072-3300504

העברית: בחוג לפילסופיה עושים רפורמה - ומקצצים בקורסים

הסטודנטים לפילוסופיה באוני' העברית יוצאים למאבק נגד הפחתת מספר הקורסים בחוג. האוניברסיטה: מרצים פרשו, שניים חדשים בדרך

ליאור ליוואק | 12-08-2007 11:43:00

"החוג לפילוסופיה ... שומר על הפלורליזם הפילוסופי שאפיין אותו מאז ומתמיד, וגם היום הוא מאפשר לתלמידים הבאים בשעריו להתנסות בגישות פילוסופיות שונות ולהכיר את פניה השונות של הפילוסופיה המערבית". הטקסט הנ"ל, המופיע באתר החוג לפילוסופיה באוניברסיטה העברית, אינו מייצג כיום, לדעת סטודנטים בחוג, את היצע הקורסים המוגבל הקיים בו.

הסטודנטים מתכוננים בימים אלה למאבק במה שנראה כפגיעה אנושה בחוג. מצבת הקורסים שיועמדו לבחירת הסטודנטים לתואר ראשון תגיע בשנה הקרובה לשפל של שנים רבות - חמישה קורסי בחירה ותשעה סמינריונים. לדברי הסטודנטים בחוג מדובר "במבחר, הן מבחינת כמות והן מבחינת מגוון, הנמוך ביותר שהוצע בחוג מזה שנים".

לדברי אור טוטנאור, רמ"ח אקדמי באגודת הסטודנטים באוניברסיטה וסטודנט לתואר ראשון בפילוסופיה, מדובר במגמה מתמשכת. "בתשס"ז הוצעו לסטודנטים 9 קורסי בחירה ו-12 סמינריונים ובתשס"ג הציע החוג 16 קורסי בחירה ו-13 סמינריונים" אומר טוטנאור. לדבריו, הירידה במספר הקורסים פוגעת גם באיכות התואר ובמגוון הנושאים: "אין כמעט קורסים באסתטיקה, באתיקה, ובפילוסופיה יהודית וכמעט שאין התייחסות לפילוסופים מהמאות ה-16 ה-17".

באוניברסיטת תל-אביב, לשם השוואה, בחרו הסטודנטים בשנה שעברה מתוך מגוון של עשרה קורסים לפחות בכל אחד משבעה תחומי מחקר בפילוסופיה. בסך הכול ביותר ישנם יותר מ-90 קורסים לפילוסופיה לתואר ראשון בתל-אביב.

במכתב ששלחו בשבוע שעבר לנשיא האוניברסיטה, פרופ' מנחם מגידור, לרקטור ולראש הפקולטה למדעי הרוח, תחת הכותרת "קול קורא להצלת החוג לפילוסופיה", הביעו הסטודנטים את אי שביעות רצונם מההדרדרות בחוג. "אנו מודעים למצבן הכלכלי העגום של האוניברסיטאות בישראל", כתבו הסטודנטים. "עם זאת, העובדה כי חוגים לפילוסופיה באוניברסיטאות אחרות בארץ מציעים מספר קורסים רב יותר ובתחומים מגוונים יותר, מראה כי ניתן לקיים חוג עשיר וכי מצבו של החוג לפילוסופיה משקף את סדר העדיפויות של האוניברסיטה."

"לצערנו הרב, לנוכח מצבו העגום של החוג, ולנוכח הבנתנו כי לא מדובר בבעיה נקודתית חד פעמית אלא במגמה מתמשכת, אנו מבקשים להביע את דאגתנו פן חלק מהסטודנטים ישקול את המשך דרכו בחוג לפילוסופיה , ואולי אף את המשך לימודיו באוניברסיטה העברית..." כתבו הסטודנטים.

בפגישות שנערכו בשבוע שעבר בין נציגי הסטודנטים לבין ראשי החוג הסבירו האחרונים כי הקיצוצים שהושתו על החוג על ידי הפקולטה הם בלתי נמנעים ולא תלויים בהם. בפגישה של יו"ר אגודת הסטודנטים עם נשיא האוניברסיטה הובהר כי הקיצוץ לא יתוקן וכעת מתכננים באגודה שורה של פעולות נגד הקיצוצים. עד כה נאספו כ- 300 חתימות של סטודנטים ומרצים על עצומה הדורשת את ביטול סגירתם של הקורסים. "אנחנו מתייחסים לנושא כאילו מדובר בסגירת החוג" אומרת דוברת האגודה, שלומית עצבה. לדבריה ישנה היערכות לקראת מאבק נרחב להגדלת היצע הקורסים בשלושה אפיקים: פעילויות הסברה לסטודנטים, יצירת לובי באוניברסיטה עצמה והקמת צוות תקשורת שינסה להגביר את ההד התקשורתי לנושא.

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה כי "בשנה האחרונה נאלץ החוג לפילוסופיה לצמצם את היקף ההוראה והמחקר בו עקב פרישה מוקדמת ויציאה לשבתון של כמה מרצים. עם זאת, בימים האחרונים אושרה תוכנית רפורמה כוללת בחוג לפילוסופיה, ובמסגרתה יועשר החוג במגוון קורסים בשנים הבאות. כן יתווספו בשנתיים הקרובות שני תקנים לפקולטה למדעי הרוח: האחד בתחום הפילוסופיה והשני בתחום ההיסטוריה, הפילוסופיה, והסוציולוגיה של המדעים."

מה אפלטון היה אומר?
מה אפלטון היה אומר?
האוניברסיטה העברית. רפורמה כוללת בחוג לפילוסופיה
האוניברסיטה העברית. רפורמה כוללת בחוג לפילוסופיה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד