072-3300504

הכה את המומחה

יאיר וייס, קופירייטר מעל 7 שנים בתעשייה עבד בגיתם, שלמור אבנון-עמיחי ועוד ענה לשאלותיכם

מערכת יורם | 26-06-2007 11:06:00

כשרון או פרוטקציה?
שאלה: כשרון, פרוטקציה, תשוקה - מה הכי חשוב? (מיכאל)


בלי כישרון אין טעם. בלי תשוקה חבל על הזמן. לגבי פרוטקציה - ובכן הגיע הזמן להרוג את המיתוס לפיו בפרסום הכל פרוטקציה. תבדיל: אם מנהל משרד פרסום מכיר אותך וחושב שאתה תותח ולכן הוא לוקח אותך, זו לא פרוטקציה אלא היכרות בריאה. ולגבי פרוטקציה אמיתית - ובכן נראה לך שמישהו ישים בידיים תקציבי פרסום של מליוני דולרים בידיים של מישהו לא מתאים ויסכן את המשרד שלו בקריסה, רק בגלל שהוא היה יחד עם דוד שלו בגולני? לא, זה לא קורה. כאן בדיוק נגמרות חברויות ורק השיקול הקר של רמה מקצועית מדבר.

עבודה לאחר לימודים
שאלה: מה התפקיד הבכיר ביותר שאפשר להגיע אליו לאחר לימוד קופי.

תשובה: קופירייטר בכיר > ראש צוות קריאייטיב> מנהל קריאייטיב> סמנכ"ל קריאייטיב> מנכ"ל קריאייטיב משותף> מנכ"ל משותף> שותף> בעלים או לחלופין אפשר גם להתקדם אל סניפים בארצות אחרות של סוכנות הפרסום שבה אתה עובד, ולהפוך נניח למנהל הקריאיטיב של המשרח התיכון בסוכנות BBDO או מנהל קריאייטיב ב-TBWA לוס אנג'לס או כל קומבינציה שהיא. הכל תלו באמביציות שלך, בכישרון, בחריצות, באינטגרטיביות ו... בביצים.

משמעות מוסד הלימודים
שאלה: האם יש משמעות לבי"ס שלמדתי? או שתיק עבודות מזהיר עושה את העבודה?

תשובה: לכאורה אין משמעות אבל בפועל יש בהחלט. לפני שבו מנהל קריאייטיב יפתח את תיק העבודות שלך הוא יעבור על הרזומה שלך, ואולי גם יקרא לך לשיחה. אם למדת בבית הספר הכי רציני בארץ שכמעט כל הקופירייטרים ומנהלי הקריאיטיב בתעשייה גדלו בו. זה נשמע אחרת מאם למדת בבית ספר נידח שאיש לא שמע עליו או שיצאו מתוכו שלושה וחצי אנשי קריאייטיב עד כה. המידע הזה שם אותך מראש בפוזיציה מסויימת, הרבה לפני תיק העבודות. נכון שאם למרות הכל תיק העבודות שלך הפיל אותו על הרצפה, הוא ייקח אותך ולא חשוב כלום. אבל זה נדיר מאוד. למה לו לקחת הימור כשיש המוני מועמדים שעברו קורסים נחשבים שמהווים חותמת איכות בדוקה?

אפשרויות עבודה לא
שאלה: סיימתי את הקורס, לא רוצה לעבוד כקופי - מה אני יכול להיות?

תשובה: הקורס נותן כלים להמון דברים ובעיקר לעתונאות, לכתיבת פרוזה, שירה ופזמונאות, לתפקידים אחרים בפרסום כמו למשל פלנינג (ניהול אסטרטגיה פרסומית), כתיבה לטלוייזיה ולקולנוע, סטנדאפ, ובכלל לכל מה שקצת חשיבה מופרעת עוזר בו.

חיפוש עבודה בתחום
שאלה: שמעתי שמעבר לחיפוש עבודה באייס בדרושים כדאי גם לבדוק אילו משרדים קיבלו תקציב חדש. יש עוד דרכים מומלצים ? אתרים? כדי למצוא עבודה?

תשובה: אכן יש הרבה שיטות וגם הרבה מיתוסים בעניין. חץ מאתר אייס ומקבילו המודפס נמר של נייר, כדאי לרחרח, כי רוב תהליכי ההשמה למקצועות הקריאייטיב בפרסום נעשים בשיטת פה לאוזן וחבר מביא חבר וכו'. תמיד אפשר לשלוח פנייה למשרד פרסום שנראה לך מעניין, ועדיף פנייה שיש בה משהו מקורי ושונה, כזה שימשוך את תשומת לבו של מנהל הקריאייטיב במידה כזו שהוא ירצה לפגוש אותך. ולא, אני לא מדבר על גימיקים טפשיים ופרובוקציות בנאליות אלא על דרכים מקוריות להציג קורות חיים או תיק עבודות או את עצמך בכלל.

תואר אקדמי
שאלה: סיימתי לפני חצי שנה תואר בתקשורת עם ממוצע של 85.
נאמר לי שהתואר לא שווה ואין עבודה בתחום. האם זה נכון? האם יש צורך בללמוד לתואר שני? כמו כן הייתי שמחה לדעת מה נדרש על מנת להצליח בראיון עבודה ולהתקבל לתחום והכי חשוב כיצד מתחילים את התהליך ולמי פונים? (שני)


תשובה: לתארים אקדמאיים באמת אין משמעות בהליך הקבלה למקצוע הקופיריטינג, למרות שמן הסתם הם לא מזיקים ונחמד שיש הבנה רחבה של עולם התקשורת או העסקים או הפסיכולגויה או מה שזה לא יהיה. מה שחשוב זה איפה למדת קופירייטינג, ולצורך זה הקורסים שבמסגרת התארים האקדמאיים לא ממש נחשבים כי הם מאוד שטחיים, אקדמיים ולא יורדים לשורש העניין של חשיבה יצירתית, כתיבה, פריצת גבולות וכל מה שמאפיין את הקרוסים היעודיים המעמיקים. הכי טוב לגשת למשרד פרסום עם תעודת סיום של אחד הקורסים היעודיים. יחד עם זה כבר יהיה לך גם תיק עבודות שיצרת בקורס. עכשיו יש לך עם מה להתחיל, ואם יהיה לך מספיק מזל, טיימינג, כימיה, אמביציה ואומץ - תשחקי אותה.

תכונות נחוצות
שאלה: האם כדי להתקבל לעבודה בקופי צריך לעבור קורס? האם לא מספיק להיות טוב ולהרשים? מה בכלל צריך כדי להיות קופי? (לב)


תשובה: הקורס לא הכרחי אבל מומלץ ביותר. לגבי התכונות הנחוצות, ובכן צריך חוש טכני, רישיון לטוסטוס, התמצאות במרחב וידע בגיאוגרפיה. סתם... צריך בדיוק מה שאתה מדמיין: יצירתיות, הבנת בני אדם וחוש שיווקי תקשורתי, יכולת ביטוי וכתיבה, שנינות, חשיבה "מחוץ לקופסה", יכולת עבודה בצוות וקבלת ביקורת, השכלה כללית, הומור, רגש, קשב, דיוק ויכולת העברת מסרים באופן ברור, תמציתי וחזק.

תיק עבודות
שאלה: מה תיק עבודות אמור להכיל (מיכל)

תשובה: לקט מייצג ונבחר של עבודות שלך בכל המדיות.
כמה תסריטים לפרסומות, כמה תשדירי רדיו, מודעות, באנרים, סלוגנים, שמות, שלטים וכו'. עדיף לראות גם סדרות ואם יש לך קמפיינים משולבים של כמה מדיות זה בכלל טוב.
הדברים לא חייבים להיות מעוצבים מאחר ומדובר על קופירייטינג. אם יהיו מעוצבים לפחות קצת, זה בהחלט יעזור להיותם קריאים ונעימים וזה חשוב כי מנהל קריאיטיב עובר על החומר במהירות וצריך לצוד את עיניו. אם יש דברים שכבר הופקו באמת (סרטונים או רדיו או פרינט או משהו) כמובן תכניסי, אם לא שיהיה הכל כתוב בצורה נעימה וברורה.

משכורת
שאלה: כמה כסף מקבל קופירייטיג מתחיל?

תשובה: אם אתה ממש טוב, המשכורת שלך עולה בגרף אסטרונומי שלא דומה לכלום. אם אתה לא טוב אתה עף מהמקצוע תוך חצי שנה.

תפקיד הקופירייטר
שאלה: מה תפקידו של הקופירייטר בתהליך הפקת הפרסומת?

תשובה: הקופירייטר מקבל בריף - תמצית המשימה והמסר שאמור להגיע לקהל, בגרסה הכי יבשה שלו. הקופירייטר מייצר רעיון שעל בסיסו אפשר לבנות מסע פרסום יצירתי, מעניין, קליט ונוגע. אחרי שלב הרעיון מתחילים לפרט: כותבים תסריט, ג'ינגל, כותרות, סלוגנים והכל. אחרי כל זה גורמי ההפקה המתאימים נכנסים לתמונה (גרפיקה, צילום, הקלטה וכו') אבל הקופירייטר (יחד עם בנזוגו הארט דיירקטור) מלווה את התהליך ומפקח על הכל כי הוא בסופו של דבר האבא של הקמפיין ואחראי לאיכותו. אם לתמצת: הקופירייטר מביא רעיון, כותב, ודואג שייצא בסוף כמו שהוא התכוון.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד