072-3300504

לימודים בצל הקסאם

פיקוד העורף אישר לקיים לימודים בחלק מהכיתות במכללת "ספיר" בשדרות. למרות מאמצי המכללה להקל על הסטודנטים, חלקם לא מוכנים להשלים עם המצב ומתארגנים לפעולה נגד המשך הלימודים תחת הקסאמים

בן סויסה | 31-05-2007 13:13:00

"משפחת ספיר אבלה וכואבת את מותו של ____ ז"ל", כך נכתב במודעות אבל פיקטיביות שקידמו את פניהם של הסטודנטים במכללה האקדמית ספיר, שהגיעו ללימודים ביום ג' על אף הידרדרות המצב הביטחוני באזור. המודעות הפרובוקטיביות מצטרפות לניסיונות של אחדים מהסטודנטים לגייס את חבריהם בימים האחרונים, באמצעות הודעות SMS וסקרים באינטרנט, לשביתה מחודשת.

בליל יום רביעי לפני כשבוע, עם סיום שביתת הסטודנטים הארצית, התבשרו הסטודנטים בספיר כי בניגוד לעמיתיהם במוסדות ההשכלה הגבוהה האחרים בישראל, לא ישובו ללמוד למחרת. בהודעה מטעם המכללה נמסר כי לפיקוד העורף הסמכות והמילה האחרונה בדבר קיום הלימודים, וכי הודעות חדשות בנושא יועברו לסטודנטים מדי יום באתר המכללה ובהודעות לטלפונים הסלולריים. אך השביתה ה"שנייה" של מכללת ספיר החזיקה מעמד יום אחד בלבד וכבר בתחילת השבוע נפתחה מחציתו השנייה של סמסטר ב' במתחם קריית החינוך שער הנגב, שבו נפל קסאם בכיתה ריקה ימים ספורים בלבד קודם לכן.

סטודנטים בספיר. חלקם מנסים לחדש את השביתה
סטודנטים בספיר. חלקם מנסים לחדש את השביתה

"הנוכחות מעל 80%"
רק 45% מהכיתות במכללה אושרו ללימודים על ידי פיקוד העורף, במסגרת מודל "הכי מוגן שיש", וכתוצאה מכך בוטלו רבים מהשיעורים או הועברו לכיתות אחרות ולאולמות בקיבוצים הסמוכים, אליהם מוסעים הסטודנטים באוטובוסים מטעם המכללה. באגודת הסטודנטים של המכללה מספרים כי השיעורים שכן מתקיימים מועברים לעתים בתנאים טכניים ירודים ובכיתות לא מתאימות, וקיים בלבול רב בקרב הסטודנטים באשר למיקום השיעורים ושאלת קיומם או ביטולם. במכללה אומרים כי עדכונים לגבי השיעורים ומיקומם נשלחים לסטודנטים באמצעות אתר המכללה ובהודעות SMS, וכי הנוכחות בכיתות עומדת על מעל ל-80%.

אכן, בימים האחרונים נראה כי רבים מהסטודנטים המגיעים למכללה לא מתרגשים במיוחד מהאיום הביטחוני. "הלימודים אפשריים במתכונת הנוכחית ואין בעיה ללמוד בכיתות ממוגנות, כנראה שעל הדשא נוותר הפעם" אומר אביתר סאריזדה, סטודנט לתקשורת ממושב פעמי תש"ז. סטודנטית נוספת לתקשורת, בת אל קנפו, תושבת אשדוד, אמרה כי "מספר הסטודנטים בשיעור קטן ממה ששיערתי. אי הנוחות מורגשת והסטודנטים לעיתים מפחדים". למרות החשש ממשיכה קנפו להגיע לשיעורים "ידעתי שזה המצב עוד לפני שנרשמתי ולקחתי את זה בחשבון," היא מסבירה. "יש סכנת חיים, אבל גם בנהיגה בכביש יש סכנה, אי אפשר להפסיק לחיות".

להרגשה הזאת שותף גם נשיא המכללה, פרופ' זאב צחור, שהפגין נוכחות בכיתות הלימוד בימים האחרונים. במכתב לסטודנטים כתב צחור: "רק במשטרים מסוג 'רפובליקת בננות' מופקד הפיקוד על שערי מוסד אקדמי בידי קולונלים". הוא הוסיף בדבריו לסטודנטים: "כאשר בחרתם ללמוד כאן המצב הביטחוני באזור לא היה שונה מהמצב היום". טענה זו מקבלת פרשנות אחרת במקצת לאור הכרזת פיקוד העורף על מצב חירום מיוחד באזור, שהוארך פעם שנייה, עד יום שישי הקרוב. מצב החירום לא הביא לביטול הלימודים בספיר, אך גרם להעברת אירועי פסטיבל "קולנוע דרום" המופק על ידי החוג לקולנוע במכללה. הפסטיבל אמור היה להיפתח במוצ"ש בסינמטק שדרות, ועבר לעיר נתיבות. גם אירועי יום הסטודנט במכללת ספיר נדחו לאמצע החודש הבא.

המכללה האקדמית ספיר. 45% מהכיתות אושרו ע'יי פיקוד העורף
המכללה האקדמית ספיר. 45% מהכיתות אושרו ע'יי פיקוד העורף

חרדה מתמדת
טל מאשקלון, סטודנט לקולנוע במכללה, מספר על הרגשתו לאור המצב: "זה לא פחד, זו אימה, זו פשוט חרדה מתמדת. מאז שהתחילה המלחמה הזאת נפלו עשרות קסאמים ללא התרעת צבע אדום בכלל. אם תמיד הייתה התרעה עוד הייתי יכול איכשהו להרגיש בטוח כשאני הולך מכיתה לכיתה או עובר את השער, אבל אי אפשר ללמוד במקום שבו רקטה יכולה ליפול לך על הראש בכל רגע." הפתרונות המוצעים על ידי המכללה, לא מספקים את טל: "אין אפשרות להתרכז גם בכיתה ממוגנת, כי אין הגנה אמיתית. לדעתי חייבים לבטל את הסמסטר ולמצוא תכנית לטווח הארוך, אולי להעביר את המכללה למקום אחר, אבל בכל אופן להעביר כרגע את הלימודים באופן זמני. זה טוב ויפה שהמכללה באה לקראתנו בנושא הנוכחות, אבל זו לא מכללת אינטרנט וזה לא פתרון".

אגודת הסטודנטים במכללת "ספיר" ערכה סקר אינטרנטי במטרה לבדוק כמה מהסטודנטים אכן חשים שהסכנה מצדיקה השבתה מחודשת של המכללה, אף במחיר ביטול הסמסטר. כ-64% מהנשאלים ענו כי יש להשבית את המכללה בכל מחיר, אך אחוז העונים עמד נכון ליום ג' על מספר בלתי-מרשים של כ-700 סטודנטים, פחות מ-9% מהלומדים במכללה. נראה כי הרוב הדומם שלא טרח להצביע תומך דווקא בהמשך הלימודים, אולי מחשש לשלם את מחיר ביטול הסמסטר שתגבה שביתה נוספת.

המרכז לסטודנט. רק 9% מהסטודנטים השתתפו בסקר האינטרנטי
המרכז לסטודנט. רק 9% מהסטודנטים השתתפו בסקר האינטרנטי

מחפשים פתרונות דיור
הדרישה להעביר את הלימודים מהמכללה לאתרים בטוחים יותר הייתה אחת מהסעיפים שהועלו ביום ד' השבוע בפני שרת החינוך יולי תמיר, שביקרה במכללה. בפגישה עם השרה דרשו נציגי האגודה את סיועה בנושא הסעות, סיוע כספי לסטודנטים במצב החירום, מתן הנחה בשכר הלימוד בשל האיום הביטחוני הממושך ומתן סיוע פסיכולוגי לכלל הסטודנטים. בהודעה מטעם האגודה נמסר כי "שרת החינוך הבינה את המצוקה בה נמצאים הסטודנטים והבטיחה לסייע ככל שניתן".

נציגי האגודה אף העלו בפני השרה את הצורך בפתרונות דיור עבור סטודנטים הגרים בקרבת המכללה, בעיר שדרות ובקיבוצים הסמוכים. סטודנטים אלו חשופים לאיום הקסאם לא רק בשעות הלימודים, אלא בכל שעות היממה, שכן מעונות הסטודנטים באזור אינם ממוגנים כלל, כמו גם דרכי הגישה למכללה וממנה. בניסיון לפתור בעיה זאת יזמה אגודת הסטודנטים בספיר פרויקט המכונה "סטודנטים מארחים סטודנטים", בו יארחו סטודנטים מספיר וממוסדות אקדמיים אחרים, הגרים ביישובים הנמצאים מחוץ לטווח הירי, את עמיתיהם המתגוררים בטווח הסכנה.

שרת החינוך תמיר. הבטיחה לסייע ככל שניתן
שרת החינוך תמיר. הבטיחה לסייע ככל שניתן

הנהלת "ספיר": מחכים לתקציב
מהנהלת מכללת ספיר נמסר: "לפעמים נדמה שספיר נכנסה רק בשבועיים האחרונים לטווח האיום הביטחוני. טכנית, היא שם כבר שבע שנים, בזמן שהתקשורת עסקה ביישובי עוטף עזה והסטודנטים שקדו על המבחנים, התריע נשיא המכללה בפני שר הביטחון דאז שאול מופז על בעיית המיגון. מופז אכן הגיע לסיור במכללה, והסכים עם המלצות פיקוד העורף להקצות ארבעה מיליון שקלים למיגון המכללה. מאז דילגו בשבילי המכללה שרים וסגני שרים שבאו עם הבטחה כי משרדם יפעל לזירוז העברת התקציב, גם אנשי המכללה לא נדמו על המשמר והתרוצצו בין ועדות הכנסת תוך שהם מקבלים תמיכה נרחבת מחברי הכנסת, מה שלא עזר מול חשבי האוצר, שהפגינו קרירות וסירבו לאשר את התקציב בעיקר בגלל בירוקרטיה וסמנטיקה, בינתיים המכללה לא המתינה לקבלת הכספים, וכבר החלה בבניית מבנים ממוגנים חדשים שבנייתם צפויה להסתיים בשנה הבאה.

בשבוע שעבר חזרו כל הסטודנטים בארץ ללימודים ובעיקר לשגרה, לעומת זאת במכללת ספיר נערמו המכשולים, ובפני הסטודנטים ניצבו חששות מהמצב הביטחוני וביטול סמסטר. המכללה החליטה לא להעניש את הסטודנטים פעמיים והחלה בהכשרת כיתות, הסעות והקמת מעבדות חלופיות. פיקוד העורף אישר לימודים בכ- 45% מהבנים במכללה, בנוסף בחנה המכללה אופציות ללימוד במוסדות חינוך שמחוץ לטווח הקסאמים. עד כמה שהמצב לא אידיאלי, כרגע הלימודים מתנהלים כסדרם, הנוכחות בכיתות מעל ל-80%, ובסוף חודש יוני יעלו לפודיום 1000 בוגרים לקבל את התואר הראשון".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד