072-3300504

פעילות גופנית: "וחיית בה"

אין לאדם ערך עליון מבריאותו. ד"ר ראובן מטרני, מנהל ביה"ס למאמנים ומדריכים בוינגייט, מביא שש מצוות "עשה" של פעילות גופנית למעוניינים להגיע לשיבה טובה בבריאות.

ד"ר ראובן מטרני | 15-08-2007 09:22:00

רבי עקביא בן מהללאל אומר "דע מאין באת" ואני מבקש להתייחס למשפט זה בקונוטציה אבולוציונית בלבד. תורת האבולוציה של האדם מתייחסת לאבות אבותינו מלפני כ-2 מיליון שנים. תורת האבולוציה מתייחסת גם לבעלי חיים אחרים.

מבלי לפגוע כהוא זה בבורא עולם אשר יצר את האדם, אני מייחס לו את כל חכמת היצירה אשר קבעה דמיון רב בין האנטומיה והפיזיולוגיה של האדם לזו של בעלי החיים האחרים, עובדה אשר קהלת מציין במשפט "מותר האדם מן הבהמה אין".

המדע של תקופתנו, הבודק גם את המבנה הגנטי של בעלי החיים השונים, מצא, לדוגמה, כי השימפנזה חולק עם האדם כ-98% מהפרופיל הגנטי שלו ולכן ניתן להקיש ממה שקורה בקרב בעלי החיים בטבע למה שקורה גם לאדם. מיותר לציין כי מחקרים רבים האמורים לתת מזור לבני האדם, מתבצעים על בעלי חיים בגלל הדמיון הביולוגי בינם לבינינו.

בואו ונעיף מבט למה שקורה בקרב בעלי החיים. חייו של כל בעל חיים תלויים לו מנגד ללא יכולת תנועה. מערכת התנועה של בעלי החיים מבדילה בינם לבין הצומח או הדומם. מערכת התנועה "התפתחה" כדי לאפשר לבעל החיים להשיג מזון כדי לשרוד. חייו של בעל החיים הטורף או הנטרף, מותנים ביכולתו לתקוף או לברוח.

מערכת התנועה הנה אחת ממערכות הגוף החי וכמו בכל מכונה או מערכת המורכבת מתת-מערכות, תפקוד תקין של המכונה מותנה בתפקוד תקין של כל מערכותיה ואם מי מהן לקויה, יתבטא הדבר בתפקוד לקוי של המכונה/מערכת.

מערכת התנועה מורכבת מעצמות שלד, משרירים וממפרקים. מערכת התנועה, כאמור, אמורה לאפשר לבעלי החיים להתנועע. עם זאת, פעילות השרירים משפיעה ישירות על תפקוד הלב, הריאות ומחזור הדם. די אם נציין כי תפקוד תקין של השרירים משפיע ישירות על החזרת הדם בוורידים מהרגליים, מהבטן ומהגפיים העליונות אל הלב ובכך מתאפשרת זרימת דם תקינה לכל חלקי הגוף.

מערכת השרירים אחראית להנעת הגוף ובנוסף השרירים הם המייצבים את המפרקים, מניעים אותם ושומרים על תקינותם. פעילות גופנית משפיעה ישירות גם על התפתחות העצמות, תקינותן ומניעת אוסטיאופורוזיס (דלדול העצמות מסידן). ניתן לציין, בנחרצות, כי מערכת התנועה הנה חלק חיוני וחשוב של הגוף וכפי שהרמב"ם מציין בכתביו, יש לטפחה ולשמרה. הרמב"ם מוסיף כי האדם חייב להפעיל את גופו כשם שהבהמה בה הוא נעזר ואיתה הוא עובד מפעילה.

ולעניין האדם. עם התפתחות הציביליזציה והטכנולוגיה, התברר לאדם כי הוא יכול להתקיים גם מבלי להיות פעיל מבחינה גופנית: המזון נמצא במכולת, הרכב מסיע וכביכול ניתן לקיים אורח חיים תקין מבלי להיות פעיל מבחינה גופנית. עובדה זו עומדת לרועץ לרבים מבני האדם שזנחו את גופם בכך שהפסיקו להיות פעילים מבחינה גופנית. על כך "בוכה הנביא", על כך נקלע העולם המערבי הנהנתן למצב בו אחד הגורמים הבולטים ביותר הפוגע בבריאות הוא היעדר פעילות גופנית, הגורם להשמנת יתר ולשרשרת מחלות וביניהן סוכרת, לחץ דם גבוה, עליית ערכי הכולסטרול בדם, מחלות כלי דם, שבץ מוחי ואף מחלות סרטניות. זוהי מגפת המאה האחרונה, אשר למרות התקדמות הרפואה, גורמת לנזקים בריאותיים חמורים לבני האדם.

אם כך פני הדברים, מה יעשה האדם כדי לשמר את בריאותו לאורך השנים ולהגיע לשיבה טובה בבריאות תקינה ועם איכות חיים?

מצוות עשה
1.כל אדם יכול לבחור את תחום הפעילות שמתאים לו ככל אשר ידבנו לבו: שחייה, הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, חדר כושר, משחקי כדור, התעמלות קבוצתית או פרטנית ועוד ועוד.


2.הפעילות הגופנית המתבצעת בקבוצות, בחברותא, מומלצת ולו רק משום שהיא גורמת לאדם להיות מחויב גם לחבריו בקבוצה ובכך דוחפת אותו להתמיד בה.


3.מי שמסכים לנאמר במאמר זה ומבקש להתחיל בפעילות גופנית, נדרש לעבור בדיקה רפואית שתשלול בעיות גופניות סמויות העלולות להחמיר בעת הפעילות הגופנית. לאנשים מגיל 40 ומעלה מומלץ לעבור כל שנה בדיקה ארגומטרית הבודקת את תפקוד הלב במאמץ.


4.הפעילות הגופנית צורכת אנרגיה, דבר העשוי להפחית ממשקל הגוף. פעילות גופנית מחייבת אכילה מבוקרת ונכונה וזאת תוך שימת לב לכמות המזון, סוגיו והרכביו. לשם כך רצוי להתייעץ עם דיאטן קליני.


5.אין חשיבות לשעה בה מתבצעת הפעילות הגופנית, בוקר, צהריים או ערב, העיקר שתתבצע!

כל אדם נדרש לקחת אחריות לבריאותו ולבריאות בני משפחתו. אחריות זו חייבת לכלול בתוכה גם פעילות גופנית. אין לאדם ערך עליון מבריאותו ועל כן עליו להתחיל בפעילות ויפה שעה אחת קודם.

פעילות גופנית, תזונה נכונה ומתאימה, אורח חיים בריא ומשקל תקין הם המתכון לחיים טובים לשנים רבות. לו רק יכולתי, הייתי מוסיף דיבר לעשרת הדברות והוא: "פעילות גופנית וחיית בה".

אני מאחל לכולם בריאות, אורח חיים בריא, הפעלה גופנית ואיכות חיים.


* ד"ר ראובן מטרני - מנהל ביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט ויועץ אגף הרפואה בפיזיותרפיה של קופת חולים מאוחדת

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד