה בהמשך עבודה במקום במהלך השנים הבאות. אחרת, תהיו חופשיים להחליט כרצונכם.

כמו כן, נסו להחליט האם יש תפקידים מסוימים שאתם רוצים, ושעשויים להשפיע על בחירת תחום הלימודים? ייתכן ששאלה זו לא תהיה רלוונטית אם אתם כבר בעלי התמחות בתחום תעשייתי מסוים, ואולי תרצו להחליף התמחות. כמו כן, כדאי שתבחנו האם על מנת לקבל את התפקיד אותו אתם רוצים לאייש, אתם חייבים ללמוד ל-MBA (האם אלו דרישות חובה), או שתוכלו להשתלב בו גם בדרכים אחרות.

ההיבט התרבותי
לימודי ה-MBA ישפיעו על סגנון החיים שלכם. לפיכך עליכם לשאול את עצמכם מספר שאלות שנוגעות להיבטים אלה וליכולת שלכם להסתדר בסביבה שונה.

בראש ובראשונה עליכם לעשות חשבון נפש האם אתם מוכנים לקחת על עצמכם את האחריות שכרוכה בתפקיד מקצועי המתאים לבוגריו תוכניות ה-MBA, או שנדחפתם בלחץ הסביבה לעשות את התואר. חשבו על כך, שכן חבל על הכסף ועל הזמן שאתם עשויים לבזבז אם תעשו את התואר מהסיבות הלא נכונות.

שאלות נוספת מתייחסות לשעות שמחוץ ללימודים ולחיים מחוץ לקמפוס. למשל, עד כמה חשוב לכם שבית הספר יציע חוויות לימוד מחוץ לכיתות הלימוד (ביקורים בשטח, היכרות עם אנשים בתחום הלימודים שלכם), עד כמה אתם מעדיפים אגודת סטודנטים דומיננטית שמעורבת מאוד בחיי הסטודנטים שלה, ועד כמה הלך הרוח התרבותי בסביבת הקמפוס ומחוצה לו מתאים לכם.

שאלה אחרת היא האם אתם מסוגלים להתחייב לגמרי לדרישות גבוהות מאוד הכוללות לימודים מבוקר עד ערב ותרגול רב, או שאולי אתם מעדיפים אינטנסיביות פחותה? כמו כן, כדאי שתבררו עם עצמכם עד כמה חשוב לכם שעמיתיכם ללימודים יהיו בעלי רקע דומה לשלכם, מעמד כלכלי דומה או רמה דומה (בחו"ל, למשל, משתדלים בתי הספר ליצור גיוון. בארץ פחות), וכן, עד כמה חשוב לכם שהלימודים יתקיימו בשפה העברית.

עד כמה חשוב לכם שעמיתיכם יהיו בעלי רקע דומה לשלכם?
עד כמה חשוב לכם שעמיתיכם יהיו בעלי רקע דומה לשלכם?

ההיבט הגיאוגרפי
הסביבה הלימודית שלכם תוכל להשפיע רבות על חווית הלימודים שלכם ועל סיכויי ההצלחה שלכם. לפיכך, כדאי להחליט מראש האם ברצונכם ללמוד בישראל או בחו"ל הן מהבחינה האישית והן מבחינת הסוגיה היכן אתם רואים את העתיד המקצועי שלכם. כמו כן, כדאי לכם לשקול האם אתם רואים את עצמכם לומדים בעיירה קטנה שכל כולה סובבת סביב האוניברסיטה והקולג', או שאולי אתם מעדיפים עיר גדולה בה תוכלו להתפתח מבחינה עסקית.
על שאלות אלו ועל אלמנטים נוספים שיש לשקול לפני ההחלטה היכן ללמוד, תוכלו לקרוא בהרחבה במאמר נפרד המוקדש לנושא.

ההיבט המשפחתי
אם אינכם רווקים ואתם רוצים ללמוד בחו"ל, סביר שהדבר יצריך את משפחתכם לעקור מחיים נוחים ומוכרים לטובת חיים בארץ זרה. שבו יחד עם בני המשפחה ונסו להבין האם הם מסוגלים להתרגל לחיים בסביבה שונה, כאשר החיים כולם מתנהלים בשפה זרה, מה יהיה על בן או בת הזוג שלכם מבחינת היכולת למצוא עבודה ולהשתכר, והאם ילדיכם יוכלו להסתגל לסביבה החדשה, מנותקים מקרובי משפחה וחברים. גם אם התשובה לכך חיובית, נסו לברר האם יש למשפחתכם צרכים מיוחדים, שיקשו על המעבר, והאם יש מערכת מסודרת שתוכל לעזור לכם להתאקלם ולהקל את הטיפול בצורכיכם.

אם הינכם רווקים, בכל זאת כדאי שתשקלו את השאלה הזו - עד כמה אתם חושבים שתהיו מסוגלים להתמודד כראוי עם חיים בעיר זרה, עם שפה זרה, הרחק ממשפחתכם, מהחברים הקרובים ומכל מכר שיוכל לתמוך בכם נפשית בעת הצורך.

נשואים או רווקים - האם תוכלו להתמודד עם סביבה זרה?
נשואים או רווקים - האם תוכלו להתמודד עם סביבה זרה?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד