072-3300504

נכשל בניהול

ועדת מומחים: מצבן של תוכניות הלימוד למנהל עסקים בכי רע. ממליצה על התווית התפתחותו של התחום על ידי המל"ג בהתאם לשיקולים כלל-מערכתיים

ליאור ליוואק | 15-07-2007 10:39:00

"המצב הכללי של תוכניות ההכשרה בבתי הספר למינהל עסקים בישראל עגום ומידרדר והולך" - זהו המשפט הפותח את סיכום הדו"ח שחיברה ועדה בינלאומית שבדקה עבור המועצה להשכלה גבוהה את איכותם של בתי הספר למנהל עסקים בישראל.

הוועדה שהוקמה בתחילת 2006, בחנה 13 בתי ספר למנהל עסקים בישראל באוניברסיטאות ובמכללות והגישה לאחרונה את ממצאיה והמלצותיה למל"ג. בראשה עמד פרופ' סטיוארט גרינבאום, פרופסור אמריקני בולט למנהל עסקים, ולצדו חברים בה עוד 6 פרופסורים ידועים למנהל עסקים מארה"ב, הולנד וישראל.

הוועדה מצאה כי הגידול המהיר בביקוש ללימודי מנהל עסקים בשנים האחרונות הביא להקמה המהירה של תוכניות לימוד ללא סגל הוראה מוכשר ואיכותי. בתוכניות הלימוד החדשות מלמדים מרצים רבים בעלי איכויות נמוכות ושאינם בעלי תואר דוקטור. בנוסף, התכניות סובלות משעות הוראה מצומצמות, מסלולי ערב הנלמדים יומיים בשבוע, משרות הוראה רבות הן חלקיות ובחלק גדול מהמקרים המרצים הם פרופסורים בגימלאות "עייפים מהוראה וחסרי חדוות הוראה".

המחסור הקיים והעתידי בסגל הוראה איכותי בתחום קיבל משנה תוקף לאחר שהוועדה מצאה כי מספר הלומדים לתואר שלישי במנהל עסקים הצטמצם בשנים האחרונות. לכן , ממליצה הוועדה להקים מיידית תכניות לימוד משותפות לאוניברסיטאות להכשרת דוקטורים שיענו על דרישות המחקר וההוראה העתידיות במנהל עסקים.

הוועדה ציינה בדו"ח כי תכניות הלימוד למנהל עסקים בישראל חסרות ארגון וסדר, ובתי-הספר למינהל עסקים חסרי ייחוד ובידול, שיאפשר לכל אחד מהם להגדיר את שליחותו וערכיו הייחודיים, ולהבדיל אותו מבתי הספר האחרים. מסקנת חברי הוועדה היא כי ישנה "דעיכה מדכאת באיכות תוכניות התואר הראשון והשני".

"הכשרת הנהגה ניהולית חייבת להיתפש כיעד אסטרטגי לשם עידוד הצמיחה הכלכלית, המוביליות החברתית והשגשוג בישראל. המדינה קטנה ועל כן תלותה ביכולתה הניהולית גדולה", מציינת הוועדה בדו"ח. "על תוכניות ההכשרה במינהל עסקים של ישראל להימנות עם 30 התוכניות הטובות ביותר בעולם ולפחות אחת מהן בעשר המובילות. כרגע אף אחת מהן אינה כלולה בצמרת ה-30".

אחת מהמלצות הוועדה היא לשנות את תכניות ההכשרה ולכלול בהן את הנושאים אתיקה בעסקים, אחריות חברתית של תאגידים וכן, לימודי משפטים. המלצה נוספת היא להוסיף להכשרה הניהולית תחומי לימוד נוספים ואף להציע למועמדים מסלולי לימוד דו-חוגיים.

חברי הוועדה ממליצים לשקול את פתיחתם של מסלולי לימוד חדשים בכפוף לדיון כולל בנוגע לצרכי מערכת ההשכלה הגבוהה. מתוך הנחה כי משאבי ההוראה הם ציבוריים ומוגבלים, ממליצה הוועדה כי המל"ג עצמה תקבע את מפת לימודי מנהל העסקים בישראל, כאשר המכללות יעסקו בנוסף להוראה גם במחקר ובפיתוח תוכניות הוראה, ואילו האוניברסיטאות יתמקדו במחקר מדעי. בנוסף, על מנת להגביר את ייחודו של כל מוסד, ממליצה הוועדה כי כל אחד מבתי הספר יתמחה בתחום מסויים, למשל, מימון, שיווק או יזמות.

מהמל"ג נמסר כי סיכום הממצאים הוגש לבחינתם של ראשי בתי הספר למנהל עסקים וכי תגובותיהם ייכללו בדיון שייערך בנושא בקרוב. עד להשלמת הדיון הכלל-מערכתי בנושא, לא תעסוק המועצה בפתיחתן של תוכניות לימוד חדשות.

הכשרת הנהגה ניהולית הינה "יעד אסטרטגי"
הכשרת הנהגה ניהולית הינה "יעד אסטרטגי"
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד