072-3300504

בישולים מהקופסה

האם ייתכן שמנות הקרב בטנק או בנגמ"ש יכולות להוות בסיס לארוחה איכותית? שלושה שפים יצירתיים מכינים ארוחת גורמה מהמצרכים במנה הצה"לית הכי סטנדרטית שיש

גילי ברטורא | 01-08-2007 17:36:00

שלוש תנועות קלות של פרק כף היד, חריץ קטנטן, והניחוח מפלח את האוויר. תוך שניות עוטות פניך הבעה שלא ידעת שהן מסוגלות לה. מבט אחד בפניהם של חבריך מבהיר לך שאינך לבד. אתה מביט בפותחן הקופסאות שבידך, ונחרד. מסרב להאמין שאתה הוא ששחרר את הריח הזה לאוויר העולם.

לאט-לאט, אתה משלים עם רוע הגזירה. בצעד אמיץ של מי שעתיד להיות לוחם עז מצח, אתה טועם. זה לא כל-כך נורא, אתה משכנע את עצמך, מדמיין בכל הכוח שריח השניצלים של אמא הוא שעומד באפך, ושטעמם הוא זה הממלא את פיך. והרי בסופו של דבר, מדובר בשבוע אם-16 - השבוע הרביעי שלך בטירונות ובצבא בכלל, כך שאין לך ברירות רבות אלא להשלים עם העובדה שגוש הבשר הוורדרד, המוכר גם בשם המיתולוגי "לוף", ילווה אותך עוד תקופה די ארוכה. שנתיים ו-11 חודשים, אם לדייק.

פנינו אפוא לשלוש אגדות בישול ישראליות מובילות - ארז קומורובסקי מ"לחם ארז", מיקה שרון מ"ליברה" וחיים כהן מ"קרן" בעבר ומ"שום, פלפל ושמן זית", וביקשנו מהם לנסות ליצור ארוחת גורמה - או לפחות משהו אכיל - מהפרודוקטים שמופיעים במנת הקרב הצה"לית המוכרת. החוקים שהצבנו בפני שלושת השפים/מסעדנים האלה היו ברורים:

- מותר להוסיף לארוחה ירקות טריים ותבלינים בסיסיים שלא מופיעים במנת הקרב, אבל שום דבר מעבר לזה.

- אופן ההכנה: מותר לחמם, לטגן ולבשל בלבד.

- אסור להשתמש במצרכים שאינם ממרכיבי מנת הקרב. כשממש-ממש אין ברירה, מותר להשתמש במצרכים "חיצוניים", אבל רק בכאלה המגיעים אף הם בקופסאות שימורים.

שלושת השפים הרימו את הקופסה, סליחה, את הכפפה, נכנסו למטבח, פתחו את מנות הקרב ופצחו בניסויים. התוצאות לפניכם.

השף חיים כהן. "זה מה שנותנים להם?".
השף חיים כהן. "זה מה שנותנים להם?".

מיקה שרון - טונה וכל היתר
כשהבחינה השפית מיקה שרון לראשונה במצרכים שמכילה מנת הקרב, הזדעזעה. בזה אחר זה היא הוציאה את הפרודוקטים, בחנה אותם היטב מכל כיוון, כמנסה לוודא שעיניה אינן מטעות אותה. "בקיצור", אמרה לבסוף, "יש פה טונה".

כמה ימים אחר-כך, כששבנו במסעדה שלה, "ליברה", כדי לקבל ממנה את מתכוני הארוחה שיצרה, היו המנות "הצבאיות" כבר בשלבי הכנה במטבח המסעדה. כך למעשה, הצליחה שרון לחמוק משלב המו"מ על זהות המצרכים "החיצוניים" שניתן להוסיף לארוחה, וקבעה את התנאים בעצמה.

כשיצאו המנות, היינו המומים - לטובה כמובן. "שמנו פה דברים שחיילים יכולים להשיג", הסבירה שרון. "ביצה קשה, חסה, פלפל חריף. אלה דברים שאין בעיה למצוא", הוסיפה. לא כולם היו לוחמים בצבא, חשבנו.

מנה ראשונה: סנדוויץ' טונה

המצרכים: קופסת טונה, 2 כפות מיונז, כף סחוג, ביצה קשה פרוסה, עלי חסה, פרוסות עגבנייה, טבעות בצל.

אופן הכנה: מערבבים את הטונה עם המיונז והסחוג ומורחים שכבה נדיבה על לחמנייה או לחם פרוס. מקשטים בחסה, בפרוסות העגבנייה, בביצה הקשה ובבצל. אפשר להזליף מעט מיץ לימון. מתבלים במלח ובפלפל לפי הטעם.

מנה עיקרית: סנדוויץ' sloppy joe עם לוף ההשראה למתכון היא הכריך האמריקאי הגדוש בבשר טחון מתובל בצ'ילי ועגבניות ומוגש על לחמניית המבורגר רכה ולבנה. נסו כמיטב יכולתכם.

המצרכים: קופסת לוף קצוץ בסכין חדה לקוביות קטנטנות, בצל קצוץ, 2 שיני שום קצוצות, 2 עגבניות חתוכות לפרוסות, 2 כפות עגבניות מרוסקות, פלפל צ'ילי טרי חריף ירוק או אדום, חופן פטרוזיליה או עשבי תיבול קצוצים, מלח, פלפל, פפריקה

אופן ההכנה: משמנים מחבת חמה ומטגנים בה קלות בצל ושום. מוסיפים את הלוף הקצוץ ומשחימים. מוסיפים את העגבניות, הצ'ילי, רסק העגבניות והתבלינים. מכסים במים, מביאים לרתיחה, מנמיכים את האש וממשיכים לבשל כחמש דקות נוספות. מגישים על לחמניית המבורגר טרייה עם החסה, טבעות הבצל ופרוסות העגבנייה.

ארז קומורובסקי - שלום הגליל בטבעות אננס
ארז קומורובסקי, האיש והכיכר, נעתר מיד לפנייתנו ואף הוסיף מונולוג על חוויותיו הגסטרונומיות מהשירות הסדיר: "טוב, רבותיי. גם אני, למרות שזה נשמע קצת מוזר, שירתתי בצבא. ולא סתם בצבא, הייתי שריונר ברמת הגולן. ולא סתם ברמת הגולן, בחטיבה 7. ולא סתם בימים כתיקונם, אלא בימי מלחמה, מלחמת שלום הגליל.

"כן, גם אני הייתי שם, כמו רוב בני גילי. בימים שלנו היה קצת יותר קשה להשתמט מהצבא. הבונטון היה לשרת וגם להזיע - אם אפשר. בצבא הייתי טבעוני, כך שלשמחתי לא הייתי צריך לאכול לוף וטונה. הוריי היקרים שלחו לי פירות יבשים ואגוזים, וכולם קינאו בי, כי החזקתי ברשותי את הדברים האכילים היחידים בטנק.

"כשנכנסנו ללבנון, ניסינו באיזה שהוא שלב לעשות משהו ממנות הקרב בטנקים, שלהפתעתי לא הרבה השתנה בהן מאז (למרות שעברו אי אילו עשורים). מה שכן, היה אז אננס בקופסאות, אז היינו אוכלים לוף עם אננס, עאלק סיני, טונה עם אננס וגם ביצים עם אננס. אננס היה האור בקצה המנהרה. לצערי, לא היה אננס במנת הקרב שקיבלתי מכם, אבל אני לא יכול להתלונן. אני חפ"ש עכשיו. טבח".

מנה ראשונה: סלט

המצרכים: גרגרי תירס, מלפפונים חמוצים קצוצים דק, קופסת טונה, חופן עלי נענע/ נענעת בר/ זעתר, עגבניות קצוצות דק.

אופן ההכנה: מכניסים לכלי אחד את גרגרי התירס, המלפפונים החמוצים והעגבניות, ומוסיפים חופן עלי נענע. אם אתם ממש בשטח, חפשו נענעת בר, ואם גם היא אינה בנמצא - החליפו בזעתר. מוסיפים קופסת טונה עם השמן, מערבבים, אוכלים וחולמים על דברים אחרים.

מנה שנייה: לוף בשזיפים

המצרכים: לוף, ריבת שזיפים וקטשופ.

אופן ההכנה: פותחים את קופסת הלוף וחותכים את גוש הבשר לפרוסות עגולות בעובי של ס"מ אחד בערך, אולי טיפה יותר. מערבבים שלוש שקיות קטשופ עם שלוש כפות ריבת שזיפים (למרות שזה נשמע מוזר), מורחים את התערובת המתקתקה על פרוסות הלוף. מחממים מחבת ומטגנים משני הצדדים, אבל רק עד שהקציץ נהיה חם ושהסוכרים שבשזיפים ובקטשופ עוברים קרמליזציה. אוכלים.

חיים כהן - מה עם הלוף?
את השף חיים כהן פגשנו בביתו. עם הגיענו, הוא פתח את מנת הקרב, הוציא את מרכיביה והניחם על השולחן, כשהבעה של תמיהה על פניו. "זה מה שנותנים להם לאכול?" שאל בעצב. "מה זה? ומה אפשר לעשות מזה?"

כהן פתח את שקית אבקת הפטל, שפך מעט אבקה לכוס עם קצת מים וטעם. פניו התעוותו. לאחר מכן פתח את קופסת הלוף. "זה מסריח את כל הבית", אמר, והשאיר את גוש הבשר ליד הכיריים.

ואז הוא החל בהכנת הארוחה, ובמקביל - פתח במו"מ על מרכיבים "חיצוניים" שניתן להוסיף לה. "בצל אפשר? חייבים להוסיף משהו! בטח יש להם בצל שם, זה בסיסי. שעועית? זה בא בקופסת שימורים, אז אפשר, לא?" אישרנו. עם הסיום, הפנה כהן את מבטו שוב ללוף. "תכתבי שאין לי מושג מה לעשות עם זה", פסק לבסוף.

מנה ראשונה: סלט טונה

המצרכים: קופסת טונה, בצל יבש פרוס לטבעות, שתי כפות זיתים ירוקים, פרוסות עגבנייה טרייה (אם יש), לימון אחד, מלח.

אופן ההכנה: יוצקים לתוך קערה את הטונה ללא השמן. מניחים עליה את פרוסות העגבניות וטבעות הבצל. סוחטים מעל את מיץ הלימון, מתבלים במלח ואוכלים.

טיפ: אם יש בהישג יד שעועית ירוקה או תירס - ניתן להוסיף, אפשר גם במקום העגבניות.

מנה שנייה: מרק פירות יבשים

המצרכים: פירות יבשים, מיץ לימון, אבקת תרכיז פטל.

אופן ההכנה: יוצקים לתוך כלי עמוק את תערובת הפירות היבשים ומוסיפים כשלוש כוסות מים, רצוי קרים. במידה שיש זמן, מניחים בצד לחצי שעה. אם לא, מערבבים במשך כמה דקות. מוסיפים כחצי כוס מיץ פטל מוכן, או כפית אבקת פטל, וכן טיפות לימון לפי הטעם. אם יש עלי נענע בנמצא, כדאי להוסיף.
קינוח: עוגת יום הולדת

המצרכים: קופסת חלבה, ממרח שוקולד, סוכריות.
אופן ההכנה: מוציאים את החלבה מהקופסה כמו שהיא - בעיגול (פרוצדורה לא כל-כך פשוטה, כך מסתבר), מורחים למעלה, וגם בצדדים, ממרח שוקולד ומפזרים סוכריות מעל. מניחים על העוגה נר או גפרור ושרים.

בעניין הלוף: "אפילו אני לא הצלחתי למצוא מה לעשות איתו".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד