072-3300504

ה"פאלון גונג" יחנך

מתרגלים, חלקם מורים, מעבירים סדנאות של השיטה הסינית מעוררת המחלוקת בבתי-ספר בארץ. והכל באישור המנהלים וללא מעורבות משרד החינוך

טלי רווה | 29-08-2007 11:46:00

מתרגלים, חלקם מורים בבתי-ספר, מעבירים סדנאות של השיטה הסינית מעוררת המחלוקת באישור המנהלים וללא מעורבות משרד החינוך. האוניברסיטאות לעומת זאת לא משתפות פעולה

"מספר כיתות מילאו את אולם הספורט. התלמידים ניצלו את ההזדמנות להרעיש ולהתקוטט. המורות שוחחו על כך שהתוכנית הזאת פשוט לא תצליח. לפתע עלה אחד המתרגלים על ספסל והרים את ידיו שאחזו טייפ גדול. אף אחד לא שמע את המוסיקה או את דברי המתרגל, אז הוא פשוט חיכה בשקט. מתרגל אחר התיישב ב"לוטוס" מול התלמידים וכל המתרגלים האחרים עשו כמוהו.

קבוצת המתרגלים מצאה עצמה יושבת בתנוחת לוטוס מול מסה של תלמידים רועשים. אחת המתרגלות לקחה יוזמה ועברה עם הטייפ הקטן בין התלמידים. כל מי ששמע את המוסיקה של ה"פאלון-דאפא" נדם והתרכז בשורת המתרגלים. תוך שניות, ובלי מילים מיותרות, היו כל התלמידים בשקט מוחלט. המתרגל על הספסל החל להדגים תרגילים ואליו הצטרפו כמעט כל התלמידים".

את הדברים האלה תיארה מתרגלת ישראלית שתיעדה את ניסיונותיה בפעילות בבתי ספר בארץ.

חברי ה"פאלון גונג" בהפגנה באדינברו, סקוטלנד.
חברי ה"פאלון גונג" בהפגנה באדינברו, סקוטלנד.

פאלון מה?
למי שלא מכיר, הפאלון דאפא (הידועה גם כפאלון גונג) היא שיטת מדיטציה סינית המכוונת לשפר את הבריאות הפיזית והנפשית. תלמידיה שואפים להפיץ את האמת, סובלנות וחמלה מבעד לגבולות הגזעיים, הלאומיים והתרבותיים.

מתרגלי השיטה היו מתאספים בכל רחבי סין כדי לבצע את התרגולים. בשנת 1999 המפלגה הקומוניסטית פרסמה מאמר במגזין "מדע וטכנולוגיה לנוער", בו היא מצביעה על פאלון גונג" כעל אמונה תפלה וסכנה בריאותית, משום שהאמינים בה עלולים לסרב לטיפולים קונבנציונליים למחלות חמורות. מנגד טוענים תומכי התנועה ולוחמי זכויות אדם כי הפופולריות של הפאלון דאפא, הפכה למושא קנאתה של המפלגה הקומוניסטית החששה מהיווצרותה של אופוזיציה.

מאז אותה שנה ממשלת סין הקימה מערכת בירוקרטית מסועפת שעליה הוטלה המשימה של דיכוי מתרגלי פאלון גונג. כיום בסין, אין מי שמעיז להצהיר על עצמו כמתרגל. אלפים נשלחו לבתי כלא ולמחנות עבודה, ואלו שיכלו ברחו מסין והפיצו את סיפורי הרדיפות בלמעלה מ-80 מדינות.

אם ממשלת סין הייתה יודעת שמלמדים על הפאלון גונג בבתי ספר בארץ, ככל הנראה שהדבר היה גורם למתיחות פוליטית בין המדינות.

אלא שנראה שסין, המנסה להתקרב לאחרונה למערב, נרדמת בשמירה. כבר כמעט שש שנים שמנהלי בתי-ספר בארץ שומעים על השיטה מפה לאוזן ומתאמים באופן ישיר עם מתרגלי "פאלון גונג" סדנאות לתלמידים הצעירים.

מתרגלים בישראל
תרצה שמר, מתרגלת ישראלית, שהיא גם מורה במקצועה, יזמה לראשונה את הפרויקט. "בשבוע הבריאות בבית הספר חיפשו פעולות חדשות שתורמות לבריאות. העליתי את הרעיון לתרגל את הפאלון דאפא , וזה היה הצלחה גדולה", משחזרת שמר.

כל מתרגל מגיע מרקע אחר. הם בעלי מקצוע שונים, גילאים שונים, אזורים שונים, אבל לכולם דבר משותף: הם מאמינים שאפשר ללמוד להיות אדם טוב יותר. במשך 45 הדקות שנמשכת סדנה, הם מנסים לפתוח צוהר לשיטה שכבשה אותם. תרצה שמר, ענת מ ודליה ע מתנדבות בבתי ספר מאז שהרעיון התגלגל. כולן מסכימות שקשה להסביר במילים מהי השיטה ומה התחושה. "עד שלא עושים לא מבינים במה מדובר", אומרת דליה.

ובכל זאת, מה בעצם עושים בסדנה כזו?

דליה: "כל מדריך מעביר אחרת לפי איך שהוא מבין. אני יושבת בלוטוס על הרצפה, מדברת אל התלמידים בגובה העיניים. בהתחלה אני מסבירה להם מה זו השיטה, שיש בה תרגול וספר שמסביר איך אפשר לפעול לפי אמת,חמלה וסובלנות. אני נותנת דוגמאות מהחיים שלי ושואלת דוגמאות מהחיים שלהם. אני גם עושה אבחנה בין סבלנות לבין ויתור לאנשים רעים. שלא יבינו שאם מישהו מרביץ להם צריך לוותר.

תרצה:" מלמדים תרגילים פשוטים ובסיסים. אם יש יותר מפגשים מרחיבים איתם ולפעמים עושים מדיטציה. התרגילים מלווים במוסיקה ובקולו של המאסטר לי הונג-ג'י שפיתח את השיטה".

סדנה אחת מספיקה להטמיע את הערכים ולהבין את הפאלון גונג?

דליה: "זה תהליך שלוקח זמן. אבל סדנה אחת מספיקה כדי לתת תקווה לילדים שיש אנשים שנוהגים לפי אמת, חמלה, וסובלנות. רואים שטוב לנו, שאנחנו שמחים. מאותו רגע הילדים מבינים שאפשר להיות אדם טוב וגם לא לצאת פראייר".

מתי מתרגל יכול להפוך למדריך?

דליה: "כל אחד יודע לבד מתי הוא יכול להצטרף להדרכה ומתי לא. אתה צריך להרגיש לבד מתי הגיע הרגע הזה שהבנת שהשיטה טובה ואתה רוצה להעביר אותה הלאה".

איך התלמידים מקבלים את זה?

דליה: "העיניים של הילדים אומרות לי הכל. הם רואים שאנחנו לא מורים, שבאים בהתנדבות ובאים מהלב.
באתר אינטרנט של הפאלון דאפא ניתן למצוא עשרות סיפורים של מתרגלים שהדריכו בבתי-ספר. כך למשל, מספרת אחת המתרגלות: "בסדנאות בהן נכחתי שאלנו את הילדים אם הם מרגישים טוב אחרי שהם מרביצים, דוחפים או מציקים לאחרים. היה קונצנזוס מלא שהם מרגישים בכלל לא טוב מזה, אפילו אם הם מגיבים להתגרות ויש להם 'הצדקה' היה אפשר לראות שהם נרגשים מכך שמישהו בכלל מדבר אתם על זה. הסברנו את המשמעויות המקופלות במילים 'אמת' 'חמלה' ו'סובלנות', עם דוגמאות מהחיים. אמרנו להם שמי שפועל לפי עקרונות מוסריים אלו מפתח עוצמה פנימית, וזה עדיף על פני להחזיר מכה.

זו פעם ראשונה שהתלמידים שומעים על הפאלון גונג?

דליה: "מעט מאוד יודע מה זה. גם המורים וההורים לא כל כך יודעים". המתרגלים לא שוכחים לספר לתלמידים מאיפה הגיעה השיטה, ואיך יכול להיות שדווקא שם היא אסורה.

"סיפרתי להם שהשיטה הגיעה מסין אבל היום לומדים אותה בכל העולם ורק בסין אסור. המורה נחרדה עוד יותר מהילדים ושאלה למה זה? הסברתי שזה בגלל שיש שם דיקטטורה, שלטון שרק איש אחד עומד בראשו והוא רצה שכולם יעשו רק מה שהוא אומר, ויחשבו רק מה שהוא אומר להם לחשוב. דוגמה: אולי הוא ייתן פקודה להרוג ומישהו יסרב כי זה לא לפי אמת חמלה וסובלנות, ואולי הוא יכבד את החוקים של אמת חמלה וסובלנות יותר מאת דברי השליט. אז הדיקטטור החליט שזה לא טוב בשבילו, אסר לתרגל את זה, ועכשיו הוא שולח לכלא את כל מי שרוצה ללמוד פאלון דאפא ורוצה להיות אדם טוב. המורה הנהנה בהבנה, גם הילדים הקשיבו". את הדברים האלה כתבה אחת המתרגלות באתר האינטרנט של הפאלון דאפא.

מדברים איתם גם על מחנות העבודה והרדיפות?

תרצה: "בהחלט מדברים איתם על זה והם מאוד מתעניינים. אבל זה גם תלוי בגיל. ככל שהם יותר בוגרים הם יותר מבינים.

דליה: "לילדים אנחנו מראים תמונה של ילדה יתומה שההורים נלקחו ממנה רק כי הם מתרגלי 'פאלון גונג'.

משרד החינוך מעורב בזה?

דליה: "משרד החינוך לא מעורב בכל התכנים האלה ואין לו קשר. האחריות היא של כל מנהל".

איפה נראה לכם שההדרכות האלו יהיו בעוד חמש שנים?

תרצה: "האנרגיות עוברות. כמו שזרקתי אבן בתוך המים ולא היה מושג מה יתפתח מזה. האבן עשתה את הגלים, האנרגיה עוברת. דליה: "הדבר האמיתי יתפתח לטובה".

ניסיון כושל עם אוניברסיטת ת"א
רועי בר-אילן, מתרגל ישראלי, ניסה ללכת רחוק יותר. הוא פנה לאוניברסיטת תל-אביב בבקשה לאפשר למתרגל סיני שעבר עינויים במחנות לדבר מול סטודנטים במוסד התל-אביבי על נושא זכויות האדם ועל עינויים שעוברים מתרגלי פאלון גונג בסין. בקשתו נדחתה, והסיבה הרשמית שהתקבלה מהאוניברסיטה (יש שיאמרו שבצדק) היא שהם "לא עוסקים בפוליטיקה באוניברסיטת תל-אביב". תומכי הפאלון גונג בארץ דווקא חושבים כי הסיבה האמיתית היא שימור היחסים הטובים עם האקדמיה הסינית.



ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "כל גוף המבקש להיכנס לבית ספר צריך לקבל את אישור הגורמים המקצועיים"

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד