072-3300504

גברים מהנדסים, נשים מורות? לא בטוח

מחקר חדש קובע כי צעירים נוטים לבחור תחומי לימוד ומקצוע על סמך סטריאוטיפים חברתיים

ליאור ליוואק | 16-08-2007 11:01:00

מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטה העברית בירושלים מראה כי נשים וגברים נוטים לבחור מקצועות לימוד על-פי סטריאוטיפים חברתיים. המחקר נערך באמצעות מערכת "משיב" לבחירת תחום לימודים ומקצוע שפותחה באוניברסיטה וכלל 300 צעירים שהתנסו בה.

ממצאי המחקר העלו כי נשים הנשאלות לגבי תחום לימודים שברצונן ללמוד או מקצוע שברצונן לעסוק בו, נוטות לבחור במקצועות הנתפסים כנשיים בחברה כמו לימודי הוראה, משאבי אנוש או סוציולוגיה. אולם, כאשר הן מתבקשות לענות לשאלות בנוגע לפרופיל התעסוקתי העתידי הרצוי בעיניהן כגון תנאי התעסוקה הרצויים, הכישורים ותכונות האופי שלהן, ממליצה מערכת "משיב" על מגוון רחב יותר של מקצועות ותחומי לימוד, ובהם תחומי המדעים וההנדסה, הנתפסים בחברה כ"גבריים" וששיעור הגברים הלומדים אותם גדול באופן משמעותי משיעור הנשים.

אחת הדוגמאות המייצגות היא של "בחורה בת 25 שנרשמה במערכת, וטענה כי לדעתה תתאים ללימודי סוציולוגיה,המנהל ציבורי או שיווק, וכאשר נתבקשה לתאר את רצונותיה וכישוריה התברר כי תתאים למקצועות כאדריכלות והנדסה", מסבירה ראומה גדסי אחת מעורכי המחקר. "מתוצאות הבדיקה עולה בבירור כי הבחורה מתעניינת בתחומים שדורשים כושר ניתוח וכושר מספרי, אך היא כלל לא נתנה לכך את הדעת".

מהמחקר עלה עוד כי גם הגברים נטו לבחור מקצועות לימוד הנתפסים כ"גבריים", בהם מנהל עסקים, הנדסה ומדעי הטבע, זאת למרות שרבים מהם מתאימים יותר דווקא למקצועות הומניים כהוראה ופסיכולוגיה. למעשה, לאחר שמילאו נשים וגברים את השאלונים ב"משיב" הצטמצמו כמעט לחלוטין ההבדלים במקצועות המומלצים לנשים ולגברים.

"אנשים לומדים בבית הספר חשבון וספרות, אך הם אינם לומדים כיצד לבחור מקצוע", אומר עורך המחקר פרופ' איתמר גתי. "מסיבה זו, אנשים מושפעים ממה שנראה להם כי הסביבה מצפה שהם ילמדו, וממה שדמויות משפיעות במשפחתם עושות, אך אינם מתורגלים לחשוב מה הם רוצים ללמוד ובאיזה מקצוע יהיו טובים. עקב כך, שיעור האנשים המחליפים חוגים בתום השנה הראשונה ללימודים גבוה למדי".

לדברי פרופ' גתי, כי במקום לשאול את עצמם מה הם רוצים להיות, על הצעירים לבדוק, כפי שנעשה באמצעות "משיב", מה חשוב להם בעבודה ובמה לדעתם יהיו טובים, ובכך להפחית את השפעת הסטיראוטיפים המקובלים לגבי מקצועות ותחומי לימוד.

ממצאי המחקר הוצגו בכנס השנתי של הארגון המרכזי בארצות-הברית העוסק בייעוץ תעסוקתי - National Career Development Association - שנערך ביולי האחרון בסיאטל שבארצות-הברית.

מערכת "משיב" שולבה לאחרונה במסגרת מערכת המבדק של "יורם- פורטל הלימודים".

נכון?
נכון?
לא נכון?
לא נכון?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד