072-3300504

לפטופ לכל סטודנט

מההארד דיסק ועד לעכבר - כל מה שצריך לדעת לפני שקונים את המחשב הנייד שילווה אתכם מההרצאה הראשונה ועד עבודת הגמר

עינת חורשי | 12-09-2007 11:02:00

"השנה אשקיע בלימודים", אתם מבטיחים לעצמכם, וכדי להרגיש משקיענים, ממהרים לצ'פר את עצמכם במחשב נייד, שיאפשר לכם להקליד את סיכומי השיעור למחשב תוך כדי השיעור. אה... רגע, איזה מחשב לקנות? איך מתמודדים עם המבחר הענק שמציעות חנויות המחשבים?

קניית מחשב נייד דורשת הגדרה מדויקת של הצרכים שלכם - ומידה מסוימת של התפשרות. מפרטים יש כמו חול על שפת הים, אבל צאו מנקודת הנחה שמחשב איכותי הוא מחשב כבד ויקר, ושמרגע שבחרתם מחשב - זו חתונה קתולית, כיוון שאפשרויות השדרוג כמעט בלתי קיימות. לכן, כדאי להגדיר מראש כמה כסף אתם מוכנים להוציא, ומה בדיוק אתם רוצים שהמחשב שלכם יעשה.

אחד השיקולים החשובים ביותר שיעמדו בפניכם בבחירת המחשב הנייד הוא משקל המחשב. אין זה משתנה של מה בכך, בהתחשב בעובדה שעם זה תיסחבו כל יום לאוניברסיטה ובתוכה. שני הפרמטרים הנוספים שתצטרכו לשים אליהם לב הם גודל הלפטופ ואורך חיי הסוללה - אחרי הכל, כל הרעיון במחשב נייד זה שתוכלו לעבוד יותר משעה אחת מחוץ לבית.

לפטופ מחוץ לבית
לפטופ מחוץ לבית

מתכוננים: הגדרת הצרכים
כמו מתאבקים, גם את המחשבים הניידים נהוג לחלק לקטגוריות משקל.

רזים כמו טוויגי - מחשבים בעלי מראה עתידני חלקלק: דקים במיוחד, וקלים במיוחד (1-2 ק"ג). הבעיה היא שניידות המחשבים באה על חשבון הביצועים: הם בעלי מקלדת זעירה ולא נוחה, מסך קטן (10-12 אינטש) וביצועים חלשים. פרט לכך, המחיר שלהם גבוה מאד - לרוב הוא מתחיל מ-11,000 שקלים ובחלק מהדגמים מגיע גם ל-20,000 שקלים.

דקים עד ממוצעים (מיינסטרים) - מחשבים גדולים יחסית אך בעלי ניידות טובה. הם שוקלים בין 2-3.5 קילו, מהירים, בעלי ביצועים טובים ובעלי מחיר הגיוני (כ-6,000 שקל למחשב בסיסי). זו קטגוריית הניידים שתרצו להתמקד בה, ובמיוחד במחשבים שמשקלם כ-2 קילו. קחו בחשבון שערכת ההטענה והתיק שוקלים לא מעט גם הם, ויכבידו לכם על הגב.

מחשבים ביתיים - תחליף שולחני "נייד" למחשב האישי. מחשבים בעלי מסך גדול וביצועים טובים מאד, אך משקלם כבד - 3.5 ק"ג - ומקשה מאד על ניידותם מחוץ לבית. פרט לכך, אורך חיי הסוללה שלהם קצר מאד. דגמים בסיסיים תמצאו ב-4,000 שקלים, אבל המחיר הזול לא יעזור לכם כשתרצו לסחוב את המחשב לכיתה.

כדי לדעת כמה תוכלו להעמיס על הגב בלי לקטר ובלי להתייאש, הסתובבו במשך זמן מה כשבקבוקי מים או קולה תחובים לכם בתיק. כל בקבוק שוקל 1.5 וכך תוכלו להעריך בקלות מה משקל הציוד הקביל מבחינתכם (מחשב + עזרים, שיוסיפו לכם כקילוגרם אחד לפחות).

לרוב, חנויות המחשבים נוטות להצניע את משקל המחשב הנייד ואת אורך חיי הסוללה שלו. אז איך בכל זאת תדעו? כלל אצבע הוא שביצועים טובים מקצרים את חיי הסוללה: צריכת האנרגיה של מעבד מהיר וכונן קשיח זריז אינה נעשית באופן יעיל, מה שבא על חשבון חיי הסוללה.

דק וחלש או מסורבל וחזק
דק וחלש או מסורבל וחזק

קונים: מפרטים מומלצים
כונן קשיח - משתמש ממוצע יוכל להסתפק בכונן קשיח בנפח 60-80 גיגהבייט. עם זאת, אם המחשב הנייד יהיה המחשב היחיד שלכם וישמש אתכם גם לעיסוקים נוספים, כמו צפייה בסרטים והאזנה למוזיקה, כדאי לחשוב על כונן בנפח גדול יותר (פשוט העריכו כמה קבצי מדיה אתם מתכוונים לשמור ומה יהיה נפחם). הקפידו גם שהכונן הקשיח יהיה בעל מהירות של 5,400 סיבובים לדקה לכל הפחות. איטי יותר

מעבד - המוכר בחנות ינסה לשכנע אתכם שאתם לא יכולים להסתדר עם פחות ממעבד כפול ליבה. זה נשמע מרשים, אבל האמת היא שאם הלפטופ משמש אתכם בעיקר לסיכום שיעורים, הדפסת עבודות ובדיקת מיילים, תוכלו להסתדר גם עם מעבד חד ליבתי. ההפרש במחיר יכול להגיע למאות שקלים. הקפידו לבחור במעבד מסדרה שנועדה עבור מחשבים ניידים, למשל מעבד Turion של AMD או חבילת סנטרינו של אינטל, וכך תחסכו בצריכת האנרגיה, תוכלו להשתמש בסוללה יותר זמן, ותשפרו את ביצועי המחשב.

זיכרון - על הזיכרון להיות מהיר: 333 הרץ, בנפח 512 מגהבייט לכל הפחות. אם אתם עובדים עם חלונות ויסטה או על מקינטוש של אפל, כדאי לכם מאד לרכוש זיכרון של 1 ג'יגהבייט.

סוללה - כדאי להשקיע מראש בסוללת ליתיום, מסוג Ion או Polymer (תוספת המחיר המקובלת לסוללה חזקה יותר עומדת כל כ-150-300 שקלים). הסוללה שתבחרו צריכה להחזיק מעמד לכל הפחות במשך 4 שעות שימוש רצופות ללא הטענה. ישנם דגמי מחשבים ניידים ודקים בעלי סוללה שיכולה לפעול גם 5-10 שעות, אבל שימו לב שלרוב, הנתונים שמתפרסמים מתייחסים לשימוש לא רציף במחשב, ולכן,בפועל, חיי הסוללה קצרים יותר ממה שפורסם. דבר נוסף שחשוב לבדוק הוא האם ניתן להטעין את הסוללה בנפרד מהלפטופ, כלומר לעבוד עם סוללה רזרבית ובינתיים להטעין את הסוללה הראשית.קחו בחשבון שחיי הסוללה מתקצרים עם הזמן עד שהיא הופכת בלתי שמישה ולא ניתן לתקן אותה. לכן, חשוב לדאוג לסוללה חליפית בזמן, לפני שתגלו שהדגם של המחשב ישן מדי ואין סוללות במלאי.

כונן - המחשב הנייד חשוף למכות, טלטולים וקלקולים,יותר מסה השולחני, לכן חשוב שתהיה לכם דרך לגבות את סיכומי השיעור והעבודות, בצורה נוחה ומהירה למקרה שהוא יינזק. הפתרון המקובל הוא כונן נשלף, שניתן יהיה לשדרג בעתיד. פתרון זול יותר הוא כונן DVD עם צורב, שיאפשר גיבוי על דיסק, אך זה יוסיף למשקלו הכולל של המחשב הנייד. פתרון נוסף ופשוט עוד יותר לתפעול הוא שימוש בדיסק או קי למיניהם לגיבוי של מידע נבחר.

מסך - הרכיב היקר ביותר במחשב הנייד. אם המחשב ישמש אתכם לצפייה בסרטים, קנו מסך 15 אינטש לפחות (אבל קחו בחשבון שלמסך יתלווה מחשב גדול וכבד יותר. נסו להתפשר על 14 אינטש הישן יחסית). כדאי לבחור במסך מט (ולא מבריק) העדיף למי שכותב וקורא הרבה טקסטים.

לא לקנות כל מה שמציע המוכר
לא לקנות כל מה שמציע המוכר
דיסק און קי - פיתרון נוח לגיבוי
דיסק און קי - פיתרון נוח לגיבוי

תוספות: מעכבר, דרך מנשא ועד אחריות
עכבר- למחשבים ניידים אין עכבר, אלא משטח או כדור מגע שבאמצעות החלקת האצבע עליו שולטים בתנועות הסמן. שחקו עם המשטח בחנות כדי לוודא שהשליטה נוחה לכם, ואם לא, רכשו עכבר רגיל, שיתחבר למחשב הנייד באמצעות אחד מהחיבורים החיצוניים.

כרטיס מסך - אלא אם יש לכם כוונה לעשות במחשב שימוש למשחקי מחשב מתוחכמים ועשירי גרפיקה, הסתפקו בכרטיס מסך בסיסי, שיחסוך בצריכת האנרגיה של המחשב.

חיבורים וממשקים - הקפידו לרכוש מחשב נייד שהכניסות האחוריות שלו תואמות לציוד קיים שלכם או לצרכים אחרים שישמשו אתכם. דאגו שיהיו בו לפחות שלוש יציאות USB2. כמו כן, וודאו שהמחשב המיועד תומך באינטרנט אלחוטי (Wi-Fi): לא רק שזו דרך התקשורת המקובלת עבור מחשבים אלו, היא גם עשויה לחסוך לכם כסף אם תמצאו "נקודה חמה" שניתן לגלוש ממנה בחינם. גם תמיכה בבלוטות' לא תזיק, ותחסוך לך חיבור בכבלים למדפסת, לאזניות, לעכבר או להתקנים ניידים אחרים.


מנשא - אין מה לעשות, חובה להשקיע בתיק איכותי עם כיסים מתאימים לכל רכיבי המחשב שמתלווים אליכם (ספק כוח שמוסיף למשקל, עכבר חיצוני אם יש). יש יצרניות מחשבים שנותנות תיק חינם עם רכישת המחשב, מה שיכול לחסוך לכם כ-200 שקלים. הקפידו לקנות תיק בעל רצועות רחבות, ואם יש בו מקום כדי לדחוס גם את חומר הלימוד שלכם, מה טוב.

אחריות - תקופת האחריות משתנה ממחשב למחשב, ויחד עם זאת, העדיפו דגמים בעלי אחריות בינלאומית לשלוש שנים. כמו כן, שימו לב שהתיקונים יתבצעו במעבדות היצרן, ולא בחנות בה רכשתם את המחשב הנייד, זאת כיוון שכל תיקון קטן יעלה לכם הרבה. תיקון שבר במסך, למשל, יכול לעלות בסביבות 5,000 שקלים. אם תקנו את המחשב הנייד באינטרנט, האחריות לו תסופק ישירות על ידי היבואן, ואז תוכלו להיות בטוחים שלא ידרשו מכם להגיע לחנות על מנת לקבל שירות. שימו לב גם אילו סעיפים מבטלים את האחריות.

אפשר לבחור בעכבר רגיל
אפשר לבחור בעכבר רגיל
או באלחוטי
או באלחוטי

חוסכים: טיפים
חיפוש מידע והתנסות - אל תקנו חתול בשק. כצעד ראשון, חפשו ברשת ביקורות על הדגם שאתם מעונינים בו, ובדקו אם משתמשים אחרים התלוננו על תקלות אופייניות מסוימות. אם הכל בסדר, גשו לחנות מחשבים, מצאו את הדגם ושחקו בו. נכון, לרוב זול יותר לקנות באינטרנט (וגם עדיף, בגלל האחריות), אבל חשוב להתנסות במחשב לפני הרכישה: וודאו בעיקר שהמקלדת נוחה לכם, שאינכם מאמצים את העיניים מול המסך או כל בעיה אחרת שעשויה לצוץ לדעתכם.

לאחר שעברתם את המכשול הראשון, התקשרו לחנות בה אתם רוצים לקנות את המחשב או למוקד השרות של יצרנית המחשב או נציגתה בארץ. שימו לב כמה זמן לוקח לנציגים לענות לשיחת הטלפון; עד כמה הם אדיבים (אם המחשב יתקלקל - תעדיפו מישהו שמנסה לעזור); עד כמה הם מוכנים לנדב מידע בלי להכריח אותך להגיע פיזית לחנות; האם הם בקיאים בפרטים טכניים על המחשב הנייד גם "בשליפה" ומבלי להיעזר בקלסר המפרט; וגם: האם אנשי המכירות מקשיבים לצרכיך או מנסים לדחוף לך מחשב יקר שגדול עליך, ושעליו ירוויחו עמלה נאה.

בירור מחירים והתמקחות - חיפוש קצר באתרי השוואות מחירים ובמודעות בעיתונים ייתן לכם מושג מה טווח המחירים ההגיוני למחשב המיועד שלכם. אל תתביישו להתמקח, גם אם מדובר ברשת גדולה. כדי לעשות זאת בצורה מוצלחת, בחרו בזמן בו אין הרבה קונים בחנות, והרשימו את המוכר בידע על המחשב הנייד ומחירו בשוק.

מחשב ממוחזר - מחשב ממוחזר הוא מחשב משומש, ישן או מקולקל, שעבר חידוש. חובה לוודא שהמחשב עבר חידוש מקצועי אצל היצרן או אצל ספק מורשה, ומגיע עם אחריות מסודרת. בשום אופן אל תקנו מחשב כזה ממי שאינו היבואן הרשמי ובטח לא לפני שבדקתם שהמפרט שלו תואם לחלוטין את מה שאתם רוצים. נכון, זה לא כמו לקנות מחשב חדש ונוצץ, אבל המחיר, המחיר: החל מ-2,000 שקל.

זיכרון - העדיפו לקנות מחשב נייד שמאפשר שדרוג של הזיכרון. בצורה זו, אם "תטחנו" את הזיכרון עד כלות, לא תצטרכו לקנות מחשב חדש, אלא תוכלו לשדרגו בסכום צנוע, ולהשאיר את המחשב ברשותכם עוד שנה או שנתיים.

כונן - אם אין לכם כסף להשקיע בכונן ואתם לא מעונינים בתוספת המשקל, רכשו מחשב ללא כונן והשתמשו בדיסק-און-קי לשמירת מידע. את הגיבוי בצעו אונליין, באמצעות אתרים ייעודיים או שליחת המידע לתיבת האימייל שלכם.

מערכת הפעלה - יש לכם מערכת הפעלה שרכשתם בנפרד? תוכלו לקבל הנחה של עד 400 שקלים ממחיר המחשב הנייד.

אינטרנט - בדקו מראש היכן יש בתי קפה או אזורים אחרים בעלי "נקודות חמות" שאינן בתשלום, וכך תוכלו לגלוש באינטרנט בחינם.

הגנה - רק לאחרונה הפנימו יצרניות המחשבים הניידים כי המחשבים הניידים הם חפצים שבירים שעשויים להתקלקל בגלל כל מכה קטנה. המחשבים החדשים - למשל אלו של טושיבה, דל ופנסוניק - כוללים מעטפת קשיחה וסופגי זעזועים, שנועדו להפחית את הסיכון. יש חברות שלא שוכחות הגנות נגד פגעי מזג האוויר ונגד נוזלים. המחשבים הללו יקרים יותר, אך זוהי הוצאה שתשתלם לכם מאד בטווח הארוך.

גאדג'טים - שלט רחוק, צג חיצוני לעדכוני RSS ומיילים, צורב מיוחד שמדפיס מיד תווית על דיסק הגיבוי תוך כדי צריבתו, מסך חיצוני שניתן להשתמש בו גם כשהמחשב כבוי, לוגואים של מכוניות יוקרתיות, מנגנון זיהוי טביעות אצבע - זה מגניב, זה יקר נורא ואתם לא צריכים את זה.

נקודות חמות - לבדוק מראש
נקודות חמות - לבדוק מראש
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד