072-3300504

אתם אשמים

יש מספיק כסף למורים, למרצים, לסטודנטים ולמחקר, והציבור צריך לצאת לרחוב ולהראות לממשלה שזה חשוב לו. שר החינוך לשעבר יוסי שריד התארח בפורום

מיכל רובין וליאור ליוואק | 23-10-2007 10:00:00

צילום ועריכת וידאו: תמי אייזנברג




"אני הולך לפעמים ברחוב וניגשים אלי אנשים שנראים צעירים ושואלים אותי מה לפי דעתי הם יכולים לעשות, כי הם לא בטוחים שהם ימשיכו ללמוד או יתחילו ללמוד השנה כי אין להם מספיק כסף, למרות שהם עבדו בקיץ" מספר יוסי שריד, שר החינוך לשעבר, שהיה חתום על כתב המינוי של ועדת וינוגרד הראשונה, זו שהחליטה להפחית את שכר הלימוד של הסטודנטים באוניברסיטאות ב-50%.

"באירופה ובהרבה מדינות זה עדיין חינם, בניגוד לכל סיפורי הסבתא או הסבא שמספרים כאן בארץ" אומר שריד. "בצרפת זה 500 דולר בשנה, באנגליה, ששם גם מעלים בהדרגה, זה עדיין, אם אני זוכר נכון, 1,000- 1,700 דולר בשנה. אצלנו זה כמעט 3,000 דולר בשנה ולמה דווקא בישראל שכר הלימוד גבוה בהשוואה לכל לשכר הלימוד במדינות המפותחות בעולם?"

שריד מעריך כי דו''ח ועדת שוחט, שהמליץ להעלות את שכר הלימוד האוניברסיטאי ל- 14,800 שקלים לשנה "ייקבר": "הממשלה כל כך חלשה והשביתות כל כך מרובות בעיקר בתחום החינוך אז נדמה לי שהממשלה לא תרצה להסתכן עכשיו בעוד שביתה של סטודנטים". לדבריו, נוצר הרושם שהממשלה בורחת מהמושא ומתן עם הסטודנטים, עליו הסכימה בתום שביתת הסטודנטים. "שנת הלימודים נפתחת ולפי שעה אין מו"מ באופק. נדמה לי שהסטודנטים ייטיבו לעשות אם ימתינו עוד חודש חודשיים, יתנו לממשלה עוד הזדמנות להידבר איתם ולהגיע להסכמה, ואם יפרוץ משבר בסופו של דבר, יהיה ברור למעלה מכל ספק מי נושא באחריות למשבר."

לשאלה מהיכן יגיע התקציב שיאפשר את הורדת שכר הלימוד לסטודנטים, עונה שריד בהחלטיות כי הכסף קיים, הכל שאלה של החלטה: "בכל פעם שהממשלה מוצאת לנכון להכריז על נושא כלשהו כנושא חשוב בעיניה ממדרגה ראשונה היא לא מתקשה בענייני כסף, במיוחד לא בתקופה הזו שהיא תקופה טובה יחסית באופן כלכלי ועד מהרה היא מוצאת את המשאבים הנחוצים."

ההוכחות הטובות ביותר לכך, אומר שריד, הם מהלכי הענק של השנים האחרונות - ההתנתקות ובניית גדר ההפרדה - שדרשו תקציבים של מיליארדים. "כשמחליטים שמשהו הוא חשוב אין בעיה של כסף. מזה אני למד שכנראה כשמדובר בסטודנטים זה לא מספיק חשוב, עובדה שבממשלה קודמת לקודמת לקודמת החליטו לקצץ את שכר הלימוד הראשון ב-50% על סמך החלטת ועדת וינוגרד. זו החלטה של סדרי עדיפויות."

מדינת היהודים לא משקיעה בחינוך
מודל ההעסקה ההולך ונעשה נפוץ במוסדות האקדמיים בארץ זוכה אף הוא לביקורת מצד שריד, הגם שהוא בעצמו, משמש כמרצה באותה מתכונת במרכז הבינתחומי בהרצליה. "זה לא דבר בריא שאוניברסיטה מתבססת בעיקר על מרצים מן החוץ. זה סידור שמתכוון לחסוך, ומהפחות הזה לא יצמח יותר. צריך לזכור שעכשיו יש רק אוניברסיטה אחת בלבד שלנו בדירוג 100 האוניברסיטאות הראשונות בעולם, קצת מבייש לא? זה לא מה שחשבנו שיהיה כאן, זה קצת מדכדך, היו ציפיות אחרות מאתנו אז סימן שמשהו כאן לא עובד בהשכלה הגבוהה אבל גם בהשכלה הנמוכה זה לא עובד – זו מיקשה אחת".

"בישראל הכל מדברים גבוהה גבוהה על חינוך, אך הביצוע - נמוכה נמוכה. מעלים את החינוך על ראש שמחתנו, ובאותה עת מורידים אותו בגרעון שאולה" עונה שריד לשאלה כיצד ניתן להתמודד עם תופעת בריחת המוחות. " 'מדינת היהודים' עם 'הראש היהודי' שלה לא באמת משקיעה בחינוך כפי שמשקיעות מדינות מפותחות אחרות, ובריחת המוחות היא רק אחת התוצאות של ההשקעה הנמוכה יחסית. לפעמים לא נעים לאנשי חינוך לדבר על כסף, כאילו הכסף הוא חזות הכל. שהדי במרומים שאין לי מושג איך משפרים את מערכת החינוך על כל שלביה, איך מצילים אותה, בלי השקעות ניכרות נוספות. ושאף אחד לא יספר לנו שאין למדינה כסף. כשהיא רוצה באמת, היא יודעת למצוא ולגייס את המשאבים המתחייבים."


מאבקו של ארגון המורים יזכה להצלחה, לטענת שריד, רק במידה ותתארגן "חזית הצלה רחבה": "הממשלה יודעת להפריד, היא אינה יודעת למשול. רק כאשר יתלכדו יחד כל המורים בלי הבדל ארגון, כל ראשי רשויות המקומיות בלי הבדל מפלגה, ההורים והתלמידים עצמם, ויחברו אליהם ועדי העובדים החזקים, רק אז יקבלו המורים את המגיע להם בזכות ולא בחסד."

יש כסף, אין רצון
יש כסף, אין רצון

צאו לרחוב
כפוליטיקאי למוד אכזבות, שריד מפנה קריאה לפעולה דווקא לציבור. "הכי קל והכי נכון זה להפנות אצבע מאשימה כלפי הממשלה." אומר שריד. "אבל האצבע המאשימה צריכה להיות מופנית גם כלפי הציבור כי הרי אנחנו תמיד נשבעים שאין לנו משהו יותר חשוב בחיים שלנו מהילדים שלנו, אבל לא ראיתי אפילו אבא אחד או אמא אחת שיצאו לרחוב כדי לתמוך במורים במאבק שלהם, לא ראיתי אבא או אימא או סבא או סבתא יוצאים לרחוב כשב- 4-5 השנים האחרונות קיצצו 4 מיליארד שקל בבסיס תקציב החינוך או כשגרעו מכל תלמיד ותלמידה במדינת ישראל 7 או 8 שעות שבועיות."

"ממשלות לפעמים מבינות שפה יותר בוטה" מחדד שריד. "ומכיוון שרואים ששום דבר לא קרה ואפשר לקצץ ולקצץ ובעצם זה לא כל כך מעניין אף אחד ואפשר להעסיק את הציבור בכל מיני בעיות אחרות שהן לכאורה יותר חשובות ואין בעיות יותר חשובות ובעיות אלה הן קש וגבבה אז ממשלות מנצלות את ההפקר."

ממשלות מבינות שפה יותר בוטה
ממשלות מבינות שפה יותר בוטה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד