072-3300504

נאום חייו

אוניברסיטת קולומביה נתנה אתמול במה לאחד מאויביה הגדולים של ארה"ב. באוניברסיטה חשבו שיוכלו להביך את הנשיא האיראני אך הערב היה כולו אחמדיניג'אד

רוי רגב | 25-09-2007 10:33:00

נשיא איראן, מחמוד אחמידניג'אד, נאם אמש באוניברסיטת קולומביה. נאומו של מי שתואר על ידי ממשלת ארה"ב כמנהיג אחת ממדינות "ציר הרשע" (מושג שהושרש עוד מימי מלחמת העולם השניה), לווה בהפגנות סוערות של אזרחים אמריקנים ותומכי ישראל. המפגינים לא הורשו להיכנס למתחם הקמפוס והסתפקו בהפגנות שהתרחשו כמה מאות מטרים מקמפוס אוניברסיטת קולומביה.

לפורום השאלות והתשובות עם הנשיא האיראני הורשו להיכנס 600 סטודנטים בלבד, שלמרבה ההפתעה רבים מהם היו סטודנטים מוסלמים שתמכו בנשיא השנוי במחלוקת. אחמדיניג'אד הצליח להתחמק באלגנטיות מרוב השאלות הקשות אותן שאל נשיא אוניברסיטת קולומביה, לי בולינג'ר. את נאומו פתח אחמדיניג'אד בהעברת ביקורת על האירוח של נשיא אוניברסיטת קולמביה, אשר קרא לו בזמן הצגתו דיקטטור. אחמדיניג'אד טען כי "כך לא מתייחסים לאורחים.".

לנשיא האיראני היה חשוב להראות לפורום האקדמי שלפניו כי גם הוא איש אקדמיה (בעל תואר ד"ר בתחבורה), כך ניסה להסביר את העובדה כי ביקש לחקור שוב את נושא השואה. אחמדיניג'אד נתן טיעון הזוי משהו בו דיבר על חוקי פיזיקה שבמשך השנים שונו לאחר שנחקרו מחדש. הנשיא האיראני טען שלטובת העם הפלסטיני צריך לבדוק שוב האם העובדות בנושא השואה נכונות. בתגובה ענה לו נשיא אוניברסיטת קולומביה כי חוק ידוע באקדמיה הוא שצריך להתבסס על נתונים אמפיריים חדשים כדי לאושש טענה והוא לא הציג כאלו.

אמדיניג'אד לא הסכים לומר כי הוא מטיף להשמדת ישראל, אך טען כי הוא מוכן לדבר עם כל מדינה בעולם, אלא שבמדינת ישראל הוא לא מכיר. טענתו הייתה כי המשטר הישראלי מתבסס על כיבוש העם הפלסטיני ועל גזענות ולכן הם לא מכירים בישראל. עוד הוא טען כי מקור הבעיות במזה"ת הוא ישראל וכי מדינתו שואפת ותמיד שאפה להושיט יד לשלום. עוד הוא הוסיף כי פני איראן הם לא למלחמה וכי מדיניות איראן היא הגנה בלבד.

רגע קומי אחד נרשם במהלך האירוע, כאשר הנשיא האיראני ה"מתקדם" ענה כי אין באיראן הומוסקסואלים כמו בארה"ב לשאלתו של נשיא קולומביה מדוע הומוסקסואלים מוצאים להורג בארצו. תשובתו של אחמדיניג'אד גררה גל צחוק אדיר ברחבי האולם. הנשיא האיראני ביטל גם את הטענה כי נשים איראניות מושפלות על ידי מעצרים פומביים בנושאי צניעות, לטענתו דווקא יש שוויון בין נשים לגברים בארצו ונשים רבות נמצאות בפרלמנט האיראני.

בסיכומו של יום, ביקורו של נשיא איראן בקולומביה גרם לליברליזם האמריקני להראות רע וגרר ביקורת רבה בתוך ארה"ב. רבים טענו בתקשורת האמריקנית כי הנאום היה ניצחון מוחלט של הנשיא האיראני. ברחבה המרכזית של האוניברסיטה נותרו להפגין גם לאחר הנאום מאות סטודנטים, רבים מהם חובשי כיפות. מאות שוטרים נפרסו ברחבי הקמפוס וחייבו להציג תעודות מזהות בכניסה לאוניברסיטה.

מן העבר השני, סטודנטים רבים, אנשי שמאל ליברלים, הניפו שלטים נגד כוונת ארה"ב לצאת למלחמה באיראן. ההפגנות בקמפוס לא השתוו להפגנה הענקית נגד ביקורו של אחמדיניג'אד מול בנייני האו"ם. 30,000 מפגינים התקבצו שם כדי למחות נגד הביקור, שרת החוץ ציפי ליבני נאמה בפני המפגינים נגד הביקור.

נשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, קרא לאחמדיניג'ד היום "גדול מנהיגי השקר העולמי" בתגובה לנאומו אתמול. פרס הוסיף ומתח ביקורת על אוניברסיטת קולומביה אשר נתנה במה לנשיא איראן. את הדברים אמר היום פרס לאחר פגישתו עם הזמר היווני יורגוס דלאראס.

נשיא איראן מחמוד אחמדיניג'אד. "באיראן אין הומוסקסואלים".
נשיא איראן מחמוד אחמדיניג'אד. "באיראן אין הומוסקסואלים".
שרת החוץ ציפי לבני. נאמה במקביל בפני 30,000 איש.
שרת החוץ ציפי לבני. נאמה במקביל בפני 30,000 איש.
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד