072-3300504

הידרותרפיה

הידרותרפיה היא טיפול שיקומי הנשען על יסודות הפיזיותרפיה ומתבצע במים. רוב טיפולי ההידרותרפיה נכללים בביטוח המשלים של קופות החולים. בביה"ס למאמנים מתקיים מזה כעשור קורס הידרותרפיה בשיתוף קופ"ח מאוחדת.

אלון קלדרון וד"ר ראובן מיטרני* | 27-08-2007 09:25:00

כאב מוגדר כחוויה תחושתית ורגשית בלתי נעימה, שמתריעה בדרך-כלל על נזק רקמתי קיים או כזה שאמור להתרחש. זו תחושה מוכרת לכל אחד מאיתנו בעוצמה ובמשך שונה, ונבדלת במהותה מיתר התחושות המוכרות לנו כמו טעם, ריח וכו' בעובדה שבבסיסה טמון מרכיב רגשי ניכר של אי-נעימות, זיכרונות, התייחסות ורגישות, שכולם יחד וכל אחד לחוד קובעים את אופן ואופי תגובת החולה לכאב.

כאב - PAIN - מקורו במילה היוונית Poine שמשמעותו עונש. לא במקרה מזוהה משמעות השם עם המושג עונש. כך נתפס בעבר האדם הסובל מכאב ככזה שנענש על-ידי האלים. עם השנים השתנו הגישה וההתייחסות לכאב, ולמרות שהבנת הכאב על כל מנגנוניו והדרכים להתמודד איתו, פיגרה בהרבה בהשוואה להתפתחות המחקר ביתר נושאי הרפואה, הרי ניתן לומר כי ב- 30השנים האחרונות חלה התקדמות ניכרת בנושא.

כאב מהווה את אחד האתגרים הבעייתיים ביותר של עולם הרפואה המודרני: אתגר לסובל - האמור ללמוד לשאת אותו ולחיות עימו כאשר לא נמצא לו כל פתרון. אתגר לרופא ולאיש המקצוע הפארה-רפואי - המנסים ככל שביכולתם לעזור ולסייע לחולה בשיכוך כאביו. אתגר למדען - המנסה ללמוד, לחקור ולהבין את המכניזם הביולוגי של הכאב ואתגר לחברה עצמה - המנסה לגייס את המשאבים המקצועיים, החברתיים והכלכליים כדי להקל עד כמה שאפשר את הכאב מכמה שאפשר סובלים.

הידרו2

סוגי הכאב
מוכרים שני סוגי כאב בסיסיים, אשר ההתייחסות אליהם מנקודת מבט טיפולית כמותית ואיכותית, שווה:
1. כאב חריף זהו אותו סוג של כאב, אשר נגרם על-ידי מחלה או פגיעה בגוף, ובעל תפקיד וערך ביולוגי. הוא מתריע ומזהיר את החולה שמשהו בגופו אינו כשורה ועליו לפנות לאיש המקצוע, קרי הרופא, לצורך אבחון הגורם הפתוגני. זהו "כאב בונה". כאב חריף מופיע גם עם, ולאחר, חבלה טראומתית, ומלווה בדרך כלל במנגנון רפלקטורי של הגוף, השומר מפני חבלה ונזק נוסף לרקמה כמו, למשל, הרחקת האבר הנפגע מגורם הפגיעה וכדומה.
2. כאב כרוני כאב זה מוגדר ככאב המתמשך מעבר לתקופה מתקבלת על הדעת לצורך החלמתה של מחלה או פגיעה. במקרה זה אין לכאב כבר תפקיד ביולוגי מתריע, כפי שראינו במקרה של כאב חריף, והוא משמש כ"כאב הורס", הפוגע באדם נפשית וגופנית.

לצורך הבנת העיקרון המנחה בתפיסה המולטי-דיסציפלינרי של הטיפול בכאב, עלינו להכיר את מנגנון העברת הכאב בגוף מחד ואת המודל הקלאסי של הכאב מאידך.
1. מכניזם הכאב - קצוות עצבים חופשיים המצויים מתחת לעור משמשים גופיפי תחושה לכאב ומעבירים את הגירוי המכאיב לאזורים ספציפיים בחוט השדרה, ומשם במסלולים קבועים עוברים גירויי הכאב למוח, לאזורים שבהם נעשית "הכרת הכאב". גם גירויי כאב מאברי הגוף הפנימיים מועברים למוח במסלולים הנ"ל.
2. מודל הכאב הקלאסי - מודל זה משלב בתוכו ארבעה מעגלים עיקריים: גירוי מכאיב, תחושת כאב, סבל החולה והתנהגות הכאב.


אם נצא מנקודת הנחה בסיסית שמודל זה תואם לשתי צורות הכאב שצוינו לעיל, נוכל לראות כי השוני בממדי כל אחד מארבעת המרכיבים שתוארו יקבע את הגישה הטיפולית הכוללנית לכאב.

מהי ההידרותרפיה?
הידרו = מים; תרפיה = טיפול.
ואכן, הידרותרפיה כשמה כן היא: טיפול שיקומי שנשען על יסודות הפיזיותרפיה ומתבצע במים. טיפול הידרותרפיה, מנצל את יתרונות המים, מותאם אישית לצורכי החולה ומתאים למגוון מצבים רחב, כגון החלפות מפרקים, אירוע מוחי (CVA), טרשת נפוצה, נפגעי עמוד שדרה (נח"ש - SCI), דלקות מפרקים, פרקינסון, פוליו, מחלות שרירים, לקויות התפתחותיות, פגיעות ראש וכן שיקום מניתוחים בגב, בכתף, בברכיים ועוד.

לשילוב בין טיפולי הידרותרפיה לבין הפחתת הכאב על כל סוגיו, הצלחה המתועדת במחקר הרפואי. במים ניתן להגיע לטווחי תנועה נרחבים יותר, ביצוע תנועות אקטיביות רבות יותר וכל זאת תוך כדי הפחתה ברמת העומס על מפרקי הגוף. באמצעות הידרותרפיה, המטופל מגדיל את המרחב התנועתי וזאת במקביל להפחתת כאב. החשיפה לגירוי השונה תרמה למידת ההפחתה בכאב, כל זאת על פי תאוריית השער של Wall and Melzak . נדבך חשוב נוסף היא החשיפה לטמפרטורה טיפולית. טיפולי הידרותרפיה מתבצעים בטמפרטורה של כ-34 מעלות. בטמפ' זו ישנה הרחבה בכלי הדם המוביל לזרימת דם טובה יותר, שיפור באלסטיות של רקמות עשירות בקולגן (גידים, רצועות, קפסולות).

לסיכום, טיפולי הידרותרפיה צריכים להיכלל כאחת מן האופציות הטיפוליות הראשונות במקרים בהם הכאב מהווה מרכיב עיקרי בבעיית המטופל.

הידרותרפיה בקופת חולים מאוחדת
סל שירותי הבריאות קובע כי טיפולים הניתנים בבריכה טיפולית במרכז רפואי, כחלק מתהליך השיקום, נכללים בסל והקופה משלמת עבורם. לעומת זאת, טיפולי הידרותרפיה הניתנים בבריכה הטיפולית מחוץ לכותלי מרכז רפואי אינם בסל והקופות אינן חייבות לשלם עבורם.
כדי לאפשר קבלת טיפולים בבריכה, הכניסו רוב קופות החולים טיפולי הידרותרפיה למסגרות הביטוח המשלים שלהן.


קופת חולים מאוחדת עשתה צעד נוסף לקראת מבוטחיה בקובעה כי כל טיפול הידרותרפיה בבריכה, שיאושר על ידי יועץ אגף הרפואה בפיזיותרפיה, יוכר על ידי הקופה והיא תשלם את חלקה בטיפול זה.

כדי להבטיח כי מבוטחי קופת חולים מאוחדת המופנים לקבלת טיפולים ראויים, קבע אגף הרפואה של הקופה קריטריונים אשר רק מי שיעמוד בהם רשאי לטפל במבוטחי הקופה.

הידרו1

למבקשים ללמוד קורס הידרותרפיה, שימו לב !
קורס הידרותרפיה מטעם ביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט אינו דומה לקורסים המתחרים בכך שהוא מלמד 600 שעות לימוד עיוניות ומעשיות ובעיקר נושאים טיפולים החיוניים כל כך למטפל.

הדגש כאמור הינו על לימוד פתולוגיות אורתופדיות ונוירולוגיות, הבחנות, טיפולים, וכו'.


קורס הידרותרפיה, המתקיים מזה כעשור בבית הספר למאמנים ומדריכים במכון וינגייט, עובד בשיתוף פעולה מלא עם קופת חולים מאוחדת. במסגרת הלימודים התלמידים נחשפים למטופלים שונים ומגוונים ואף מבצעים תקופת התנסות (סטאז') בבריכות העובדות בשיתוף פעולה עם הקופה. הלימודים בקורסי הידרותרפיה הינם ברמה גבוהה ומותאמים על פי סטנדרטים בינלאומיים. השיקולים בבניית התוכנית הם שבעת בו יחוקק חוק המסדיר את מקצוע ההידרותרפיה בישראל, בוגרי התוכנית יוכרו ללא קושי וללא צורך בהשלמות כלשהן.


- למידע נוסף ולהרשמה חייגו 3063*

* אלון קלדרון - רכז קורס הידרותרפיה בית ספר למאמנים ומדריכים במכון וינגייט
* ד"ר ראובן מיטרני - מנהל ביה"ס למאמנים ומדריכים במכון וינגייט ויועץ אגף הרפואה בפיזיותרפיה, קופת חולים

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד