072-3300504

לאחר המלצות שוחט, הסטודנטים מקווים להידברות

שוחט ממליץ על העלאה של שכ"ל ל-14,800 שקלים לשנה כחלק מהגדלת תקציבי ההשכלה הגבוהה ביותר מ-2 מיליארד שקלים. הסטודנטים: מדובר בהמלצות בלבד

ליאור ליוואק | 16-07-2007 13:44:00

המלצות ועדת שוחט הוגשו הבוקר לראש הממשלה. בתגובה להמלצות להעלות את שכר הלימוד, החלו ארגוני הסטודנטים בתכנון המשך המאבק.

אברהם שוחט הגיש הבוקר את המלצות הועדה לרפורמה בהשכלה הגבוהה בראשותו לראש הממשלה אהוד אולמרט במסיבת עיתונאים בנוכחות שרת החינוך יולי תמיר ושר האוצר רוני בראון.

עיקרי ההמלצות: שכר הלימוד באוניברסיטאות ובמכללות הציבוריות יעלה ל-14,800 שקלים לשנה. מדי שנה ישלמו הסטודנטים 5,800 שקלים. 9,000 השקלים הנותרים ישולמו באמצעות הלוואות בנקאיות בריבית נמוכה בתשלומים חודשיים על פני תקופה של 10 שנים מתום הלימודים. ההחזר החודשי יעמוד על כ-95 שקלים לכל שנת לימוד ומקסימום של עד 285 שקלים עבור שלוש שנות לימוד.

על פי מודל התשלום, סטודנטים שלא ישתכרו מעל 5,300 שקלים נטו לחודש, לא יידרשו להחזר ההלוואה. בנוסף מציעה הוועדה לייסד מערך סיוע להגברת נגישות ההשכלה הגבוהה לסטודנטים מעוטי יכולת שיכלול מלגות קיום ומענקי תמיכה.

תקציב ההשכלה הגבוהה יגדל ביותר מ-2 מיליארד שקלים, כ-1.5מיליארד יגיעו מהממשלה, כ-600 מיליון שקלים מהעלאת שכר הלימוד לסטודנטים, ומאות מיליונים נוספים מהכנסות של האוניברסיטאות עצמן.

בניסיון להתמודד עם עזיבה של אקדמאים לחו"ל, ממליצה הוועדה להקצות מדי שנה תקציבים להחזרת כ-30 אנשי מחקר מצטיינים לישראל. אחת ההצעות היא להציע סל קליטה של 400,000 דולר לכל אחד מהחוקרים החוזרים. כמו כן, ממליצה הוועדה להקצות למעלה מ-1,000 מלגות לדוקטורנטים צעירים.

הוועדה עסקה גם בשכר הלימוד לתארים מתקדמים. על פי ההמלצות, שכר הלימוד לתואר שני יהיה דיפרנציאלי - בתחומי לימוד בעלי ביקוש רב המבטיחים הכנסה גבוהה יידרשו הסטודנטים לשלם יותר מאשר בתחומי החינוך ומדעי הרוח.

בנוסף, ממליצה הוועדה לשנות את אופי היחסים בין האוניברסיטאות למכללות הציבוריות בישראל - המכללות יתמקדו בהוראה ויקלטו יותר סטודנטים לתואר ראשון ואילו אצל האוניברסיטאות יוגבל מספר הסטודנטים לתואר ראשון ולתואר שני לא מחקרי.

הפגנת סטודנטים. מקווים שההסכם יכובד
הפגנת סטודנטים. מקווים שההסכם יכובד

הסטודנטים: מדובר בהמלצות בלבד
עשרות סטודנטים הפגינו מחוץ למשרד ראש הממשלה בעת קיום מסיבת העיתונאים של וועדת שוחט. ראשי ארגוני הסטודנטים מקווים כי הממשלה תקיים את ההסכם שנחתם עמם ועל-פיו נושא שכר הלימוד יידון בין הצדדים והמלצות מוסכמות יוגשו לאישור הממשלה.

"אני לא מבין על מה ההתרגשות. הלוא מסקנות הוועדה ידועות מראש, על ממשלת ישראל לעמוד בהתחייבויותיה כלפי ציבור הסטודנטים" אמר תומר עובד, יו"ר ארגון הסטודנטים בישראל.

מהתאחדות הסטודנטים נמסר כי מסקנות ועדת שוחט הינן בגדר המלצות בלבד וכי בימים אלה מגבשים נציגי סטודנטים יחד עם משפטנים וכלכלנים מודל שכר לימוד חלופי שיוצג לממשלה.

"ראש ממשלת ישראל ושרת החינוך חתמו בשם הממשלה על הידברות והמלצות משותפות" אמר יו"ר התאחדות הסטודנטים, איתי שונשיין. "הדרך היחידה, היא שיתוף הסטודנטים בהמלצות לממשלה. שנת הלימודים הבאה לא תפתח ונאבק בצורה חסרת תקדים אם ממשלת ישראל תשקר שוב לציבור הסטודנטים שלה."

שונשיין עם יוסי שריד בהפגנה בתל-אביב
שונשיין עם יוסי שריד בהפגנה בתל-אביב
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד